Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Rostrirevisjonisme av Barks i 60-årene

Jeg vet ikke om det er et allment kjent fenomen, det jeg etter Gisle vil kalle en rostrirevisjonisme (nebbjustering) av Barks i 60-årene, men jeg oppdaget det nylig og ble ganske sjokkert. La meg forklare ...

Jeg leser i 1969-årgangen nå, og der dukker det opp Barks-historier hvor noen av tegningene virker litt merkelige - tuklet med, på en måte. Og jo, når jeg sammenlikner med samme historie i WDC&S, så viser det seg jammen at nebbene er annerledes. Nebbene i f.eks. Gamle kjærlighetsbrev fra 1949 er visket ut og tegnet betydelig kortere (av ukyndig hånd!).

Det er kjent at nebbene ble kortere utover i 60-årene, men ikke visste jeg at tidlig Barks ble revidert for liksom å tekkes samtidens estetikk. Det virker som en merkelig ting å gjøre. Huff!

Comments

• Har sett det samme i noen av disse ekstraheftene, lik sommerekstra og høstekstra fra slutten av 80-tallet. Kan finne bilder av det om det er interesse for det.
  • Takk for tipset! Det ser ut til at man inntil lenge etterpå fortsatte å reprodusere revisjonene i stedet for originalene. Har mange av 80-tallsheftene selv, så jeg kan sjekke det.

Ser nå at listen over utgivelser under hver historie i Inducks er markert med [beaks shortened] eller [partly redrawn], så man kan se hvilke som er rammet.

Er fortsatt fascinert av at det var så viktig med riktig nebblengde at man brukte ressurser på å revidere 20 år gamle serier. Hvem bestemte dette, og hvem gjorde endringene?
  • Dette blir basert på hukommelsen, og derfor ikke nødvendigvis helt korrekt. Men da Gutenberghus på slutten av 60-tallet ville gjenopptrykke de gamle Barks-historiene, følte de at disse historiene måtte endres for at Donald skulle ligne mer på slik han så ut da, bla. med kortere nebb. Ganske amatørmessige endringer, og jeg mener dette var noe som kun ble gjort i Skandinavia.
  • Det ser ut til å være et lokalt fenomen. Ser f.eks. at reviderte historier som Tusenfryd ble trykket opp igjen i USA i samme tiår som i Norge, men tilsynelatende uten endringer.

Det er interessant at revisjonistene også har hatt instrukser om å fjerne endenes tanngard! Forståelig nok, men med særdeles dårlige resultater ...
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?