Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Jeg er bekymret for luftfuktigheten

Hei

Den relative luftfuktigheten på mitt tegneserierom ligger på mellom 55% - 65%. Jeg er redd dette er i overkant da jeg har hørt at rundt 40% - 50% er anbefalt. Burde jeg skaffe meg en luftavfukter? Noen som har erfaring med dette?

Comments

• Har ikke noen spesielle erfaringer og input ang. luftfuktighet og tegneserier. Men tidligere hadde jeg en større del av tegneseriesamlingene stående i en åpen leilighetsløsning med stue/kjøkken i ett. Brukte å være litt redd for dampen fra matlaging da og tenkte at det var bedre å ha tegneseriene i esker og tidsskriftsamlere av papp istedet for tidsskriftsamlere av plastikk. Min tanke da var at pappen lettere tok opp luftfukitgheten før den kom fram til tegneseriene mens det kunne dannes kondens på tidsskriftsamlere av platikk.

Men kan aldri si jeg har hatt noe problemer eller store bekymringer for luftfuktighet med klimaet vi har i Norge. Har derimot fått et par pakker med tegneserier fra India, og papiret i blader fra 80- og 90-tallet så ut som det var flere hundre år gammelt!

En annen ting som bekymrer litt mer er avisoppslagene om skjeggkre som stadig popper opp. Det høres ut som de har blitt et problem i arkiver og biblioteker rundt i landet de siste årene der menyen er gammelt papir.
  • Jeg har også lest om skjeggkre, men spiser de papir? Har skjønt det slik at de ikke gjør noe skade på boligen og innvetaret.
  • De spiser blant annet papir. Er du redd for om du har slike smådyr i huset, gå til anskaffelse av en felle for å sjekke ut om det er et 8stort) problem.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?