Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

From All of Us to All of You

13567

Comments

• Fant forresten noe interessant i avisarkivene til Arbeiderbladet i dag. Det har jo vært kjent at NRK har sendt julekavalkaden siden 1979. Men, nå snublet jeg over et leserbrev fra 16. desember 1972, fra noen som hevder at NRK sendte programmet "en gang for mange år siden".

image

Når jeg så gjennom TV-oversiktene for tidligere julehelger, så fant jeg denne fra andre juledag 1965:
    image

Dette kan selvfølgelig ha vært en annen juleepisode, men det ser ut til å være en het kandidat for From All of Us...

Året før ble det vist to episoder som het "Vinter i Disneyland" (20. des) og "Jul i Disneyland" (26. des.). Blant de originale amerikanske episodetitlene, har jeg bare funnet en som heter "Holiday Time in Disneyland". Sånn umiddelbart vil jeg tro dette er "Jul i Disneyland", og at jeg bare ikke har funnet "Vinter i Disneyland" ennå. Men, det er kanskje ikke helt utenkelig at "Jul i Disneyland" er From All of Us... heller.

1964-programmene er jeg ikke så sikker på, men jeg velger å tro at 1965-programmet sannsynligvis var From All of Us to All of You. Enten originalen fra 1958, eller 1963-versjonen.
  • Det er helt sikkert noen som vet de tingene du lurer på, men de leser sikkert ikke her... Men fortsett å oppdater oss.
  • Det har du sikkert rett i. Skal sende en mail til NRK Arkiv og høre om de har noe mer informasjon.

Jeg benyttet forresten anledningen til å sette opp en oversikt over alle Dsneyland-episodene NRK har sendt (tror den er komplett, i hvert fall, men det kan sikkert hende jeg har oversett noen)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sB5hdGSByb8AoBeEW4aIQQm2__FVcS5GgLJo1TTv8BY/edit?usp=sharing
  • Hei!
    Takk for interessant innlegg og bra research! Og takk for flott oversikt over «Disneyland» på norsk fjernsyn 1961 – 1967 + 1972!

Jeg tror at du har helt rett i at «Disneyland - Juleshow» som ble sendt på NRK 26.12.1965 kan være den amerikanske 1963-versjonen av «From All of Us to All of You»! Jeg tror dog neppe dette er originalversjonen fra 1958, da slike episoder ble (og blir kjøpt) inn i «pakker» og ikke enkeltvis.

Så julekavalkaden ble altså sendt første gang her i Norge i 1965!

«Holiday Time in Disneyland», som ble sendt i USA den 23.12.1962, er en julerelatert episode, og er nok, som du skriver, episoden «Jul i Disneyland», som ble sendt på NRK lørdag 26.12.1964. Har dog heller ikke klart å finne noen episode som skulle tilsvare «Vinter i Disneyland», som ble sendt på NRK søndag 20.12.1964 (dvs. ca. en uke før).

Originalversjonen av «From All of You to All of You» ble, som kjent, vist på amerikansk fjernsyn den 19.12.1958, men dette har ikke vært en årlig begivenhet i USA, slik som i Skandinavia.

Dette er en oversikt over de første amerikanske originalversjonene (i parentes: filmene som promoteres i slutten av kavalkaden):
    # 1: 19.12.1958 (ingen promotering)
    # 2: 22.12.1963 (The Sword in the Stone)
    # 3: 24.12.1967 (The Jungle Book)
    # 4: 20.12.1970 (Aristocats)
    # 5: 23.12.1973 (Robin Hood)
    # 6: 25.12.1977 (Pete’s Dragon)

Siden 1983, da Disney Channel ble startet, ble programmet endret og utvidet, men er fortsatt ingen årlig tradisjon i USA, men sendes helt «sporadisk».
    … så de årlige versjonene i Skandinavia er noe som lages spesielt for oss her oppe i nord.
  • edited October 2017
    Det stemmer. Episoden ble faktisk også vist i 1979 (Corn Chips) og 1980 (Aristocats).
    I 1981 lagde de en ny juleepisode som het "A Magical Disney Christmas". Denne ble faktisk vist på TV3 i 1990.
    "A Disney Christmas Gift" fra 1982, låner mange elementer fra 1981-programmet. I 1983 blir dette programmet utvidet og kombinert med elementer fra "From All of Us to All of You" for å lage spesialen "A Disney Channel Christmas". Dette programmet kortes ned i 1986, og blir til "Jiminy Cricket's Christmas" (Som TV2 pleier å sende i julen). "The New From All of Us to All of You", er jeg ikke sikker på når dukket opp første gang (sendt på TV3 1990-1996 og TVNorge 1997), men det ser ut til å være mye av innholdet fra "A Magical Disney Christmas", med rammehistorien/introene hentet fra "From All of Us..."

I 1983 ble det forresten laget en ny versjon av "A Disney Christmas Gift", der filmen "The Clock Watcher" ble delt opp og fungerte som rammehistorie.

I 1984 begynte de å vise "Mickey's Christmas Carol" som juleepisode, sammen med tre kortfilmer ("Donald's Snow Fight", "Pluto's Christmas Tree", "The Art of Skiing")
    https://www.youtube.com/watch?v=HVcix3FG-l4

Dette programmet har blitt vist flere år, og da har de erstattet en av kortfilmene med en promo av en kommende film.

Når det gjelder NRKs Disneyland-episoder, så synes jeg det er litt interessant at episodene sendes helt fullstendig hulter til bulter, og det er episoder fra flere forskjellige sesonger som sendes i hver omgang. Men, det er vel kanskje Disney som har satt sammen pakkene som selges? Interessant også at det nesten bare er naturdokumentarer og tegnefilmepisoder. Ingen av westernseriene er med, og heller ingen av episodene med forkorta versjoner av spillefilmene.
  • Kan forresten legge til at jeg har sammenlignet episodetitlene med Bill Cotters episodeoversikt. I boken hans (The Wonderful World of Disney Television) er det også en kort beskrivelse av alle episodene.
  • Takk for ytterligere informasjon!

Har sammenlignet listen din med Willy Bakken sin episodeoversikt i «Donald Duck & Co – De komplette årgangene», 1964, del IV (2009), samt egne notater. (Willy Bakken gikk ellers bort i 2010, kun 59 år gammel.)

Har følgende tilføyelser til listen din over «Disneyland» på NRK:
    1961-10-28: The Goofy Sports Story (tittel også på norsk!) (USA: 1956-03-21) – denne mangler du!
    1961-11-04: Har norsk tittel: Jiminy Cricket presenterer Bongo (USA: 1955-09-28)
    1962-03-18: Her har du oppgitt årstallet som 1963.
    (1966-01-23: En episode Bakken ikke har med, men er med i listen din!)
    1966-02-20: Tre utrolig historier («Three Tall Tales», USA: 1963-01-06) – denne mangler du!

Ellers bare for statistikken sin skyld; antall episoder i perioden 1961 – 1967:
    1961: 18
    1962: 33
    1963: 13
    1964: 7
    1965: 11
    1966: 13
    1967: 10
    Totalt: 105

+ 1972: 13

… skrekk og gru, jeg begynner visst å bli en «nerd». Tror jeg må slutte på det forumet!
  • Takk skal du ha. Jeg trodde jeg hadde dobbeltsjekket alle hullene, men jeg har klart å overse begge disse. Og hvis episoden fra 28. oktober 1961 er The Goofy Sports Story, så tviler jeg på at "Langbein, den siste amatør" (4. mars 1962) også er denne. "Goofy Cavalcade of Sports" er litt for ny, så jeg tviler på at det er den.

Også fikk jeg akkurat den ny grunn til å angre på at jeg har latt være å kjøpe "De komplette årgangene" :)
  • "Langbein, den siste amatør" kan tilsvare "The Goofy Success Story" (07.12.1955). At han oppgis som en "amatør" i den norske oversettelsen trenger ikke nødvendigvis bare ha med sport å gjøre ...!

Når det gjelder de to siste amerikanske "originalversjonene" av "From All of Us ..." (bare for å liste disse også opp for totaloversikten sin del);
    # 7: 23.12.1979 ( ?)
    # 8: 14.12.1980 (The Aristocats),
    så stemmer det det siste, da filmen (fra 1970) ble relansert dette året i USA.
    Men når det gjelder 1979 oppgir du "Corn Chips" ? Dette er en kortfilm fra 1951 (med Donald og Snipp & Snapp) og ikke promotering av en ny langfilm. Vet du hvilken langfilm som ble promotert i versjonen fra 1979?
  • Jeg tror ikke det var noen langfilm som ble promotert i 1979. Informasjonen om at Corn Chips ble brukt i 1979 kommer fra boka The Wonderful World of Disney Television
    image
    Men, jeg har ikke sett episoden, så jeg vet ikke om den blir presentert som en overraskelse, eller om den bare starter uten noen intro.

Når det gjelder Langbein, så tror jeg "The Goofy Success Story" passer bedre på "Langbeins bedrifter", som ble sendt i juli 62. Den episoden fikk også en kort omtale i Arbeiderbladet
    image
    Motor Mania er med i denne episoden, så det passer ganske bra.

Det ser ut som avisen Demokraten har en lengre omtale av "Langbein, den siste amatør", men den avisen er ikke tilgjengelig over internett. Jeg må til nasjonalbiblioteket for å se den.
  • Jeg har forresten blingsa på Goofy Cavalcade of Sports. Den episoden er også listet opp som Goofy's Cavalcade of Sports, og den er fra 1956, så Langbein, den siste amatør kan fortsatt passe på den episoden.

Jeg har også identifisert et par episoder til.

Vinter i Disneyland er Fantasy on Skis
    En dag med en oter er One Day at Teton Marsh
    Fugler ved vannkanten er A Trip Thru Adventureland and Waterbirds
    Dyreliv i Alaska og Florida er The Crisler Story and Prowlers of the Everglades
  • Bra jobbet i forhold til nye identifiseringer! Da har du «Vinter i Disneyland» på plass også, lurte litt på den …! Videre har du nok helt rett i forhold til disse «Langbein-episodene».

Og takk for tilbakemeldingen på «From All of You …» sine amerikanske visninger. Var ikke obs på reprisen i 1960. Da stemmer dette også i forhold til det som står i det meget korte oppslaget i boken «Disney A – Z» av Dave Smith (1998) om «From All of You …», hvor han skriver at episoden ble vist første gang i 1958, og så ytterligere 8 ganger, men med skiftende segment i slutten i forhold til nye langtegnefilmer på kino.

Den komplette oversikten for USA sin del blir da slik:

# 1: 19.12.1958 (ingen promotering)
    # 2: 25.12.1960 (ren reprise av 1958-versjonen)
    # 3: 22.12.1963 (The Sword in the Stone)
    # 4: 24.12.1967 (The Jungle Book)
    # 5: 20.12.1970 (The Aristocats)
    # 6: 23.12.1973 (Robin Hood)
    # 7: 25.12.1977 (Pete’s Dragon)
    # 8: 23.12.1979 (ingen promotering, men kortfilmen «Corn Chips» (1951))
    # 9: 14.12.1980 (The Aristocats)
  • Det nærmer seg jo jul med stormskritt, så da er det på tide å dele en ny versjon av juleprogrammet.

https://drive.google.com/file/d/1ssZAoiw-PAk8t7vwfHB-iT11JThh0SoI/view

Det er i utgangspunktet 1960-programmet, med ny intro og endcredits. Pluss at jeg har skviset inn et par ekstra kortfilmer. Jeg syntes også jeg måtte ha med en overraskelse.
  • Du har lagt ut mye spennende her nå, dette er virkelig imponerende arbeid. Men nå klarer jeg ikke å finne igjen filmen der du har rekonstruert originalen fra 1958. Kunne du tenke deg å lenke til den en gang til? På julaften i år blir det nok den vi kommer til å sette oss ned og se hos oss.
  • Det skal jeg nok få til. Tenkte å flikke litt på den i helgen, så jeg regner med å legge ut link søndag kveld, eller noe sånt.

Jeg har forresten gjort noen småendringer på "spesial"-versjonen min.

https://drive.google.com/open?id=1YbL590XJUnH-KjL8vEN8y0oJI6hQ4Q_r

Først og fremst har jeg endret litt på overraskelsene, men jeg har også jobba litt med overgangene mellom farge og sort/hvitt-segmentene. Spesielt sekvensen når Tingeling åpner julekortet er jeg ganske fornøyd med.
  • Kan forresten legge til at DR1 nå har endret kanallogoen, og nå ligger den helt utenfor 4:3 bildet. Så jeg håper jeg skal få alle sekvensene der DR1-logoen er synlig helt logofrie i løpet av jula (dvs. hovedsaklig julekortene fra Peter Pan, Bambi, Pinocchio og Snehvit).
  • Flott med mer logofritt materiale! : D Hvis nå bare SVT1 kunne gjøre det samme som DR1...
  • Da er en ny versjon av originalprogrammet klar:

https://drive.google.com/open?id=1H6klwJI5G7FFEdeUbmLvIW64RmBmEOcG

Jeg vil oppdatere den etter jul, når jeg (forhåpentligvis) har fått de danske scenene uten logo.
  • Tusen takk! Da setter på denne på julaften!
  • Virkelig bra! Gleder meg til skikkelig, klassisk FAOUTAOY i jul!

De delene som er i sort-hvitt, vet du om de overhode finnes i farger? Nesten litt fristende å ta seg til litt restaurering og fargelegging...
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?