Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Stor seddel

Vi leter etter en historie, visstnok fra 90-tallet:

Andeby er tom for penger og ingen kan kjøpe noe. Ordføreren tvinger onkel Skrue til å gi fra seg alle pengene i bytte mot en seddel som tilsvarer hele formuen. Ingen butikker kan veksle en så stor seddel og Onkel Skrue får ikke kjøpe noe. Han tror han er fattig men siden han eier alle butikkene i Andeby og alle pengene hans er satt i omløp igjen, kommer lastebiler med penger opp daudbilbakken og Onkel Skrue kan igjen bade i penger.

Jeg har sjekket de fem første årgangene uten hell, men dette kan jo være en pocket også. Noen forslag?

Comments

• Jeg fant den til slutt selv. Historien heter for øvrig "Penger i omløp", og kom i nr. 2/1998.
  • Takk for at du minnet meg på denne historien, den må jeg lese igjen!

Herlig at Andeby behandles som et lukket økonomisk system, men hvordan fungerer det egentlig? Når Skrue omsider har tjent tilbake alle pengene igjen, har han da både pengene og seddelen, altså doblet sin formue?
  • Det er jo egentlig bare en variant av Barks-klassikeren.
  • Pengeregn, ja ... Sant det. Men har Skrue noen gang vekslet inn / konsentrert hele formuen i én superverdigull gjenstand? Det nærmeste vi kommer er kanskje medaljongen i Lemenjakten. Mister han den, mister han i praksis (tilgangen til) formuen.
  • En gang vekslet han pengene i supersedler som komprimerte formuen til høysåtestørrelse.
    Og la oss ikke glemme bombastiumkulen. DEN var dyr, den!
  • Husker du omtrentlig når og i hvilken publikasjon den superseddelhistorien ble trykket?

Bombastiumet svarer i stor grad til det jeg etterspurte! Men Skrue hadde fremdeles penger opp til 70-fotsmerket etter den handelen ...
  • Angående 2/98: Skrue spikret opp seddelen på veggen, og forteller frøken Vable at han har lært at penger egentlig ikke er verdt noe, med mindre en vet hvordan de skal brukes.
  • Og en omvendt Barks-referanse: Han har jo omsatt hele formuen til en gigantisk pengehaug (i kampen mot Gråstein). Og når vi vet litt om størrelsen på pengebingen og ikke minst de enorme antall foretak han har, må jo en slik haug bli helt ubegripelig stor, særlig siden det så ut som den helst bestod av mynter.
  • edited December 2017
    I et univers hvor bingen inneholder 20-25 % av den totale formuen (noe som virker litt tvilsomt), ville vel haugen bare bli fire-fem ganger større enn haugen i bingen. (Eller en del mindre, ettersom det er en haug med dollarmynter, mens det er mange mindre valører i bingen.) Sånn sett er vel haugen i Pengegaloppen relativt troverdig.

Hva er det Skrue *ikke* har gjort med formuen sin, egentlig? Vekslet den inn i digital kryptovaluta?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?