Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Don Rosa, den pixelerte tegneren?

Mine øyne falt på dette verket? på kiosken her om dagen

http://www.minetegneserier.no/pls/htmldb/f?p=100:6:14241994283191:VIEW::6:P6_UTGIVELSER_ID,P6_CS:119955,38F652CDD77B41DB

Carl Barks og Don Rosa - originalene og oppfølgerne nr.4 2017 (Billiarder i hullet), i tilfelle linken ikke virker.

Plager ikke meg nevneverdig men kan noen, eller en eller annen, fortelle meg hvorfor alt som trykkes av Don rosa er så ekstremt pixelert. Sammenlign tegningene til Barks og rosa på det coveret der, hva har skjedd av tilbakeskritt i tegnebransjen siden Barks pensjonerte seg? Don rosa sin del ser jo ut som noe som er laget etter slike tegn etter numrene oppgaver som var i Donald før, og deretter fotografert gjennom en te sil. Selv Don rosa tegner vel ikke så ille som det coveret der antyder.

Så da lurer jeg på om, er dette ett eksempel på sabotasje utført av Barks-purister i diverse forlag som bevist trekker ned kvaliteten på Don rosa sine tegninger på vei til trykkeriet?

Imøteser gjerne en oppklaring på dette fra Don-rosa-folket!

Comments

• Bildet er litt for lite til å se om Rosa-strekene er pikselert, men jeg får ta en kikk i kiosken. Kan ikke huske at han var pikselert i sin gullalder, så har kvaliteten gått ned i de utallige nytrykkene?

Kan pikseleringen rett og slett være et konkret uttrykk for reproduksjonens virkning på kunstverkets aura, jf. Walter Benjamin? I så fall lurer jeg på hvorfor Barks ikke er rammet.
  • Øhh, trykkvaliteten på Barks-historiene (altså inne i heftet) er da heller ingentying å skyte av i denne bokserien. De ser generelt en anelse pikselerte ut, vil jeg si.
  • Har vært i kiosken og kikket litt på den siste utgivelsen i denne serien.
    Det er ganske pinlig dårlig vil jeg si, hvor får forlaget originalene fra?

Synes personlig fortsatt at don er mere pixelert enn Carl.
  • edited July 2017
    Sikkert bare fordi Don har en mer knudrete strek. Vanskelig å se forskjell på pikselering og tusjføring iblant. :D

Personlig synes jeg Barks er hakket mer pikselert. Det er rett og slett provoserende dårlig trykk sammenlignet med f. eks. Fantagraphics' bøker, samt uten tvil Carl Barks Samlede Verk. Men skal være enig i at både Barks- og Rosa-seriene har dårlig trykkvalitet i disse bøkene. Det blir kanskje mer en subjektiv vurdering hvem som ser verst ut.
  • Vekker denne tråden, jeg. Her er en sammenlikning av 1997- og 2016-versjonen av Skrues liv. "Praktutgaven" fra 2016 har utilgivelig mye dårligere trykk. Noen som vet om dette blitt bedre i senere opplag?

image
  • Sammenligningen til Mats forteller dessverre alt om hvor lite Egmont bryr seg om trykkvalitet i Disney-utgivelsene sine i dag. :( Alt har blitt dårligere og mer pikselert, fra billige Donald Pocketer til praktutgivelser som Skrue McDucks liv og levnet. Men jeg forstår ikke HVORFOR det trenger å være sånn. Egmont-utgivelser som ikke er Disney har ikke dette problemet med pikselering, så hva er det de gjør med Disney-seriene for å få dem sånn?
  • edited November 2018
    Det er et trist syn, og noe som har irritert meg veldig mye med nyere utgivelser. Jeg har ingen direkte forklaring på det, men spekulerer litt på om det kan ha noe med dette å gjøre. Det er riktignok bare en teori jeg har.

Dagens Egmont versjoner av Don Rosa sine serier er de samme som ble brukt i Hall of Fame (Se eksempelet mitt under). Disse ble deretter oppdater hva fargene angår etter Don Rosa sitt ønske. Disse nye oppdaterte filene er de som benyttes i dag. Det er tydelig disse som har endt opp med en elendig kvalitet og høy pixelering.

Dessverre er pixelering et problem i nye trykk av Barks serier også. Her bruker Egmont de samme fargefilene som ble brukt i CBSV for nye utgaver. Men pixler var vel ikke et problem i CBSV? Men synes likevel pixler er en anelse mer tydelig i CBA sammenlignet med samlede verker. Nå er uansett ikke pixlene like tydelige i Barks opptrykkene som i Don Rosa seriene. Men uansett tydelig at de filene som brukes er av mildt sagt dårlig kvalitet. Ingen Egmont publikasjoner holder samme kvalitet når det gjelder gjengivelse av strek, som for eksempel Fantagraphics.

Jeg hadde en liten sammenligning liggende som jeg ikke har brukt før. Ikke like tydelig som på eksemplet til Mats. Men håper den skrekkelige forskjellen likevel synes her også.

image
  • edited November 2018
    Forskjellene synes veldig her også, Mikkel, ikke minst i closeupen. Jeg skulle bare ønske forumet viste bilder i tilpasset størrelse. "This image has been resized to fit in the page", står det, men det blir det jo overhodet ikke. Jeg måtte åpne bildet i en egen fane for å få overblikk over det.
  • Interessant å se at kvaliteten fremdeles var god i Hall of Fame. Men det begynner jo å bli en stund siden den kom ut. Mon tro om det er pikselering i Don Rosa samlede verk, som kom noe senere?

Jeg var forresten frekk nok til å ta opp pikseleringen i nye Skrues liv med Don, og han hadde hørt om det før, men la ikke merke til det selv med det blotte øye. Han har vel ikke verdens beste syn nå, men det tyder kanskje på at dagens pikselerte strek dessverre er "godt nok" for de fleste.
  • Har tenkt litt på hva Don Rosa selv mener om pikslene, da han tydelig har vært opptatt av riktige farger. Artig å høre at folk har spurt om hans syn på det.

Men tror det kanskje er pikselering i DRSV også. I alle fall er det det i den Danske utgaven som kom enda litt senere:

ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=4944&p=6

• Fikk et utfyllende svar fra Solveig Thime:
    Du har rett i at man kan se forskjell på de to versjonene. Det skyldes først og fremst trykktekniske ting, som man skulle tro ble til det bedre, men det er ikke alltid tilfelle. Kort fortalt dreier det seg om hvorvidt sort farge trykkes som eget lag eller ikke. Dessuten ser det ut til at streken er behandlet på en annen måte enn ved den første versjonen.

Imidlertid har vi ikke sett på dette som et problem, i og med at vi synes både Don Rosas Samlede og Skrues liv, som er produsert på samme måte, ser helt utmerket ut, etter vårt skjønn. Vi har ikke fått noen andre klager på dette. Eksempelet du viser er jo veldig forstørret, og hvis du sammenligner ser du en annen ting, som ikke forekommer i de nye versjonene, nemlig mispass av farger. Det er en saga blott med dagens trykkemetoder. Men, når det er sagt, vil vi alltid bestrebe oss på å levere et best mulig produkt, spesielt i denne kategorien utgivelser, så nå går vi hele prosessen etter i sømmene, fra hvordan streken skannes, til trykkfiler og trykkemetode. Og håper å kunne levere en enda bedre utgave neste gang!
    Det lover iallfall bra at de skal gå trykkeprosessen etter i sømmene. Og så viser jo dette at det er viktig å klage. Her har Egmont gått og trodd at de har levert en utmerket utgivelse som alle har vært fornøyde med.
  • image

Pikselering her også, men graden varierer fra serie til serie. Har ikke saumfart hele verket, men Skrues liv XII er nok noe av det som ser verst ut.
  • Takk, kAre, for eksempler fra CBSV. Merker meg at der er det ren pikselering, mens Skrues liv (2016) "bare" er mer ullen i streken.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?