Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Når var dato for første tegneserie med onkel Skrue?

Vet noen eksakt dato for Skrue McDucks debut i tegneseriene? Den kom som kjent i Four Color-serien nr. 178, "Christmas on Bear Mountain", eller "Jul på Bjørnefjell" her hjemme. Jeg har vært gjennom det jeg har av referanselitteratur på Four Colors. Ingen nevner eksakt dato for publisering av FC 178, "desember" er det som står.

FC-serien inneholder over 1200 tegneserier, og utgivelsene er ikke regelmessig. Særlig mot slutten hopper en over nummer, og antall utgivelser pr. år varierer. Det er 48 hefter som er merket 1947 i serien. Første er FC 134: "Tarzan and the devil Orge" mens siste fra 1947 er FC 181 "Jungle Magic" (Med MM og L) Dersom en tenker seg at det var en pause i utgivelsene på sommeren vil kanskje midt i desember som dato for FC 178 være noenlunde blink? (Det reklameres dessverre ikke med utgivelsesdato for neste nr i FC 177). Og - jeg er ute etter Publishing date, selv om Barks sendte fra seg historien 22/7-1947.

Nå ser jeg at Disney USA opererer med 15. Desember som utgivelse for DDFC 178, se sitat under. Tror dere dette kan være riktig? Var mandag ukedagen FC ble utgitt i USA?

"December 15th 1947. Scrooge McDuck first appeared in Christmas in Bear Mountain (1947) a Donald Duck-story by Carl Barks, published in Dell Comics Four Color Comics #178. The story was inspiration for a lot of future Scrooge stories."

Erik

Comments

• Hvis Disney USA (link? klarer ikke å finne siden ved å søke på sitatet ditt) har den datoen, er den nok i hvert fall like sannsynlig som noen annen. Men kanskje folk som David Gerstein kan gi et mer nøyaktig svar. Eller han der italienske historikeren som jeg dessverre glemmer navnet på som har skrevet et stort bokverk om Disney-tegneserienes historie.
  • Er du forresten sikker på at Jungle Magic var det siste FC-heftet i 1947? Inducks kan naturligvis ta feil, men der står det oppgitt februar 1948.

Noen kilder, blant annet et auksjonshus, skriver 1948 som utgivelsesår også for FC 179 "Uncle Wiggily". I så fall var Jul på Bjørnefjell den siste utgivelsen i 1947 og kan ha kommet så sent som f.eks. i juleuka, noe som også hadde passet historien.
  • Det stemmer at Jungle Magic var siste Four Color i 1947. Inducks er dessverre full av unøyaktigheter.
  • Angående Jungle Magic har jeg dato fra selve heftet, men du kan ha rett likevel, siden dato der ofte er tidligere enn virkelig utgivelse.
  • ... og sitatet fra Disney USA er fra en melding som i hvert fall foreløpig ikke er
    lagt ut på nettet
  • Bare et lite innspill i forhold til datoen «15. desember»;

Alle de ukentlige amerikanske magasinene som «LIFE», «TIME» og «Newsweek» hadde utgivelsesdato på en mandag i USA i 1947, underforstått også mandag 15. desember.

Nå var jo serieheftene på den tiden i USA stort sett en månedlig eller bi-månedlig affære, men regner med at det må ha vært en viss samkjøring i forhold til distribusjonen av blader og tidsskrifter til de ulike utsalgstedene som kiosker og butikker, så dette kan være et moment, i forhold til at datoen som er oppgitt av Disney kan være rett.

(Til Mesterius; Forfatteren av boken «Disney Comics: The Whole Story» (2016) heter Alberto Becattini.)
  • Erikh: En melding?? Hvor fikk du den fra da?

Aquila: Takk! Jeg klarte bare ikke å finne ut hvem det var da jeg søkte fort rundt etter "Disney history book" og lignende i går. :)
  • Har ikke noe svar på eksakt dato for når FC 178 ble gitt ut, men prøvde å sjekke noen kilder som ble nevnt her og andre jeg regner som gode kilder.

Tegneseriebladet
    : Har ingen dato i indicia eller andre steder, men nederst på første tegneserieside har vi koden "W.D.O.S #178 4712". 4712 i denne koden betyr Desember 1947 og det er nok denne de fleste kilder har brukt for å datere bladet.

Michael Barrier - Carl Barks and the Art of the Comic Book, side 107: Publikasjonsdato er listet som Desember 1947 og datoen Barks sendte fra seg historia 22.juli 1947.

Michael Barrier – Funnybooks, side 172: "[…] the twenty-page "Christmas on Bear Mountain," in Donald Duck Four Color nr. 178, the last 1947 issue–and the first story with Donald's Uncle Scrooge McDuck"
    Så Barrier sier også at dette bladet var det siste I 1947.

Alberto Becattini – Disney Comics The Whole Story, side 51: "Uncle Scrooge first appeared in a Donald Duck comic book called Donald Duck's Christmas on Bear Mountain (Four Color Comics no. 178, December 1947)"

Kim Weston's Carl Barks index: Lister ikke publiseringsdato men kun datoen historia ble laget. Denne listes også her som 22.juli i nyere utgaver men var listet som 23.juli ved en feil tidligere.
  • Masterius: "En melding" refererer til et notat sendt fra USA til den norske Disneyredaksjonen. Ellers takk for gode innspill, spesielt fra FrankAa. Jeg har også hatt kontakt med Stefan Diös i den svenske Kalle Anka-redaksjonen om dette, og har svarer følgende: ".......På samma sätt tror jag att Disney har hittat på ett datum för att det är roligare att fira om man har en speciell dag...." Tror det er noe riktig i dette, men 15/12 er i hvert fall ikke helt borti natta.
  • Aquila: Flott opplysning om at mandag var "bladdag" i USA i 1947. Jeg har lurt på det. Ble mandag brukt i mange år?
  • Det er sikkert mer sannsynlig at fasitsvaret på dette finnes i arkivene til Dell Publishing/Western Publishing (hvor nå disse befinner seg) enn hos Disney. Nevnt i "Funnybooks" er også at tegneseriene fra Dell ble distribuert av "American News Company". Ifølge Wikipedia trakk Dell seg fra distribusjonsavtalen med de i 1957, men om de ble brukt i 1947 finner jeg ikke noe info om.
  • «Dell Publishing» og «Western Publishing»; Det er viktig å holde disse to selskapene fra hverandre. Western Publishing (Racine, Wisconsin) PRODUSERTE Disney-seriebladene på denne tiden (og det var hos disse Barks og andre hadde sitt ansettelsesforhold) og var den ansvarlige utgiveren av serieheftene. «Dell Publishing» var på sin side de som ordnet med DISTRIBUSJONEN av bladene (gjennom underselskapet «Dell Comics»), og krevde (?) i den sammenheng å ha sin logo på forsiden av serieheftene. I 1962 bestemte «Western» seg for at de vil distribuere alle serieheftene sine selv (både Disney og andre serietitler), og sa opp avtalen med «Dell Comics». I stedet opprettet de sitt eget distribusjonsselskap, som fikk navnet «Gold Key Comics». Grunnen var helt klart for å tjene mer, men ironisk og tragisk nok var dette begynnelsen på slutten både for «Western» selv (les: «Gold Key», avviklet i 1984) og «Dell Comics» (avviklet i 1974) når det gjaldt tegneseriehefter. (Disney sin kontrakt med «Western» opphørte følgelig i 1984.)

Begge fortsatte dog som selskap innen bokbransjen, men eksisterer ikke lenger i dag som selvstendige bokutgivere. Restene av selskapene ble etter hvert – på hvert sitt vis – en del av det gigantiske forlaget som i dag bærer navnet Penguin Random House.

Slike store selskap ser fremover, og er ikke interessert i slike «gamle arkiver» som ikke har noen verdi rent forretningsmessig, så hverken arkivene til «Dell» eller «Western» eksisterer i dag, noe som var litt av en hodepine for Michael Barrier da han skrev boken «Funnybooks» (2014). Han gjorde et omfattende detektivarbeid for å spore opp det som var igjen av rester av informasjon fra de to nevnte selskapene sin historie.

Erik; Om det var i mange år vet jeg ikke, jeg bare sjekket opp dette året, men å gå igjennom årganger før og etter 1947 er ikke noe jeg ser syn på å holde på med. Nå var det året 1947 som var interessant i denne sammenheng. : )
  • Erik: tror du bør henvende deg til Maggie Thompson. I 1968 utarbeidet hun og mannen hennes "A Listing of Dell Special Series Comic Books (and a Few Others)". Denne er ikke mulig å få fatt i nå, men jeg vet Maggie har arkiveksemplarer.
  • Siden jeg har hatt bitte litt kontakt med Michael Barrier gjennom årene pga. vår felles interesse for "Disney", tok jeg opp dette spørsmålet opp med ham nå i helgen. Her følger hans svar tilbake:

Back in the 1940s and 1950s, a Dell comic book dated “December” would have been published sometime between mid-October and mid-November, not in December. Four Color 178 was copyrighted on November 14, 1947, and that’s probably as good a date for Scrooge’s birthday as any other.
  • Nettopp. Heftene kom i salg langt tidligere enn det som står på omslaget. Å finne første salgsdag blir derfor vanskelig.
  • Det er vel slik at datoen på hefter i USA er returdato.
  • Intervju med Marius Molaug (Donald redaktør) angående Skrues bursdag i går

https://radio.nrk.no/podcast/studio_2/nrkno-poddkast-25559-129152-15122017164600
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?