Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks - Surviving Comic Book Art

Ny og flott dansk nettside om "Carl Barks Surviving Comic Book Art";

http://www.carlbarkscomicbookart.dk

Comments

• edited August 9
    Oi, takk for tipset. Jeg har av og til lurt på hvor Barks-originalene befinner seg, så det at nesten alle er destruert, er jo nesten ikke til å holde ut. Men dette gjør jo alle fotonegativene desto mer verdifulle, ettersom disse nå blir nærmest for originaler å regne. Håper inderlig at de er i litt bedre hender enn originaltegningene ...

Og så er det rart å tenke på at selv nyere praktverk som CBSV da må være basert på de samme gamle avfotograferingene som ble tatt til de aller første utgivelsene.
  • Aquila: Ah, regner med du fant siden via Michael Barriers nyeste post? ;)

Mats: Det er dessverre en kjent sak at Western Publishing destruerte veldig mange av Barks' originalsider etter at de var blitt avfotografert til trykkelementer. Da var jo den praktiske funksjonen deres over (!). Vi må huske på at dette er samme utgiver som senere kuttet halvsider og til og med helsider fra noen av Barks' historier når de ville ha mer plass til reklameannonser. Etterpå kastet de også de originalsidene som IKKE var blitt avfotografert -- og disse sidene/tegningene er dermed sannsynligvis tapt for alltid. Originalsider sto ikke høyt i kurs hos bladutgivere den gangen.

Men når det gjelder de gamle fotonegativene, tror jeg nok du kan puste rolig. :) Med tanke på hvor mye Barks stadig publiseres over hele verden, er de garantert skannet og digitalisert i skyhøy oppløsning innen dette tidspunktet. Men ja, det er like fullt de samme gamle fotonegativene som Western laget på 40-, 50- og 60-tallet som er kilden til nyutgivelser av Barks den dag i dag.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?