Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

From All of Us to All of You

123457»

Comments

• trondmm skrev:
    Men, kort sagt, så kan vi dele opp NRKs From All of Us to All of You-sendinger i tre perioder: 1979-1989, 1998-2001 og 2004-nå.
    Jeg er litt forvirret over det du sier her. Første periode går fra 1979-1989 og andre periode fra 1998-2001. Hva med 1990-1997 da?
  • Fra 1990 til 1996 sendte TV3 varianten "The New From All of Us to All of You", og TVNorge sendte det i 1997. Jeg har forresten sett feil i notatene mine. NRK sendte også From All of Us to All of You i 1997.

Anyway - The New From All of us to All of You inneholder disse klippene:
    Plutos Christmas Tree
    Pinocchio
    Cinderella
    Peter Pan
    The Small One
    The Clock Watcher
    Lady and the Tramp
    Three Caballeros
    Overraskelser

Innslagene fra Pinocchio, Cinderella, Peter Pan og Lady and the Tramp er ikke de samme som brukes i originalprogrammet. Klippet fra Three Caballeros er det samme som NRK begynte å vise i 2016.
  • edited December 2019
    Så... NRK viste ikke Disneys jul i det hele tatt i 1990-1996? Ante ikke at de ikke hadde rettighetene i så mange år. :O

Ellers kan jeg bekrefte med 99% sikkerhet at Donald's Snow Fight var med i julespesialen allerede i 1998. Er temmelig sikker på at det var det året (eller året før) jeg selv begynte å se den på NRK. Og Donald's Snow Fight var med fra starten da.
  • Denne tråden har oppklart en rekke ting jeg har lurt på angående programserien. Jeg har lenge stusset over hvorfor så mange andre husker Toy Tinkers, der jeg kun husker Snøballkrig. Programmet jeg husker består altså av versjon 2, fra sent 70-tall og 82, med Plutos Juletre og Snøballkrig i programmets innledning.
  • Veldig fornøyd med å se at NRK endelig har fått From All of Us to All of You i HD. DR sendte den også i HD i år. Også interessant å se at NRK igjen viste snøballkrigen. Usikker på om snøballkrigen blir et fast innslag, eller om NRK heller ville vise denne enn det andre overraskelsesinnslaget (Olaf presents: The Little Mermaid). Blir spennende å se om vi både får to overraskelser og snøballkrig neste år.
    Litt kjedelig at Julenissens verksted ble tatt ut, men det er for så vidt greit at den norske utgaven skiller seg mer og mer fra den svenske, så det blir lettere å forsvare at man ser begge :)
  • Veldig spennende at de viste Snøballkrigen i år. :O Det tyder jo på at NRK får lov til å gjøre sin egen redigering til en viss grad. Noe jeg ikke har hatt inntrykk av ellers i nyere tid.

Jeg zappet innom deler av spesialen i går, men så ikke hele, så fikk ikke med meg "Donald's Snow Fight". Konstaterte at "Mickey's Trailer" var skamklippet som alltid, det fikk meg til å anta at utvalget ville være helt likt de siste årene. Men likevel var det koselig å se klipp fra flere Disney-klassikere på engelsk i restaurert HD. (Skrudde av når "Ferdinand" begynte; den filmen er en av de kjedeligste i Silly Symphonies-serien og har ingenting i julespesialen å gjøre.)
  • Blir det forresten mulig å kombinere video for å få innslagene med Mikke og Timmi helt logofrie nå, Trond, siden du har HD-versjoner fra Norge og Danmark også?
  • Den versjonen jeg lagde i 2019 var for så vidt allerede logofri. Jeg klippet bittelitt i bildet fra den svenske HD utgaven for å bli kvitt logoen der. I fjor flyttet SVT også logoen et stykke lenger ut til høyre, så jeg kunne egentlig ha laget den helt logofri uten beskjæring for et år siden.
    Anyways. Med de nye HD versjonene fra norsk og dansk TV, er det veldig mange scener som kan forbedres. Noen steder, som f.eks. i introduksjonen til Lady and the Tramp, der hjertet flyr ut av skjermen, må kombineres for å få et logofritt bilde. Hjertet dekkes delvis av kanallogoen. Men, heldigvis er DR1 logoen på venstre side, og NRK logoen på høyre.
    Introen til overraskelsen krever nok også litt kreativitet. Men, kombinert med introen til Jungelboken, tror jeg at jeg har alt jeg trenger.
  • edited December 2021
    Det var forresten enkelte merkelige detaljer i den norske visningen (som jeg skippet litt gjennom nettopp):

1. Hvorfor i all verden viser NRK ennå en gammel videoteipmaster av scenen fra The Three Caballeros, når alt annet er i HD? (Se 07:20.) The Three Caballeros har vært tilgjengelig i digital HD fra Disney i ca. ti år, og kom nylig også på Blu-ray i USA. Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem for NRK å få denne scenen i HD. Nesten så jeg lurer på om det var en sisteliten-beslutning å vise det klippet istedenfor... tja... Santa's Workshop?

2. En venn av meg merket at introen til "Pluto's Christmas Tree" er blitt endret på, og temmelig klønete også. Noen har tydeligvis hatt lyst til å få med mer av starten til filmen enn den klassiske redigeringen i julespesialen, så de klippet shotet der Snipp og Snapp hopper inn i en scene og satte inn et bilde av Mikkes hus i kortet istedenfor. (Se 01:34-01:40.) Overgangen mellom de originale og nye shotene av kortet er ganske elendig. Er dette noe som ble introdusert i NRKs versjon? Svært merkelig siden SVTs versjon bruker den klassiske versjonen av introen i full HD, i hvert fall 2016-versjonen som jeg sjekket for litt siden.
  • Jeg stusset også veldig over at The Three Caballeros fremdeles var i SD. Har ingen god forklaring på det.

Åpningen til Pluto's Christmas Tree er noe som har fascinert meg en stund. Det er riktig at de endret på denne introen nå, men den har ikke vært intakt før, heller. Tidligere løp Snipp og Snapp frem til bildet, så kom det et annet bilde flygende fra bakgrunnen, helt til det dekket hele skjermen. I dette bildet startet kortfilmen.

Det som er ekstra fascinerende, er at NRK startet kortfilmen litt senere enn DR gjorde (basically på samme sted som SVT). Men, i stedet for å bruke samme versjon som SVT, så gjorde de "innflygingen" på nytt, der de har et nytt bilde som ligger litt foran bildet som flyr inn.

DR:
    image
    NRK:
    image

"Det nye kortet" er forresten en del av den originale kortfilmen. Men, det er et brutalt kutt. Ingen tvil om det.

Denne varianten stammer, så vidt jeg vet, fra "The New From All of Us to All of You", som TV3 sendte fra 1990 til 1996.

https://drive.google.com/file/d/0B1VlH492frJrcDlOWlFaVTBPN2s/view?usp=sharing&resourcekey=0-iek_xdXRvJWEP9V-Tr6OoQ

Klippet fra The Three Caballeros stammer forresten også fra denne versjonen av programmet.

• En av de scenene jeg er veldig glad for å ha fått i HD nå, er introen til Lady and the Tramp. Her har "hjerteanimasjonen" vært hærpa på både den norske og danske utgaven. Den svenske var heller ikke noe bedre før de fikk programmet i HD. Dessverre er det innbrent teksting i dagens svenske HD-versjon, så den kan ikke brukes, selv om selve hjerteanimasjonen er perfekt.

DR:
    image
    NRK:
    image
    SVT:
    image

Det gikk veldig greit å kombinere det norske og danske programmet for å bli kvitt logoene. Det å maskere bort innsiden av hjertet, så jeg kan legge inn en vilkårlig video, var også relativt enkelt. Trenger litt ekstra finpuss, men jeg er ganske fornøyd med resultatet så langt.

https://sky.telia.no/s/1172d58190908444f98b2cc8d2b8e46d59b

• edited December 2021
    "Det nye kortet" er forresten en del av den originale kortfilmen. Men, det er et brutalt kutt. Ingen tvil om det.
    Oisann. Dobbeltsjekka den danske versjonen nå. De starter på samme sted, men her fades det inn til det nye kortet, mens NRK har et hardt klipp her.

Jeg oppdager stadig vekk bittesmå forskjeller på scener som er tilsynelatende like på NRK og DRs sendinger. Det er superfascinerende, for NRK og DR bruker helt klart den samme masteren. Så, hvorfor har de tatt seg tid til å spesialtilpasse slike småting?

Så det samme med introen til Askepott. Her har NRK hatt en intro som sparer 18 frames i forhold til originalen. Selv den har de tatt seg tid til å gjenskape.

https://www.youtube.com/watch?v=0ZNprFTiEps&t=180s
  • trondmm:
    Åpningen til Pluto's Christmas Tree er noe som har fascinert meg en stund. Det er riktig at de endret på denne introen nå, men den har ikke vært intakt før, heller. Tidligere løp Snipp og Snapp frem til bildet, så kom det et annet bilde flygende fra bakgrunnen, helt til det dekket hele skjermen. I dette bildet startet kortfilmen.
    :
    Aha... du mener at det var slik tidligere i den norske versjonen? Det husket jeg ikke.

trondmm:
    Jeg oppdager stadig vekk bittesmå forskjeller på scener som er tilsynelatende like på NRK og DRs sendinger. Det er superfascinerende, for NRK og DR bruker helt klart den samme masteren. Så, hvorfor har de tatt seg tid til å spesialtilpasse slike småting?
    Det er spørsmålet. Men du er altså sikker på at det er NRK og DR som går inn og gjør alle disse redigeringene, som de forskjellige kortene og så videre? Jeg har lurt litt på om det er Disney som tilbyr flere versjoner og redigeringer, siden det overrasker meg litt at de ville la lokale TV-kanaler flikke så mye på materialet deres. Spesielt når det dreier seg om nye HD-restaureringer fra Disneys side.
  • edited December 2021
    Aha... du mener at det var slik tidligere i den norske versjonen? Det husket jeg ikke.
    Nei, ikke akkurat slik som den var i år, men også tidligere ble introen avbrutt før Snipp og Snapp løp inn i bildet.
    Det er spørsmålet. Men du er altså sikker på at det er NRK og DR som går inn og gjør alle disse redigeringene, som de forskjellige kortene og så videre? Jeg har lurt litt på om det er Disney som tilbyr flere versjoner og redigeringer, siden det overrasker meg litt at de ville la lokale TV-kanaler flikke så mye på materialet deres. Spesielt når det dreier seg om nye HD-restaureringer fra Disneys side.
    Nei, jeg var nok litt uklar der. Jeg mener det er Disney som redigerer sammen programmet, ja. Det som overrasker meg er at de tar seg tid til å spesialtilpasse de enkelte innslagene i så stor grad at de fjerner 18 frames og gjenskaper videoeffekter fra 90-tallet.
  • Det jeg mente, var å spørre om den norske versjonen de siste årene var slik som du beskriver her:

trondmm:
    Tidligere løp Snipp og Snapp frem til bildet, så kom det et annet bilde flygende fra bakgrunnen, helt til det dekket hele skjermen. I dette bildet startet kortfilmen.
  • edited December 2021
    Ja. Den varianten vi har av programmet dukket opp på TVNorge i 2003. Den er interessant i seg selv, fordi den er nesten identisk med det svenske programmet. Men, det er nok av små forskjeller her og der, at det er tydelig at noen har satt sammen programmet på nytt, med det svenske programmet som mal, i stedet for å få en kopi fra Sverige.

Anyway, 2003-programmet var første gang akkurat denne introen ble brukt i Norge, og vi hadde den samme introen frem til og med 2020. I 2001 og 2000 (og jeg antar også i 1997-1999) hadde vi samme intro som dansk TV brukte, og denne ble altså brukt i The New From All of Us to All of You, som TV3 sendte fra 1990 til 1996 og TVNorge sendte i 1997. Du må faktisk tilbake til 80-tallet for å se Snipp og Snapp løpe inn i bildet på norsk TV.

Svensk TV har vist den fulle introen (minus et snaut sekund på starten) siden 1983 (som var sist de gjorde signifikante endringer i programmet). Så hvis dere husker å ha sett dem løpe inn i bildet, så har dere sannsynligvis sett dette på SVT.
  • Jeg bet meg forresten merke i noe du sa på Twitter om den danske HD-versjonen (som altså er svært lik den norske i bildekvalitet) versus den svenske:
    Det er forresten tydelig at de har overført filmen på nytt. Helt andre farger, og jeg vil si stort sett bedre bilde enn den svenske utgaven.
    Basert på screenshotene du delte fra SVT1 og DR1, må jeg faktisk være uenig. Den svenske HD-versjonen har lunere og mer naturlige farger, og dessuten bedre detaljer. Se for eksempel på detaljene i ansiktet til Tingeling i den svenske masteren. De er blitt nesten helt borte i den danske.

Svensk versjon:
    image

Dansk versjon:
    image

Når jeg nærstuderer de to bildene, tror jeg at jeg forstår hva som kan ha skjedd med den nye danske og norske HD-masteren. Disney har - i kjent restaureringsstil - kjørt materialet gjennom diverse auto-cleanup-filtere for å få det til å se "nyere" ut, og har dermed visket ut både filmgrain og en del andre detaljer i bildet. I tillegg har de åpenbart justert fargene. Den svenske versjonen ser langt bedre ut, og fremstår også mye mer autentisk og naturlig for materiale skutt på film i 1958.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?