Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"Disney Masters" fra Fantagraphics

Starter like godt en ny tråd om amerikanernes svar på Hall of Fame. (Den forrige endte opp med å nesten ikke handle om temaet, og tittelen på tråden var ikke 100% korrekt heller.)

Siden jeg begynner på nytt, siterer jeg presentasjonen som forlaget selv gir bokserien på nettsiden sin: "Fantagraphics presents Disney Masters — acclaimed artists from around the world working in the grand Walt Disney tradition. Many of these stories are new to American readers and appear here for the first time in English. Fresh new artwork, fresh new adventures, and fresh new laughs!" Så langt er serieskaperne Romano Scarpa, Luciano Bottaro, Paul Murry, og Daan Jippes og Freddy Milton listet opp med egne bøker. Den første av disse kom offisielt ut for tre dager siden. Og her kommer vi (er noen overrasket?) til grunnen til at jeg starter denne tråden nå...

For tre dager siden tok jeg første volum av "Disney Masters" i fysisk øyesyn på Outland. Teknisk sett en veldig fin bok, hakket større enn Barks-bøkene og med fin papirkvalitet, reproduksjon og teksting. Boken er "Mickey Mouse: The Delta Dimension", med historier av Romano Scarpa.

image

Boken er ikke på Inducks ennå, men takket være brukeren squeakyboots på The Feathery Society, kan jeg enkelt linke til alle historiene den inneholder. Det dreier seg om:

Mickey Mouse in the Delta Dimension (1959; den eneste som foreløpig finnes på norsk)
The Bleep-Bleep 15 (1960)
The Fabulous City of Shan-Grilla (1961)

(Bilde av innholdsfortegnelsen med de engelske titlene kan forresten sees hos Fantagrapics.)

Alle tre historiene er både skrevet og tegnet av Scarpa, og alle er hentet rett fra det som regnes som hans egentlige gullalder som serieskaper (perioden fra ca. midten av 50-tallet til midten av 60-tallet). Jeg må si jeg liker selekteringen her. :) Også fan av at de faktisk har rene Mikke Mus-volum. I de to norske HoF-bøkene som fokuserte på Scarpas eldre serier, fikk vi kun EN Mikke-historie i hver bok... Egmont er jo livredde for å publisere Disney-ting uten ender.

Så til det litt mindre bra: Boken inneholder nesten ikke NOE redaksjonelt stoff. Her skårer den norske Hall of Fame-serien faktisk mye høyere. Alle bøkene jeg har fra den serien inneholder, om ikke annet, så i hvert fall et velskrevet (og nytt) forord. I "Disney Masters"-boken er den eneste lille artikkelen om Scarpa satt inn bakerst, og den viste seg å være ren copy-paste av Scarpa-biografien som sto i The Floyd Gottfredson Library Volum 9. Så denne serien er ikke i nærheten av Fantagraphics' Gottfredson-bøker redaksjonelt sett. Det denne fine boken virkelig skriker etter, er en åpningsartikkel om Scarpa som setter de spesifikke historiene de valgte ut i kontekst. Og gjerne et lite 1-sides forord til hver historie også, med tanke på at boken bare inneholder tre forskjellige serier. Men en god åpningsartikkel hadde klart seg fint; og det er egentlig skuffende at Fantagraphics tydeligvis ikke ønsker å bruke noen ressurser på bakgrunnsstoff med mindre det allerede eksisterer. Jeg håper denne innstillingen endrer seg i fremtidige volum av serien.

En annen (mindre) skuffelse er covertegningen Fantagraphics har valgt. Denne er ikke tegnet av Scarpa, og ligner overhodet ikke tegnestilen hans heller. Så vidt jeg kunne se, gir boken ingen informasjon om hvem covertegneren er, så en kan nesten undres på om Fantagraphics selv er litt flaue over dette. Men: det er samme motiv som ble brukt på Gemstones tidligere amerikanske utgave av Deltadimensjonen, så sånn sett kan jeg enkelt finne ut at det er tegnet av nederlenderen Michel Nadorp. Jeg antar det ble benyttet fordi det ikke finnes noen forsideillustrasjoner av Scarpa selv til denne historien, men det er likevel absurd at en bok som fokuserer spesifikt på Scarpa ikke engang har en representativ tegning av ham på coveret. Og det ser ikke ut til å bedre seg med neste Scarpa-bok heller, som er planlagt til oktober: "The Phantom Blot's Double Mystery" benytter (i hvert fall på coveret som foreløpig er kjent) en tegning av Giorgio Cavazzano. (Det skal likevel nevnes at Phantom Blot-boken var listet på Fantagraphics' nettside for to dager siden, men nå ikke er det (utenom i "5-volume Subscription"-alternativet). Kanskje dette betyr at Fantagraphics revurderer covermotivet? En kan jo håpe...)

Men likevel: bedre papirkvalitet og bobleteksting enn i de norske Hall of Fame-bøkene, og et utvalg av serier som virkelig appellerer til meg personlig som Scarpa-fan. :) "The good outweighs the bad", som man sier. Denne boken skal definitivt kjøpes inn. :)

Comments

• Interessant! Skulle gjerne sett artikler,ja, men kommer nok til å kjøpe første bok i alle fall.
  • edited May 19
    VidarSvendsen skrev:
    Interessant! Skulle gjerne sett artikler,ja, men kommer nok til å kjøpe første bok i alle fall.

Jeg kommer til å kjøpe både første og andre Scarpa-bok. :) Bok 2 vil nemlig inneholde det som kanskje er min favoritthistorie av Romano Scarpa noensinne - "Mikke Mus på Dronning Kalhoas ildøy", som vil få tittelen “The Eternal Flame of Kalhoa” på engelsk. Og siden dette er en bokutgave spesifikt rettet mot samlere, kan vi etter all sannsynlighet regne med at den blir USENSURERT og UKLIPPET også! :D De norske utgavene vi har fått av denne klassikeren mangler jo hele 12 sider sammenlignet med originalversjonen (for ikke å snakke om våpensensuren). Her er et eksempel på en sekvens vi helt gikk glipp av i Norge, i scanlation-versjon via den underholdende bloggen Duck Comics Revue:

image

De to andre historiene i bok 2 er jeg ikke fullt så interessert i... men, hallo: både "The Blot's Double Mystery" (Spøkelseskladdens skjulte plan) og "The Last Balaboo" (Den siste balabu; Birgittes første opptreden) ER jo ikoniske verk fra Scarpas produksjon av klare grunner. Så jeg kan forstå at de tas med. Og en fin, engelsk bokutgave av "Kalhoa" vil være verdt prisen alene for min del. :)
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Interessant, takk. Har allerede forhåndsbestilt de to første bøkene, primært fordi de inneholder historier jeg ikke har fra før. Det vil i utgangspunktet ikke gjelde for Scarpa-bok nr. 2, men hvis vi kan få en komplett versjon av historien du nevner blir den også aktuell for min del.
  • Jeg oppdaget tilfeldig i dag at Disney Masters nr 6 og 7 nå er mulig å forhåndsbestille på Amazon. Litt sært at det ikke er mulig å finne bok fem.
  • edited June 20
    Det stemmer, det er bok to med Romano Scarpa (som jeg snakker om over) som er planlagt som nr. 5. :) Du kan også se den i "5-volume Subscription" på Fantagraphics' nettsider.

Jeg merker meg en fellesnevner for coverne som er lagt ut på Amazon for Volum 6 (Carpi, Martina, Cimino) og Volum 7 (Murry, Fallberg): De har begge motiver som ser ut til å være hentet direkte fra serieruter i historier. Da SKULLE det faktisk være mulig å gjøre det samme med Scarpa-bøkene, slik at de også kunne hatt covertegninger som representerer serieskaperen inne i boken.
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Takk for tilbakemelding! Da har jeg forhåndsbestilt nr 5 for lenge siden uten å være klar over det.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?