Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Walt Disney Masters

Fantagraphics starter neste år en ny serie: Walt Disney Masters. Foreløpig er tre titler listet på Amazon: Romana Scarpa, Luciana Bottaro og Paul Murry. Jeg har ikke hatt kapasitet til å sjekke om det er overlapp med den norske Hall of Fame-serien. I mai kommer en interessant utgivelse fra IDW: Walt Disney's Comics and Stories Vault, Vol. 1 (Walt Disney's Comics & Stories)

Comments

• De er i alle all ikke identiske, se http://featherysociety.proboards.com/thread/492/disney-masters-fantagraphics. Scarpaboken hatt to historier som ikke er utgitt i Norge tidligere og en som har vært utgitt i Norge, men ikke i Hall of Fame. Det er noe overlapp når det gjelder Murry (4 av 7 historier)
  • Interessant dette, men det var da voldsomt lenge til release.
  • Det er ikke noe uvanlig i at bøker listes på Amazon mange måneder før de skal komme ut. Akkurat nå holder Fantagraphics på å avslutte Gottfredson-bokserien (tolvte og siste bind med Mikke Mus-dagsstriper kommer i desember), så det gir mening at de lar det gå litt tid før de setter i gang neste Disney-serie.
  • Da er det altså klart at Gottfredson-serien stopper i 1955. Synd, jeg ønsket meg også enkeltepisodene. Vet noen om det finnes senere søndagssider av Gottfredson enn det som er gitt ut i de to Fantagraphics-volumene, der siste serie vel er Mickey`s Rival
  • Alle søndagssidene av Gottfredson er med i de to Fantagraphics-bøkene ;)
  • edited October 12
    Mickey's Rival-sidene (1936) er ikke siste, men FØRSTE serie i Volum 2 av Fantagraphics' søndagssidebøker med Gottfredson. Gottfredson var hovedansvarlig for tegnearbeidet med søndagssidene frem til 1938. Men som 1800 sier: ALLE søndagssider av Gottfredson inkluderes i Fantagraphics-bøkene. :) I volum 2 innebærer dette også at vi får med de sporadiske søndagssidene som Gottfredson tegnet med Mikke Mus i senere år, da Manuel Gonzales av en eller annen grunn ikke kunne. Og i tillegg får vi søndagssideseriene som Gottfredson produserte (skrev eller tegnet) basert på Disneys helaftensfilmer og diverse kortfilmer på 50- og 60-tallet.

Jeg synes det er forståelig at Mikke Mus-bokserien stopper sammen med føljetongseriene i 1955. Jeg kunne kanskje tenkt meg en Best of-samling med utvalgte gagstriper, men tviler på at jeg hadde investert i tjue årganger med gradvis mer og mer generiske gags, der Mikke etterhvert blir en svært kjedelig og personlighetsløs figur. Jeg er egentlig litt skeptisk til om markedet kunne ha klart å bære det.

Det jeg selv kunne likt å se som en oppfølger til The Floyd Gottfredson Library er en bok eller to som samler de siste, få årene av Mikke Mus-dagsstripen fra 90-tallet, da den igjen gikk over til å bli en føljetongserie (med Floyd Norman som hovedansvarlig på manus). :) Ellers kunne noen bøker med de tidlige søndagsseriene av Manuel Gonzales vært fint -- disse var også ofte føljetonger i begynnelsen.
  • edited October 12
    Denne tråden ble mer generelt om amerikanske bokserier, så fortsetter litt off topic:

Personlig skulle jeg ønske at Gottfredson-bøkene fra Fantagraphics fortsatte slik at det ble en komplett samling, selv om gag-stripene er av mindre interesse. Men det er forståelig at de slutter nå. Slik det ser ut av annonserte bøker så slutter serien med #12 (#13 burde vært lagt ut på Amazon allerde om den kommer våren neste år). Men David har tidligere kommentert i forum at de planla en "best of" samling med enkeltstiper når alle føljetongene var ferdig, og nevnt at det skulle komme 14 bøker. Men mulig denne planen er endret.

I tillegg til de tre første bøkene av Disney Masters (ikke "Walt Disney Masters") er en fjerde bok med Jippes/Milton også annonsert. Denne kommer nok til å bli ganske lik den norske boka i Hall of Fame. Men bøkene dedikert til Romano Scarpa og Luciano Bottaro inneholder som sagt historier som ikke er utgitt på norsk før. Bottaro fikk jo ikke noen bok i heletatt i HoF, selv om historier tegnet av han antageligvis er mye mer kjent i norge enn USA som kun har hatt en eneste historie publisert. Istedet for å samle utvalgte Murry-historier inneholder denne boka de 7 første fortsettelses-historiene han tegnet, noe som gjør den mer interessant i mine øyne. Før denne serien starter kommer det også en annen ren Scarpa-bok fra Fantagraphics, The Return Of Snow White And The Seven Dwarfs.

Walt Disney's Comics and Stories Vault blir en søster-serie til serien Timeless Tales fra IDW. Altså så vil den samle historier som tidligere er utgitt i WDC&S bladene fra IDW. Unntket er Jakten på lykkesteinene fra disse bladene som allerede er samlet i innbundet utgave.

• "...David har tidligere kommentert i forum at de planla en "best of" samling med enkeltstiper når alle føljetongene var ferdig, og nevnt at det skulle komme 14 bøker. Men mulig denne planen er endret."

Ja, de planla dét den gangen det så ut som om dagsstripene med føljetonger ville fylle 13 bøker. Da var en Best of-bok med gagstriper en naturlig løsning for å lage en Volum 14, slik at det kunne bli et syvende bokssett. Men etter hvert som produksjonen skred frem, innså David og teamet hans at føljetongstripene gled naturlig inn i 12 bøker (delvis fordi det er mange færre linker mellom Mikke på film og i tegneserieform etter krigen, noe som har ført til litt mindre ekstramateriale). Derfor avsluttes dagsstripeserien nå etter 12 bøker og 6 bokssett.

Hvis du lurer, observerte jeg også denne informasjonen i en forumkommentar fra David Gerstein; godt mulig på samme forum som du linket til. Skal se om jeg finner igjen kommentaren.
  • Release-datoen for volum 12 av Gottfredson har forresten blitt dyttet fremover noen ganger. Da jeg sjekket Amazon.com i september var utgivelsesdatoen satt til en dag i oktober. For noen få dager siden var det desember. Og nå står det plutselig 23. januar 2018! Det samme gjelder bokssettet for Vol. 11 og 12. Så det blir ikke noe nytt bokssett oppunder jul denne gangen. Men forståelig at de ender opp med å bruke litt lengre tid enn vanlig på siste bok.
  • edited October 13
    Fant endelig kommentaren fra Gerstein. Men den var et helt annet sted enn jeg først trodde, nemlig i et kommentarfelt på bloggen Duck Comics Revue. Dessuten er kommentaren fra desember 2015, mens den du linket til er fra september 2016. Så nå lurer jeg litt på hva som stemmer. I alle fall; her er den fullstendige kommentaren fra David (a.ka. ramapith), postet den 9. desember 2015:
    Our original plan was for 13 dailies books running through 1955—and then a fourteenth "best-of" covering the later period, just to keep things slipcase-friendly.

But given the decreased amount of postwar supplementary features available (they trail off significantly), it's proven a better idea to have just 12 dailies books, which can run through 1955 handily by themselves.

We'll see what happens after that as the date gets closer. We're working like gangbusters on dailies book 9 as I write this—it genuinely feels like the home stretch.

DECEMBER 9, 2015 AT 1:31 PM

Fantagraphics' nettside beskriver volum 12 som "...final volume of narrative Mickey strips". Så Davids kommentar over stemmer i hvert fall når det gjelder stripene frem til 1955.
  • Takk for info!

• Apropos Jakten på lykkesteinene – aka The Search for the Zodiac Stone på engelsk – så har IDWs bokutgave en glødende positiv anmeldelse av vår egen Olaf Solstrand på Amazon.

Jeg har lest historien i norsk pocketutgave tidligere, og syntes egentlig ikke den var SÅ fantastisk. Men Olafs lovord om IDWs utgave har fått meg til å lure på om jeg skulle gitt den en ny sjanse. Noen andre som har fått en positiv opplevelse eller gjenopplevelse av historien i engelsk versjon?
  • Skulle faktisk til å spørre om det samme, men når den godeste Olaf er så positiv var det enkelt å bestille. Den historien er en av mine absolutte favoritter.
  • Dette er en av de store Donald Pocket-klassikerne for min del.
    Men jeg trenger den ikke på engelsk, tror jeg.
  • Meterius skrev: " Jeg kunne kanskje tenkt meg en Best of-samling med utvalgte gagstriper, men tviler på at jeg hadde investert i tjue årganger med gradvis mer og mer generiske gags, der Mikke etterhvert blir en svært kjedelig og personlighetsløs figur."

Jeg har alle stripene fra 1956 - 1976, og kvaliteten gjør et styrtdykk like etter 1960. Deretter er det ikke så mye minneverdig, og ikke verdt å lage noen samleutgaver av. Men før dette er dagstripene ganske hyggelig lesning.
  • edited October 15
    Var det frem til 1962-63 et sted at Bill Walsh fortsatte å skrive manus? I hvert fall har inntrykket mitt alltid vært at gagstripene var på sitt mest kreative og underholdende i hans periode. Kanskje ikke så rart med tanke på den bisarre humoren som (på godt og vondt) kjennetegnet Mikke-manusene hans generelt.

Men ellers er det akkurat det jeg fryktet når det gjelder de senere årene av serien. Jeg har sett en del eksempler på VELDIG tannløse og generiske striper fra 70-tallet (Gottfredsons håndverk til tross).
  • edited October 16
    Du har selvsagt helt rett. Det skjer en markant endring i 1963 da Bill Walsh sluttet å skrive manus.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?