Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Historiefordeling i gullbøkene - en visualisering

edited November 28 in Donaldisme
Det ergrer meg naturligvis at historiene i gullbøkene/jubileumsbøkene ikke er ordnet kronologisk, så jeg har av frustrasjon (og litt for moro skyld) prøvd å visualisere hvordan disse historiene i fordeler seg i Barks' forfatterskap.

Kolonnene representer gullbøker kronologisk, og radene representerer historier kronologisk. Til sammen er det ca. 150 rader, for jeg har luket ut alle historiene som ikke ble trykket i gullbøker. (Skal også lage et diagram hvor disse er inkludert.)

Forklaring til tallene:

1 Jubileumsboken; 2 Fin gammel årgang; 3 Stjerneskudd; 4 ...så fjæra fyker; 5 Gullegg; 6 Gylne streker; 7 Midt i blinken; 8 Klassiske bobler; 9 En sikker vinner; 10 Eventyrlig snadder; 11 Ruteress; 12 Klar, ferdig, gå!; 13 Fabelaktige funn; 14 Makeløs moro; 15 Ekte vare; 16 Tidløse perler; 17 Uten utløpsdato.

image

Noen funn jeg syns er interessante:

1. I bok 1, 2, 6 og 7 er de fleste historiene fra den første halvdelen av tidsspennet til boka. I de andre bøkene er historiene mer jevnt fordelt ...
2. ... men i flere av bøkene (10, 15, 16 og 17) er det likevel tendenser til klynger på flere enn to historier.
3. Bortsett fra den første overlapper alle bøkene i perioden 1955-1957.
4. Bortsett fra den første og den syvende overlapper alle bøkene i perioden 1949-1957, altså omtrent samme periode som Barks' gullalder.

Jeg prøvde også å komprimere alle kolonnene til én, og da fikk jeg i det minste mønsteret til en ganske fin fillerye.

image

Post gjerne om dere får noe ut av visualiseringen.

Comments

• Kan du legge ut en høyoppløselig versjon av filleryen, slik at vi kan skrive den ut og legge den på gulvet?
  • Jeg har bare den lille foreløpig, men jeg kan ordne en større til ymse kreativ bruk :)
  • Mer nørding: Dette bildet viser hvordan gullbokhistoriene er fordelt over *hele* forfatterskapet. Tettheten er høy rundt 1942-44, 1951 og 1964. Overraskende nok er det et helt år (juni 51 - juli 52) som ikke dekkes av gullbøkene.

image

• Fantastisk, sånt som dette synes jeg er kjempeinteressant. Smilefjes og tommel opp.
  • edited December 3
    Jeg prøvde meg på det samme med Donald Duck & Co. Større versjon her.

Det er morsomt å se hvordan 70-tallet (og til dels også 90-tallet) likner et avtrykk av 50-tallet på grunn av alle opptrykkene. Og ikke minst (be)viser diagrammet at 80-tallet var det verste tiåret å vokse opp på.

image
  • Wow! Et godt stykke arbeid, og veldig interessant.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?