Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Noen som var her?

https://www.adressa.no/pluss/kultur/2018/10/31/Sto-i-kø-i-flere-timer-men-mange-hundre-fikk-ikke-det-de-kom-for-17795264.ece
«1

Comments

• Linken virker ikke skikkelig, bare første del av urlen har linking i seg. Ser ut til at det er ø-en som gjør det. Her er en forhåpentligvis fungerende link.
  • Var ikke der, men var en av de 70+ heldige som fikk kjøpt seg plass på et de private tegnearrangementene i Oslo tidligere denne uka.
  • edited November 1
    Jeg var på signeringa hos Outland i Trondheim. Kom passe sent, men var en av de heldige som fikk møte Don. De delte ut kølapp til 200 personer og kunne ikke garantere at flere kom inn, men tror det var en ca. 50 til som slapp inn fra den lange køa uten kølapp. Usikker på hva som står i den Adressa-artikkelen siden det er en betalingssak, men tipper det var bare halvparten av alle som møtte opp som fikk signatur, køa utendørs var rimelig lang.

Men må ellers si at gjengen på jobber på Outland taklet dette ganske profft, de hadde bra kontroll inne i butikken og var godt bemannet. De hadde til og med egene personer for å ta bilde med mobilen til folk og ei som stod klar med pose for de som kjøpte plakater slik at ting skulle gå effektivt.

Det var vel omtrendt samme tilstander i Oslo sist det var signering der, så denne gangen har de to dager (3.nov og 5.nov) med signering der. I dag var Don Rosa i Bergen og i morgen i Stavanger. Det hadde vært interessant å høre hvordan køa var i de byene også.
  • Jeg var heller ikke der, men hadde kjøpt meg inn på Oslo arrangementet på tirsdag. Er ikke sånn kjempefan av å kjøpe seg inn på slike arrangementer. Men fikk ikke møtt han under Raptus 2017 så da bestemte jeg meg når han kom til Oslo nå. Under Raptus festivalen hadde de gitt bort alle kølappene før jeg rakk å få tak i en. Jeg fikk heller ikke noe informasjon på forhånd om at man måtte ha kølapp. Ergo ble Raptus festivalen 2017 min første og siste.
  • edited November 1
    Tips til de som skal på den normale signeringa:

- Don signerer opp til to medbrakte tegneserier/bøker og ellers alle trykk som blir kjøpt ved oppmøte
    - Hvis han har tegnet forsida får du signatur på denne, ellers signerer han inne i bladet der historia han har tegnet er. Hardcover får normalt en større signatur på en av de blanke sidene i starten.
    - Hvis du har med et tilfeldig Donald-blad uten tegninger av Don Rosa vil han ikke signere disse. Observerte et par stk. i Trondheim som gjorde dette...
    - Det blir ikke gjort "hode-skisser" og dedikasjoner på disse normale signeringene, det blir kun gjort på de private arrangementene som Mats over var på. Men det hender han har med noen ferdiglagde slike tegninger til salgs.
    - Stefan fra comic-spielzeug.de som er med som salgsmann har også en mappe med orginaltegninger for salg. Men du må spørre om å få se disse.
  • Det er altså kun signeringer Don Rosa kommer til Outland for? Ikke foredrag eller en introtale eller noe sånt? Ikke for det... det er sikkert mer enn nok med bare signering når SÅ mange ikke fikk det hos den ene butikken.
  • edited November 2
    Jeg var også på det private arrangementet på mandag - meget fornøyd! Opplegget var supert og amosfæren var, naturlig nok, vesentlig hyggeligere enn på bokhandel signeringene.

Fangsten ble 5 prints, hodesketch av Klondike-$crooge, bilde med Don og diverse signerte ting :-D
  • Det var en spesiell opplevelse. Han var nesten iscenesatt som en konge, der han satt innerst i biblioteket i et slags eventyrslott langt oppi Holmenkollen, av alle steder. Signeringskø er reine Hunger Games i forhold!

Spennede å se hvor stor pågang det blir på Outland Oslo i morgen og mandag. Bare litt over 600 har trykket "interessert" på Facebook-arrangementet, mot fjorårets nesten 3500 interesserte.
  • Fredag 02.11.2018, ca. kl. 15.20, var jeg innom Outland i Stavanger, da jeg noen dager før i forbifarten hadde sett en plakat på Stavanger Kulturhus om at Don Rosa ville komme dit nevnte dato og signere bøker, trykk osv., og at dette arrangementet ville vare fra kl. 14.00 til kl. 19.00. Jeg regnte derfor med at det ville gå greit å sikre seg et par autografer, da jeg var villig til å stå i kø helt til kl. 19.00 (og eventuelt lenger) om nødvendig. Dette primært for sikre en autograf til en god jobbkollega av meg.

Jeg er så ikke spesielt interessert i Don Rosa, for min del handler det om Carl Barks (ingen over, ingen på siden), og ham traff jeg under Norgesbesøket i 1994 og fikk en autograf av, men siden Don Rosa nå en gang var i Stavanger, kunne jeg like godt samtidig sikre meg en autograf til meg selv også. Det jeg dog ikke visste, og som det ikke stod noe om på plakaten, men som trolig stod på Outland sin Facebook-side (og som jeg i min enfoldighet selvsagt burde ha sjekket opp), var at det var delt ut 220 forhåndsbilletter til dette arrangementet. Dette var noe jeg, underforstått, først ble klar over ved ankomsten inn i lokalene til Outland, som var proppa full av folk, for det meste folk i 30- og 40-årene, deriblant (positivt ment) mange unge kvinner.

Ble likevel informert av en ansatt ved Outland at det dog kunne det være håp for oss som ikke hadde "billett" (som i praksis bare var en nummerlapp fra en god gammeldags loddbok) når de 220 med "billett" hadde fått sine signaturer. Jeg satt deretter i ca. 3 1/2 time og ventet på … ingenting! Rett før kl. 19.00 hadde de kommet til ca. nr. 200 i rekken, og hvis det fortsatt var noen som ikke hadde billett kunne de bare gå hjem nå. De fleste uten billett hadde nok allerede for lengst sett tegningen da - og allerede gått, hvilket jeg også i praksis selvsagt hadde innsett, men hadde lovet min kollega en autograf, så valgte likevel stå løpet ut i tilfelle det var et mikroskopisk håp ... når jeg likevel allerede hadde kastet bort så mye tid på dette. Utover å måtte skuffe min kollega (som heldigvis forstod og tok det fint) og den unødvendige ventingen, var det dog litt interessant å se alle menneskene som kom på signeringen - og dessuten fikk jeg jo tross alt sett Don Rosa himself.
  • Møtte Don Rosa i fjor når han besøkte Outland Kirkegata i Oslo. Jeg var for sent til å få billett da. Men skulle uansett ta nattog til Bergen klokken 23. Så ble stående i 6 timer og var en av de få ekstra heldige som slapp inn likevel. Hadde med blant annet det sommernummeret fra 2015 med "Back to Xanadu" og "Du har Sparken" som jeg illustrerte for Marius Molaug. Så var litt artig og se overraskelsen hans over en fan med en historie trykket rett ved siden av hans.

Tenker å stikke innom Outland igjen i morgen og få signert et par bøker til.
  • Selges det billetter til slike signeringer? Hva koster en billett, hva inkluderer billetten.

Ut i fra dette videresalget så kan ikke billettene være direkte rimelige.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=133303689

Hva er det med dette "Don Rosa folket"?

• Hum, han fikk blå signatur. Trodde Rosa signerte alle de bøkene med grønn tusj.

Nei billettene er gratis, det er et førstemann til mølla prinsipp. Men i år kunne du velge når du ville møte opp. Innenfor det gitte tidsrommet mellom kl. 15 og 20 selvfølgelig. De slapp inn puljevis på rundt 50 personer. Deretter får du rundt 2 min med Don Rosa som signerer, prater litt og du kan kjøpe trykk. Eller originaler til rundt 3000 euro var det vel.
  • Ganske optimistisk å be om 1500 for en signert Skrues liv (selv med blå tusj). Som Øyvind Holen vitset om et sted, har vel Don signert så mange bøker at de uten autograf er mest verdifulle.
  • edited November 10
    Registrerer også at det er en som vil ha 7000 for den første Fantagraphics boksen med to signerte bøker i.. Håpløst!
  • Reflekterte over at Don Rosa nå har signert 600 eksemplarer av den nye Skrues liv boken for Egmont. Pluss alle de som har blitt signert for fans i køen. Det begynner å bli mange signerte eksemplarer i omløp. For ikke å snakke om alle andre signerte bøker.
  • 3000 euro for originaler ? Regner med at det var en komplett serie for den prisen?
  • Jeg så ingen originaler til 3000 euro på den private eventen. Der varierte prisene fra 200 (svart-hvitt hodetegning) til 700 (helfigur i farger).
  • edited November 11
    Så originaltegningen til Hall of Fame Don Rosa bok 8 og en side fra "Hans første suksess" pluss en upublisert original av Skrue med to pengesekker i hendene om jeg husker riktig. Den ble kjøpt av en fyr foran meg i køen på mandagen.

Forsiden til HoF var ikke særlig større enn den publiserte bokforsiden.
  • 700 for en helfigur tegning, hvis det er i € så synes ikke jeg det var spesielt billig
  • Nei de originale tegningene er ikke akkurat billig....
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?