Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck 2018

2»

Comments

• Det er ikke noen ekstra sommerlesning i ukas nummer. Voodoo Hoodoo er neste uke.
  • edited July 11
    Fikk #29 (neste ukes nummer) i posten i dag. Det ser ut som Voodoo Hoodo er akkurat samme versjon ble brukt i CBSV. Fargelegginga er vel kanskje delvis sensurert litt i forhold til orginalen, men ellers ser den ikke ut til å være sensurert noe.

Ellers i #29 så var det litt morsomt (synes jeg da) at når de fikk muligheten til å bruke "Fjonslo" i en historie så rotet de det til med å skrive "Oslo*" og "*Oslo". Men vi har andre duckifiseringer som fotnoter gjennom hele historia som "Operahuset*", "*Også kjent som Ompaompahuset"
  • Det var nå det bladet med sommerlesning jeg mente Tommy, vet det kun er annenhver uke ;)
    selv om jeg følger dårlig med på akkurat når de kommer ut for tiden. Så bare så mye reklame for det at jeg trodde bladet var ute nå.

Så gamle Hokko Pokko har hoggtenner og Bombi potetnese. Det er ganske tøft å trykke historien slik egentlig. Kan bli spennende å se om media får nyss i det.
  • Hm, kanskje jeg skulle kjøpt det nummeret. Tror ikke jeg har lest hele Voodoo Hoodoo usensurert noen gang.

For de av oss som ikke har CBSV, hvordan er gjengivelsen av den usensurerte versjonen av historien? Er delene det gjelder skannet fra en amerikansk originalutgivelse?
  • Hoko Poko var det jo selvfølgelig han het. Ikke Hokko Pokko. Uansett var på Vollen og åpningen av utstillingen ved Arild Midthun. Flott åpning og spennende foredrag. Ukens blad ble delt ut der. Så kan bekrefte at Voodoo Hoodoo sommerlesningen er usensurert på samme måte som CBSV. Med utakk av oversatte lydord selvfølgelig.

Det står ikke noe om historiens bakgrunn. Så tenker fortsatt på hvordan eventuelle krenkeglade folk kan reagere.
  • "Det står ikke noe om historiens bakgrunn. Så tenker fortsatt på hvordan eventuelle krenkeglade folk kan reagere."

Hadde det vært USA kunne nok historien aldri vært utgitt usensurert i et vanlig barneblad i dag. Men på en måte er dette noe av det jeg liker med Norge og Europa versus USA: det er ikke like mange her som henger seg opp i politisk ukorrekte filmer, bøker og tegneserier fra fortiden. I USA er det f. eks. en god del klassiske tegnefilmer som ikke kommer ut på nytt noen steder fordi de er bannlyst fra offentligheten.

Når det gjelder Voodoo Hoodoo KUNNE det forsåvidt vært inkludert en historisk disclaimer i bladet. Men jeg synes uansett det er fint at Egmont trykker historien usensurert.
  • Nå er USA, i motsetning til Norge/Europa, et statssamband som er grunnlagt på skuldrene til ikke-hvite urinnvånerne som ble fratatt landet sitt og segregert i egne reservater, samt ikke-hvite afrikanske slaver (og ikke begynn å snakke om irer her - les en historiebok i stedet) som ble kidnappet og sendt som krøtter over havet. Det er ikke det minste rart at USA har et litt annet forhold til disse rasistiske skildringene, i all den tid den hvite manns herjinger fortsatt styrer politisk agenda, jobbtilbud, helsetilbud, inntekt, formue etc.

Voodoo Hoodoo er en svært rasistisk historie der forestillingen om den siviliserte hvite mann og den ville ikke-hvite mann lever i beste velgående. Fortsatt en knallbra historie, men å omtale folk som krenkeglade dersom de reagerer på denne framstillingen blir i beste fall absurd. Forestillingen om sivilisert hvit kontra usivilisert, vill og farlig ikke-hvit brukes selv i våre dager som påskudd for å splitte familier og sette brune barn i konsentrasjonsleirer langs USAs grense til Mexico. Så lenge alle historiske tekster, tegneserier og filmer får vises uten at man tar debatten rundt forestillingene, uten å høre på den store delen av verdens befolkning som reagerer med rette, ettersom de fortsatt lever med virkningene av systematisk rasisme idag, da er man rett og slett historieløs.

Verden er full av hvite cishetmenn (nei, jeg uttaler meg ikke om hverken farge eller legning hos mine motdebattanter her) som sitter og skriker etter barndommens/fortidens uimotsagte rasisme og sexisme mens de stempler folk som reagerer som "krenkeglade".
    Hvem er det som er lettkrenket, når det at noen påpeker at lekene dere liker faktisk er del av et ganske skadelig system for alle som ikke er hvite cishetmenn med en viss status/inntekt? Om det at Leonard Maltin sier noen ord om innholdet i en film før du får se filmen gjør at du får vondt i rasismen din, da er det du som har et problem med hvor du setter dine grenser for å "krenkes".

---
    Kristin Cecilia, administrator og moderator på kvakk.no, eller som enkelte her kanskje vil tenke på meg framover - "sint og lettkrenka feministfaen".
  • edited July 16
    Uff, for et raseriutbrudd av dimensjoner. Heldigvis finnes det nok av mennesker, i alle farger og varianter, som kan nyte en fantastisk fortelling som Voodoo Hoodo uten å rope rasisme og sexisme i annenhver setning.

For øvrig er vel "verden er full av hvite cishetmenn" like mye rasistisk svada som det som blir spydd ut av mer, vel, tradisjonelle rasister.
  • Fremstillingen i Voodoo Hoodoo var et uttrykk for vanlige stereotypier i det amerkanske samfunn i 1949. Historien var et barn av sin tid, og således er det ikke noe spesielt med historien sammenlignet med lignende historier fra samme tidsperiode.

Problemet er at mens de fleste samtidige historier er varig glemt, lagde Barks historer av en slik kvalitet at de fremdeles blir gjenopptrykket og har en stor leserskare. Rasistisk sett med dagens øyne? Ja. Men fremdeles lesverdig? Absolutt!
  • Det er sant at ordet krenkeglad blir feil å bruke i denne sammenhengen. Spesielt da jeg langt ifra er historieløs, og således burde tenkt over den uheldige koblingen. (Jeg kommer nærmere inn på hva jeg mener er et mer riktig eksempel på krenkeglad senere) Jeg reagerer kraftig på Trump's behandling av barn ved grensen til Mexico så vel som noen annen med vettet i behold. Eller hans ideer om Amerika for amerikanere ved tanke på landets fortid. Men jeg har ikke tenkt til å gå så mye inn på det. Likevel mener jeg selv å ha et noe sunnere liberalt forhold til disse tingene en hva de mer ekstreme tumblr brukerne har.

Likevel synes jeg jo heller ikke at historier fra fortiden bør sensurens på alle måter. De er produkter fra sin tid som man kan ta lære av da de viser sin tids forkastelige holdninger. Om man derimot hadde laget en Voodoo Hoodoo eller Tintin i Kongo i dag, ja det hadde vært noe helt annet. Jeg synes derfor det er ganske interessant at Egmont trykker historien som sommerlesning, da jeg egentlig forventer at noen uten kjennskap til historiens bakgrunn vil reagere negativt. Noe som i dette tilfellet ville være fult forståelig. Det er her jeg altså brukte begrepet "krenkeglad" feil.

Ved krenkeglade mennesker tenker jeg vel heller på den nyhetsaken som var i våres. Det gjaldt en svensk mor med norsk samboer som reagerte kraftig på at datteren deres leste svenskevitser i Donald-bladet. Dette fant hun såpass støtende at hun gikk ut i media og fikk blant annet NRK til å ta opp saken, om hvorvidt svenskevitser måtte fjernes. Nå vil jeg anta at det finnes norske vitser i det Svenske Kalle Anka. Således er dette en ikke sak da den slags vitsing mellom skandinavere mer eller mindre alltid har eksistert. Disse vitsene er jo også av mer uskyldig art, sammenlignet med rasistiske skildringer av etniske grupper.

Unntaket var jo molbovitsene, som gikk på folk bosatt på et spesifikt lite geografisk område. Om at de skulle være dummere enn andre mennesker. Noe som blir en form for mobbing på et annet plan en erting/mobbing Sverige og Norge imellom.

Det er dessverre sant at det finnes folk som blir krenket av bagateller, fremfor viktigere temaer som burde løftes mer opp. På samme måte som at det finnes folk som utvikler ekstreme holdninger innenfor gode formål som for eksempel likestilling. Uansett, det blir for politisk for dette forumet om jeg skal gå inn på mine meninger omkring sunne holdninger og usunne holdninger.

Min konklusjon er at jeg utvilsomt brukte dette nye begrepet krenkeglad ubetenksomt feil der. Da jeg hovedsakelig er overasket over å se Voodoo Hoodoo usensurert i en annen utgivelse enn CBSV eller CBA. Derfor forventer jeg egentlig reaksjoner på det, spesielt når folk har latt seg ergre av svenskevitser. Damen med svenskevitsene er således eksemplet på noe som kan kalles en mer krenkeglad person.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?