Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

From All of Us to All of You

24567

Comments

• Litt snau høyde på video-iframen, forresten ;)
    <iframe width="640" height="15" ...>
  • Så... dette vil si at Disney renanimerte shotet for å fjerne bilen til versjonen som gikk i julespesialen?? :O Eller kan di ha hatt denne alternative versjonen av shotet liggende siden filmen ble produsert? Mystisk uansett.
  • edited July 2017
    Jeg vet ikke helt. Men, det virker jo nesten som at de har fotografert scenen på nytt uten bruk av forgrunnselementene. Det er det samme med scenen der kattene kikker inn takvinduet og oppdager jazzvennene til O'Malley. Her er O'Malley rett og slett forsvunnet.

Jeg har ikke laget noen egen sammenligning av denne scenen, men du kan se den ved ca. 0:25 her: https://drive.google.com/open?id=0B1VlH492frJrNDFyVUVJaDIzVUk
    og 7:10 her: https://drive.google.com/open?id=0B1VlH492frJrTzkxNy1ZU0hUSk0

(den tredje scenen jeg snakket om, er en vindmølle som snurrer en kvart omdreining ekstra, men her kan det se ut som de har vært kreative og loopet noen frames.)

Jeg fant noe tilsvarende i innslaget fra Jungelboken i det franske programmet. Her er det par scener som jeg finner igjen under åpningstitlene til filmen. Så her har de brukt scenene uten credits. Fra 6:52 her:
    Dette er sannsynligvis enklere enn det som ble gjort i Aristokattene, for titler blir sannsynligvis lagt på etter at scenen er animert og fotografert. Så disse scenene har garantert eksistert i en ren versjon på film.

Jeg synes jo det er litt merkelig at de har gjort dette. Men, både Jungelboken og Aristokattene har vært brukt som "surprise gift" innslag i de amerikanske originalprogrammene. Så disse er laget av studioet selv, og ikke av markedsavdelingen i London, og dermed har de også tilgang til mer materiale som kan brukes.

Også i innslaget fra 1977, Peter og Dragen, er det en scene som er forskjellig fra blu-rayen, men ifølge wikipedia er det veldig mange forskjellige versjoner av filmen, og den opprinnelige kinoversjonen har aldri vært gitt ut eller vist på TV, så det er godt mulig at innslaget inneholder scenen slik den var ved første utgivelse.
  • Ja, "reanimerte" var litt feil ordbruk. Jeg mente å spørre om de filmet shotet på nytt. Hvis de faktisk tok vare på cellene fra filmen frem til julespesialinnslaget skulle settes sammen, er det jo absolutt mulig... og egentlig den eneste forklaringen som gir mening.

Du har nok rett når det gjelder de tekstfrie klippene fra Jungelboken også. Allerede den gangen var det nok relevant å ha rene introsekvenser til alle filmene slik at åpningstitlene kunne settes inn på andre språk i utlandet. :)
  • Nå har jeg også fått tak i Ringeren i Notre Dame II og opptak av 1999-sendingen til SVT, så da er de tre siste overraskelsene lagt ut her:

https://drive.google.com/open?id=0B1VlH492frJrU0tOSTdxQTdDa2c

• Flott initiativ dette opplegget her - veldig bra jobbet!
  • edited August 2017
    Sånn for moro skyld har jeg laget en liten snutt som sammenligner animasjonen i When You Wish Upon a Star med scenen fra filmene de er hentet fra (Snehvit, Bambi, Song of the South, Askepott og Alice i Eventyrland)

Youtube

Den første scenen har jeg ikke klart å finne, så gi gjerne beskjed om dere vet hvor den er fra.
  • edited August 2017
    Jeg trodde den var fra Snehvit, men jeg regner med at du ville ha funnet den i så fall.

Jeg synes også å huske at selv stearinen som renner ned lyset er lånt fra noe, men har ikke peiling på hva det er, i så fall.
  • ...og jeg trodde den var fra Bambis fødsel, men nei. Perspektivet røper forresten at ekornet til høyre egentlig klatrer opp, og titter rundt en trestamme e.l.
  • Jøss. Hva er grunnen til dette gjenbruket? Er det latskap eller ment som en liten homage til filmene og easter eggs til fansen?
  • Animasjon er dyrt. Disneyfilmene har masser av resikulert animasjon:

• Det skal jo også nevnes at Woolie Reitherman virkelig er kongen av resirkulering. Han regisserte filmene fra 101 Dalmatinere til Bernard og Bianca, og de aller fleste eksemplene på gjenbruk av animasjon i filmene, finnes i akkurat disse.

Når det gjelder julekavalkaden, så er introduksjonen som ble brukt til "Surprise Gift"-innslaget i årene 1990 til 1996 også resirkulert. I dette tilfellet fra introen til Disney Sunday Movie fra 1986

Youtube

• Veldig mye godt arbeid her! Da jeg i går kikket på fremtidige utgivelser på Platekompaniet.no oppdaget jeg en bok som kommer i september med mye julerelatert materiale: https://www.platekompaniet.no/bok/disneys-julaften-julens-klassiske-tegnefilmer-na-som-tegneserier/
  • Kult. Det er sannsynligvis en nyutgivelse. Jeg har i hvert fall en bok fra 2000 som heter Disneys julaften. Helt grei bok, men jeg hadde nok ønsket meg litt mer informasjon om selve programmet. Den svenske utgaven inneholder faktisk fem sider med historien om det svenske programmet. Kanskje jeg burde kontakte Egmont og tilby meg å skrive disse sidene til neste nyutgivelse om 17 år :)
  • Det er ganske garantert en nyutgivelse av boken fra 2000, ja. Den fulle tittelen på 2000-utgaven var jo nettopp "Disneys julaften - Julaftens klassiske tegnefilmer nå som tegneserier." Nesten nøyaktig det samme som den kommende boken listet hos Platekompaniet.

Den opprinnelige utgaven er en veldig fin bok, med nydelig papirkvalitet og fin håndteksting av Volker Zibell. Kjenner jeg Egmont rett, vil reutgivelsen være maskintekstet. Sukk.

image
    (Utgaven fra 2000, via minetegneserier.no.)
  • Da vi fikk farge-tv, var fortsatt Tomtens verkstad (SVT) i svart/hvitt. Plutselig et år var Det farger på den også. Kalle brukte også maskingevær mot arapapa-fuglen, men så ble den delen klippet bort. Har du med dette?
  • Interessant. Jeg har lest at Santa's Workshop ble vist i farger for første gang i 1978. Dette programmet fra 1978 er det eldste jeg har, og her er maskingeværet sensurert fra Clown of the Jungle. Jeg var ikke klar over at Clown of the Jungle har vært sendt usensurert i programmet, men det har vært med siden 1971, så det er godt mulig den var det i noen av de første 7 åra.

Foreløpig prøver jeg å klippe versjonene mine identisk med de originale programmene, slik at jeg kan bruke lydsporet fra originalen. Men, det er helt klart meningen å lage versjoner som bruker usensurerte filmer, så det kommer etter hvert.
  • 1978-programmet fra SVT ligger forresten her: https://drive.google.com/open?id=0B1VlH492frJrTHZwQUlJSWUyX2s

Ikke så gode farger, og dessverre VCD-oppløsning, men jeg synes faktisk bildet er overraskende godt til å være fra 1978. Lurer veldig på hva dette er tatt opp fra.
  • Jeg lurer på om det med maskingeværet er et falsk minne (Wikipedia kan tyde på det), men jeg husker at de som var eldre snakket om at det var klippet bort. De kan ha sett originalen et annet sted. Scenen der aracuan skal ta livet av seg med galge og pistol er visst også klippet bort nå, men var helt sikkert med tidligere. Wikipedia skriver dette om I jultomtens verkstad: "Därtill visades filmen under lång tid i en svart-vit version trots att resten av julprogrammet var i färg."
  • edited September 2017
    Ja, det er nok mulig. Har man sett originalen, så er det lett å oppdage at scenen mangler. Da blir det fort til at man antar at man sist så filmen da den ble vist forrige jul.

Når det gjelder svart/hvitt versjonen av julenissens verksted, så skulle jeg veldig gjerne ha sett 1977-programmet. Jeg antar at de har beholdt filmen uendret helt fra det første programmet til de begynte med fargeversjonen, men det hadde vært veldig interessant å få det bekreftet. Spesielt om Timmy Gresshoppes introduksjon var med i alle disse årene. Walts åpningstale skal ha vært med til 1973
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?