Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donaldspråk som hverdagsspråk

Jeg skal skrive bacheloroppgave om Donald Duck & Cos (egentlig alle Donald-serier) kulturelle påvirkning her i Norge. Jeg ønsker å se på hvordan språk, begreper og uttrykk fra Donald-bladet har blitt en naturlig del av norsk språk og hvordan Donaldreferanser stadig sniker seg inn. Pengebinge er et godt eksempel på et uttrykk som stadig brukes i media. Til oljefondet og finansministeren trekkes linjene fort til Onkel Skrue og pengebingen, og jeg antar at selve ordet/referansen pengebinge også kommer herfra. Knask eller knep stammer også fra en Donaldoversettelse og "Knask eller knep" har jo blitt den norske versjonen av "trick or treat". Jeg lurer på om noen her på forumet kjenner til andre former for Donaldspråk eller referanser fra Donaldbladene som har blitt hverdagsspråk? Har dere noen gode eksempler?
Setter veldig stor pris å all hjelp!
«1

Comments

• Lykke til med oppgaven, husk å oppgi oss som referanse
  • Eks. når noen omtales som en Petter Smart, Fetter Anton eller Onkel Skrue, gir det automatisk mening på norsk.

Mener å huske at temaet delvis er omtalt i siste utgave av "Disney i Norge".
  • Er nettopp det som er litt av bakgrunnen for oppgaven min (uten at jeg har sett "Disney i Norge"), men det at noen uttrykk som for eksempel Onkel Skrue, pengebinge og Fetter Anton automatisk gir mening og bringer med seg en rekke konnotasjoner. Donaldspråket og Donaldreferansene skaper en felles referanseramme og forståelse som strekker seg lagt utenfor Donaldbladet. :)
  • Nemlig. Fra min egen studietid var jeg faktisk inne på tanken om å skrive en lignende oppgave, noe fagansvarlig innen semiotikk syntes var riktig spennede. Dog ble ikke dette noe av, men lykke til med oppgaven din! Dette fikser du!
  • Kul oppgave. Du burde lese bøkene "Donald landet" og "Donaldismen". Hvis du trenger det kan du låne mine.
  • Tvilsom bruk av ordet "slurp" ble hevdet å være "Donald-språk" i Øygård-saken for noen år siden og fikk stor mediedekning.
  • En kriminell gruppe i Oslo kalte/kaller seg det samme som en kjent kriminell gruppe i Andeby. For sikkerhets skyld kalles en annen fra samme miljø for Onkel Skrue. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/her-er-onkel-skrues-nettverk/a/10011639/
  • edited January 31
    Et utested i Oslo som eksisterte i 10 år, het Onkel Donald. https://www.aftenposten.no/osloby/sulten/i/3pJV0/Onkel-Donald-er-historie
  • Jeg får lyst til å nevne det legendariske "Saft suse" fra pocketbøkene. Men har dessverre aldri hørt om at noen har brukt det i dagligtale. :P
  • Er jo en del som har en lykkemynt som brukes til loddskraping da.
  • edited January 31
    Tenkehette.
    Bestemor Duck-bil.
    Minst tre ikke-Disneyrelaterte utgivelser bruker "hakkespettbok" i tittelen.
  • Kansje ikke helt politisk korrekt men kommer ikke referansen til Pygmeindianere fra Carl Barks?
  • Men akkurat uttrykket "Å være en Petter Smart" er vel faktisk eldre enn Petter Smart/ Gyro Gearloose figuren. Om jeg har rett i det eldre folk skal ha fortalt så fantes det uttrykket som beskriver en smart/oppfinnsom fyr før Donald-bladet innførte nye uttrykk i det norske språk. Antagelig derfor Gyro fikk nettopp det navnet i Norsk oversettelse.
  • Petter Smart het Goggen Skrueløs i de første historiene. Har vi noen kilde på at Petter Smart har en annen opprinnelse enn i Donald?
  • "Petter Smart" var iallfall en figur i studentrevyen Maxis fra rundt 1910. Kilde her og her. Denne figuren var riktignok ingen oppfinner, men en handelsreisende.
  • Vet noen nøyaktig når Goggen Skrueløs skiftet navn til Petter Smart?
  • Tusen takk for all hjelp og tips! Har så vidt kommet i gang med research til oppgaven, så tar hjertelig i mot alle tips hvis folk skulle komme på mer. Hvis noen vet om noen gode kilder til gode poenger, for eksempel forord osv så tas det veldig gjerne i mot! Skal seff holde dere oppdatert med hva som skjer :)
    Dette med om Petter Smart er et eldre begrep er interessant, det skal jeg se om jeg finner ut av.
  • Hei igjen! Har kommet et stykke lenger i skrivingen og lurer på om noen har tips til faglitteratur som omhandler tegneserier, gjerne tegneserier og språk sammen? :)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?