Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks - onkel Skrues far

https://tv.nrk.no/program/fkur29000194/carl-barks-onkel-skrues-far

NRK er i ferd med å publisere alle TV-programmene i arkivet.

Comments

• Merkelig nok ser det ut til at NRK glemte å legge ut undertekstene til programmet. Ikke bare snakker Barks og andre engelsk uten at det tekstes, men ved 01:40 snakker en Barks-kjenner faktisk tysk uten noen oversettelse. (Har bare så vidt begynt å se, så har ikke fått vite av programmet hvem han er ennå.) Uansett, takk for linken. :)
  • Veldig morsomt! Lagd og sendt i forbindelse med norgesbesøket i 1994 og tilsynelatende aldri sendt siden.
  • Wow. Det var gøy å se. Takk for linken.
  • Så endelig hele "duckumentarportrettet" om Carl Barks nå nettopp. :) Virkelig en sjarmerende dokumentar, og det føles som vi får innblikk i hele USA-miljøet rundt Barks anno 1994. Foruten Barks selv møter vi blant andre Geoffrey Blum, Malcolm Willits, Byron Erickson, Roy Disney, Don Rosa, William Van Horn, og attpåtil de usympatiske Carl Barks Studio-managerne Kathy Morby og Bill Grandey (legg merke til hvordan Morby vektlegger at Barks er så glad i å jobbe).

Av siste bilde i rulleteksten fremgår det at dokumentaren er en samproduksjon mellom flere land/kanaler, og jeg visste når jeg så den at jeg hadde sett flere av klippene før. Deriblant delene hvor Byron Erickson snakker om å være redaktør på Barks' comeback-historie "Horsing Around with History", og når Van Horn viser Barks utkastene av tegningene sine til historien. Så jeg lette litt rundt på YouTube, der jeg fant samme dokumentar lastet opp som et svensk TV-opptak i fem deler: https://www.youtube.com/playlist?list=PLAQhfYnSLemWnSv51W7BHib08h35M_geH

Kvaliteten på dette VHS-opptaket er mye dårligere enn NRKs versjon, men siden det er tatt opp fra TV er all utenlandsk tale tekstet (i motsetning til NRK Nett-TVs publisering, der man tydeligvis har glemt å inkludere den norske underteksten). Så her kan vi få en bedre forståelse av det som blir sagt på tysk, for eksempel. :)

• (legg merke til hvordan Morby vektlegger at Barks er så glad i å jobbe)
    ... og Barks som rett etterpå sier at han ikke hadde råd til å slutte. Bra klipping!

Det var også gøy å se Barks pirke på i mine øyne ubetydelige detaljer ved William Van Horns tegninger. Hadde vært gøy å se mer av alle disse små vurderingene som må ligge bak hver eneste rute hos Barks.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?