Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

From All of Us to All of You

12346

Comments

• Takk.

Når det gjelder den nye versjonen av kavalkaden som vises på NRK, så er jo den veldig lik den svenske, men ikke helt. Den svenske versjonen er det SVT selv som står for, og den har blitt til gjennom små endringer nå og da. Men, da de i 1982 byttet ut Ferdinand med Mickey's Trailer ble det fullstendig ramaskrik. De måtte vise Ferdinand for seg selv etter programmet, og i 1983 var Ferdinand tilbake i programmet. En Pluto-tegnefilm som også ble innført i 1982 forsvant ut igjen. Etter dette har ikke SVT gjort nevneverdige endringer. De største endringene er at introduksjonen til Robin Hood har blitt forkortet flere ganger, Lady and the Tramp-innslaget har blitt forlenget, og Pluto's Christmas Tree har blitt flyttet til å vises foran årets overraskelser. Etter 1999 har de ikke gjort noen endringer utover oppgraderingen til HD i 2012 (med et par klipp i Santa's Workshop på kjøpet).

Anyway - den norske versjonen er altså ikke helt lik den svenske. Men, den er såpass lik, at jeg er nesten helt sikker på at noen har bestilt "det svenske programmet", og så har noen klippet sammen noe som ligner. Ettersom SVT flyttet på Pluto's Christmas Tree i 1997 eller 1998, så vil jeg gjette på at SVTs program fra 1996 eller 1997 ble brukt som "inspirasjonskilde". Jeg vet ikke hvorfor Robin Hood ikke fikk plass i vår versjon.

TV Norge sendte denne versjonen i 2003. Om det var de som bestilte den, eller om den allerede hadde blitt vist i andre land i noen år, det aner jeg ikke. Men, jeg vet i hvert fall ikke om andre land som sender denne versjonen.

Da NRK fikk tilbake rettighetene i 2004, sendte de samme program som TV Norge, med en liten endring. "Mammy"-dukken fra Santa's Workshop var klippet bort. I 2004 var forresten Bambi en av årets overraskelser. Dette er (vil jeg tro) en av de meste populære scenene fra kavalkaden i Norge, så året etter var Bambi fremdeles en av overraskelsene (i Sverige var det "Kronk's New Groove" som var den andre overraskelsen). Fra 2006 har Bambi vært et fast innslag, slik at vi også får to ferske overraskelser hvert år. Dette er forresten grunnen til at Bambi vises med norsk tale. Det er jo ellers bare overraskelsene som er dubbet i den norske utgaven.

Etter dette ble det ikke gjort noen endringer i den norske versjonen før de i 2016 byttet ut Clown of the Jungle med Las Posadas (fra The Three Caballeros)

Ellers hadde jeg egentlig ikke hatt noe mot om NRK hadde turt å gjøre endringer litt oftere. Litt sjonglering av innslag, så det ikke blir alt for forutsigbart og statisk hadde bare gjort programmet mer interessant, etter min mening. I hvert fall så lenge de ikke overdriver :)
  • Jeg vet ikke hvorfor Robin Hood ikke fikk plass i vår versjon.
    Det slo meg akkurat at frem til SVT flyttet på Pluto's Christmas Tree, så var Robin Hood siste innslag før årets overraskelser. Men, de hadde en full "Surprise Gift"-intro foran Robin Hood. Da er det fort gjort å tro at Robin Hood var en del av årets overraskelser (spesielt hvis den som klipper sammen programmet ikke forstår svensk), og klippet det bort for å få plass til de nye overraskelsene.
  • Jeg fant forresten en kilde på at det er Disney selv som avgjør innholdet i julespesialen (som jeg hadde kommet over før, men glemt igjen). Facebook-kommentaren fra NRK lyder: "Det er Disney som avgjør hva kavalkadene skal inneholde."
  • Jeg fikk akkurat tilsendt et opptak fra NRKs sending fra 1982 (vi antar det er fra 1982, siden overraskelsen er Robin Hood, og den hadde nypremiere den julen). Jeg har laget en HD-versjon og lagt den ut her:
    https://drive.google.com/open?id=1SoiV9shoKwqb3Stp-2pNgPauQdd4Rz0a

Introen til programmet er den samme som ble brukt i USA i 1979, og resten av programmet er slik det så ut i 1977, 1979 og 1980 i USA.

En ting som gjorde dette opptaket ekstra interessant, var at Robin Hood-innslaget var betydelig lengre enn det vi ser på SVT.

Rett etter jeg hadde fått det norske opptaket, fikk jeg tilsendt to italienske opptak (med italiensk dubbing) som hadde hhv. Robin Hood og Jungelboken som overraskelse. Robin Hood programmet var, med unntak av dubbingen og italienske tekstplakater, identisk med det norske. Og det er jo litt interessant i seg selv. Men, det virkelig interessante var Jungelboken.

I tillegg til det svenske innslaget, så hadde jeg to opptak med Jungelboken fra før. Et fransk opptak fra 1990 og et amerikansk opptak fra 80-tallet en gang. Begge disse har lengre intro og lengre overraskelse enn SVTs innslag. Men, begge er også klippet ned, både i introen og overraskelsen. Så, nå håpet jeg det italienske opptaket ville være komplett. Men, det var det selvfølgelig ikke :( Heldigvis er de tre programmene klippet litt forskjellig, slik at de tilsammen inneholder hele introen. Her er en sammenligning av de tre versjonene:

https://drive.google.com/open?id=1ql26GNxwryyUkBNjbO0PzqXkk1PsRpDD

Har gjort en kjapp test på å klippe sammen en full intro basert på de kildene jeg har.

https://drive.google.com/open?id=1MS70-LqyrS6KKbCpGIuk3j5t5IWzqGw6

Her er det åpenbart mye arbeid som gjenstår for å få det til å se og høres bra ut. Ikke minst mangler det veldig mye av originallyden. Men jeg er ganske fornøyd med å ha fått det jeg trenger for å sette sammen det fulle 1967-innslaget.

Så til helgens største skuffelse...

Jeg kjøpte en overraskelsespakke med VHS opptakskassetter på Finn denne uken. Gikk gjennom de i går, og på en av kassettene dukket plutselig åpningen til From All of Us to All of You opp. Samme 1970-intro som NRK brukte i 1986 (og antageligvis i 1989). Er selvfølgelig kjempefornøyd med å ha truffet blink med kjøpet. Tenk om opptaket er fra 1987 eller 1988. Eller enda bedre, 1985 (Jungelboken hade nypremiere i 1985, så jeg gjetter/håper NRK brukte originalinnslaget fra 1967 dette året). Spoler fremover i spenning, og treffer slutten på båndet midt i Toy Tinkers, sånn ca. 10 minutter inn i programmet. I bunken av 3 og 4-timers bånd, var dette selvfølgelig det eneste 2-timers båndet.

Helt usannsynlig irriterende. Men, men. Får ikke gjort så mye med det :(
  • Gratulerer med funnene! Skikkelig imponert over arbeidet, og gleder meg til enda bedre versjoner fremover.
  • Er det lov å håpe på en ny versjon til jul?
  • Det er alltid lov å håpe ;)

Joda, jeg har tenkt til å legge ut noen nye versjoner før jul.

For å være ærlig, har jeg ikke gjort så himla mye i løpet av det siste året. Det har mest blitt flikking på diverse overganger. Men, jeg regner med jeg får ferdig en ny versjon senest helgen før jul.
  • Sant som det er sagt, anything your desires will come to you!
  • Hurra! Takk, trondmm!
  • Heisann. Litt på hæla denne julen, men her er oppdaterte versjoner av 1960, 1967, 1970 og 1973 versjonene av programmet.

https://drive.google.com/drive/folders/1JNHCn78JLRd3Tj4NenZ-nm3ef-YDbEMA?usp=sharing

Satser på å få ferdig en versjon med årets overraskelser i løpet av helgen.
  • edited December 2019
    Med årets overraskelser? Hvordan vet du hva de blir før programmet har gått på julaften? Eller går du bare for å klippe inn trailerne til de neste Disney- og Pixar-filmene?
  • Klipper inn trailerne, ja. Det er vel rimelig sikkert at årets overraskelser blir Frozen II og Onwards, men selve innslagene har jeg selvfølgelig ingen tilgang til før de kommer ut på blu-ray neste år. Så, da får trailerne duge som erstatning.
  • Da er den utvidede 2019-versjonen endelig klar. Strakk episoden til nesten 90 minutter, så jeg håper det ikke blir for mye av det gode :)

Har basert denne versjonen på 1960-programmet, og lagt til Pluto's Christmas Tree og Donald's Snow Fight (som ble en del av det originale programmet i 1977), og Clown of the Jungle, Mickey's Trailer og Ferdinand, som vi kjenner fra den svenske versjonen. To overraskelser, som jeg for så vidt allerede har røpet hva er, ble det også plass til.

https://drive.google.com/open?id=1-G-cedzUfGeAIEnGouCpGoWfprSvvccp

God Jul.

• Herlig! Blir aldri for mye av det gode, spesielt ikke i jula. God jul!
  • I tilfelle Google Drive linkene ikke fungerer, har jeg lagt den opp på Get Sky også.
    https://www.getsky.no/s/117ee01b6e133774985b500194aec46a601
  • Flott, tusen takk for disse versjonene, spesielt den utvidede ultimat-versjonen. Det var vel et par nye grep i NRKs versjon i år, ikke? Kan ikke huske å ha sett Saludos Amigos der før.
  • edited December 2019
    Andrebyboer skrev:
    Flott, tusen takk for disse versjonene, spesielt den utvidede ultimat-versjonen. Det var vel et par nye grep i NRKs versjon i år, ikke? Kan ikke huske å ha sett Saludos Amigos der før.

Tenker du på klippet med Donald, José og Panchito? Det er faktisk fra The Three Caballeros. Har vært med siden 2016 ifølge en tidligere kommentar fra trondmm.
  • Donald Duck clown of the jungle er jo da byttet ut til fordel for klippet fra The Three Caballeros. Hører flere lurer på hvor den har blitt av.

Har Donald's snowball fight noen gang vært en del av From all of us to all of you?
  • MikkelHagen skrev:
    Har Donald's snowball fight noen gang vært en del av From all of us to all of you?
    Øh, JA!!! Wow, nå føler jeg meg gammel. :P "Donald's Snow Fight" var en årviss begivenhet i hver eneste norske utgave av julekavalkaden i mange år. Den forsvant da NRK mistet rettighetene et år i 2003. Synes den passet veldig mye bedre inn enn noen av innslagene med Donald i den nåværende utgaven.
  • Ja, jeg kunne nok skrevet en lengre avhandling om dette :) Men, kort sagt, så kan vi dele opp NRKs From All of Us to All of You-sendinger i tre perioder: 1979-1989, 1998-2001 og 2004-nå.
    Fra og med 2004, har NRK sendt noe som er til forveksling likt det svenske programmet. Dette er (nesten) den samme versjonen som TVNorge sendte i 2003. Forskjellen er at "Mammy"-dukken fra Santa's Workshop ble fjernet.
    Fra 1998 til 2001 (vel, jeg har bare opptak fra 2000 og 2001, så jeg gjetter at 98/99 var det samme), sendte de det samme programmet som Danmark sendte på den tiden. Her var Donald's Snow Fight med.

I den første perioden, ser det ut til at NRK har sendt de originale amerikanske programmene (men med oppdatert overraskelse, selvfølgelig). Her er det i praksis to versjoner å velge mellom. En som har med Toy Tinkers (altså der Donald kriger mot Snipp og Snapp), og en som inkluderer Pluto's Christmas Tree og Donald's Snow Fight. Den første versjonen ble brukt i USA i 1963, 1967, 1970 og 1973. Den andre i 1977, 1979 og 1980.

Jeg har opptak fra NRK fra 1982, 1986 og 1989. I 1982 ble den andre versjonen brukt, og i 86 og 89 brukte de den første. Jeg aner ikke hvor lenge NRK viste versjonen med snøbalkrigen, men det er det innslaget jeg husker best fra jeg var barn. Jeg ble overrasket da jeg så optakene fra 1986 og 1989, for jeg var overbevist over at snøballkrigen alltid var med i NRKs versjon, men det har nok vært noen år der jeg har vært opptatt tidligere på dagen, og bare fått med meg den svenske versjonen.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?