Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"Private sketching event" med Don Rosa i Oslo

edited October 15 in Donaldisme
Jano skriver på Don Rosa-Facebook-siden at det i forbindelse med Rosa-besøket i november skal arrangeres et privat arrangement 15. november - muligens på Serieteket.

Dette er visst noe nytt de har begynt med, og som i Finland har en prislapp på 100 euro, så det blir vel noe liknende i norske kroner. Med på kjøpet får man visst en hodetegning og et signert trykk. Etter som jeg skjønner, blir det også litt mer tid til prat her enn i den tradisjonelle signeringskøen.

Dette virker veldig spennende, syns jeg, selv om jeg kanskje hadde satt vel så stor pris på et foredrag som det han skal gi på Raptus helga før. Det virker også fint å kunne støtte Don Rosa litt, da han så vidt jeg skjønner ikke tjener noe på at seriene hans blir gjenopptrykt.

Det vil nok legges ut påmeldingsliste på Facebook-siden etter hvert, som med Finland-arrangementene.
«1

Comments

• "Det virker også fint å kunne støtte Don Rosa litt, da han så vidt jeg skjønner ikke tjener noe på at seriene hans blir gjenopptrykt."

Nei, det stemmer nok. For det er vel INGEN Disney-serieskapere som tjener på at tegneseriene de har laget for Disney blir gjenopptrykt.

Jeg tror grunnen til at dette veldig ofte trekkes frem i sammenheng med Rosa, er at Rosa er spesielt flink til å nevne det i intervjuer. Men man kan jo si det samme om hver eneste tegneserieskaper i verden som jobber med Disney-serier.
  • edited October 15
    Det er sant at vilkårene i bransjen dessverre ikke er spesielle for Don Rosa. Men Don Rosa er den fortelleren som har gjort størst inntrykk på meg, og derfor kunne jeg tenke meg å støtte akkurat ham nå som sjansen byr seg.

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er skeptisk til slike VIP-arrangementer, som prioriterer dem som har best råd. Men jeg bruker heller mine surt ervervede kroner på noe hvorav en større andel (forhåpentlig) går direkte til opphavspersonen, enn på for eksempel Don Rosa Library, som jeg også er troende til å kjøpe.
  • Dette burde vært gjort i Bergen i forbindelse med Raptus-festivalen, og ikke vært forbeholdt den østlandsbaserte eliten.
  • edited October 20
    Skjønner godt at det er kjedelig. 10. oktober svarte Jano i en kommentar på FB-siden om de tre (!) arrangementene i Finland at det ikke skulle være noe arrangement i Oslo heller. Vet ikke hvorfor dette endret seg, men kanskje det er mulig å få til et i Bergen også hvis man spør? Men foredraget på Raptus er jo en ganske god erstatning.
  • Påmeldingsskjemaet ble lagt ut i dag klokka 19.08, og nå er de 20 plassene allerede tatt. Var så klart for sen, så da blir det nok kø den 14. i stedet.
  • Blir kø den 14. Her også, hvor tidlig tror folk det lønner seg å stille seg opp for å unngå å stå langt opp i Karl Johan?
  • Tror ikke jeg gidder å stille meg opp mer enn en halvtime før. Det er mer motiverende å stå i en kø som tross alt beveger seg, enn å stå bom stille en time i forveien :p

Husker ikke helt når køen begynte å tyte ut av Tronsmo-dørene sist gang, men tror det var før signeringen hadde startet.
  • edited November 4
    Prøv å skriv deg opp på ventelisten, Mats :)

https://www.facebook.com/DonRosaOfficial/posts/1513607652027471?comment_id=1513759585345611&comment_tracking={"tn":"R"}

(linken er litt så som så, sjekk posten til Lars Olav)
  • Takk for tipset :D Men jeg blir veldig fornøyd med å kjøpe et av trykkene hans på signeringa, så lar heller andre slippe til på tegnearrangementet :)
  • Leser til min glede at DR på Outland ikke bare vil signere sine egne trykk og nye bøker, men "hva som helst". Det betyr at jeg ENDELIG kan få DR sine kruseduller i Skrues Liv-boka jeg har ventet i årevis på å få signert, etter å ha blitt snytt av Raptusledelsen i 2010.

(For de interesserte: http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=62017#p62017)
  • Ser jeg er på bildet. Høy mørk/langhåret fyr i frakk bak blond dame der på midten ca. Ble intervjuet og filmet av NRK. Vet ikke om det kom med på Østlandssendingen. Litt pinlig viste ikke hva jeg skulle si. Men uansett etter 6+ timer i kø fikk jeg signatur og håndtrykk. Kanskje den eneste som i tillegg til Skrues liv bok fikk signert blad med både en Don Rosa historie og en illustrert av meg selv. Opplevelse for livet. Hadde halsbrann på vei ut.
  • edited November 15
    Gøy å lese, og seks timer var lenge! Syns det var verdt det for ti år siden, men alderen/fornuften har tydeligvis begynt å tynge :p Hvis man skulle være økonom og begynne å regne på hvor mange arbeidstimer som gikk tapt i kø på dette arrangementet, så ville det bli et dyrt arrangement ... Heldigvis er man ikke økonom!

Køen til kølappene (!) begynte visst allerede før 12, men leser på Facebook at det var en som møtte så sent som 14.50 og likevel ble nummer 200 i køen. Og med kølapp kunne han jo komme slentrende inn klokka 20 og få sin plass, noe som ville gi ... maks et par timer i kø totalt?

For de som gikk glipp av i går, er det heldigvis en times signering på Serieteket i dag kl. 19. Hvis man stiller seg i kø nå, så får man kanskje en av billettene som deles ut 18.30 ...

• I dag ser jeg at Don er blitt kjørt gjennom den sedvanlig tamme God Morgen Norge-kverna og vært en tur på Egmont-kontoret for å ta noen promobilder og sikkert signere Liv og levnet-bøkene som ble forhåndssolgt på serie.no.

Jeg stusser dog litt over at åtte timer signering (4 t på Outland + totalt 4 t på Serieteket) er alt fansen får på de to dagene han er her i Norge. Som kjent er Don et arbeidsjern og kunne sikkert signert hele dagen om han kunne, eller holdt et foredrag. Og han hadde til og med hatt tid til det! Men så virker det som om timene hans i stedet blir slukt av andre krefter.

Om ti år tror jeg fansen må ta styringa, så vi får noe mer substans enn ett minutts personlig møte med ham hver og et elendig intervju på God Morgen Norge!
  • Norge er mer enn bare Oslo ;)

Don var jo på Raptus i Bergen hele helga forrige uke + 4 timers signering på Outland Bergen på mandag, der undertegnede var.
  • Takk for påminnelsen! Hadde en brain fart der.

Så vidt jeg forstår, signerte Don på Raptus 12.15-19.30 på lørdag og 12.15-17.00 på søndag i tillegg til Outland.

Men det illustrerer litt det jeg etterlyser: Her i Oslo klarte vi ikke å lage en ramme rundt besøket, en bedre møteplass for Don og fansen, og det er både ergerlig og uforståelig.
  • edited November 17
    Norge er absolutt mer enn Oslo - men det tror jeg ikke Outland hadde tenkte så nøye over da de dagene i forkant lovte signeringer. De ble nok tatt litt på sengen av den voldsomme interessen og endte derfor opp med å innføre købillettene.

For min del gjorde det at den planlagte turen til Oslo på avlyst, da billettene for å få stå i kø til Don Rosa allerede var utdelt allerede før jeg rakk å dra fra jobb halvannen time unna. Kudos til Outland for raske oppdateringer på køstatus på Facebook.

Men jeg skal ikke klage - jeg ble bare hjemme. Det var verre for ho som hadde fløyet fra Trondheim, men fikk vite på perrongen i Oslo at det var tomt for købilletter.
  • Man kan i hvert fald anmelde for falsk reklame, tegningerne måler ikke 297 cm! :)
  • edited November 21
    Det er vel ikke direkte ulovlig, men fryktelig stygt gjort. Ikke rart trykkene ble utsolgt når scalpers kjøpte så mange i slengen.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?