Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck & Co 2017

edited December 2016 in Donaldisme
Da har DD&Co nr.1/2017 kommet i postkassa.

Sammenlignet med 2016 så har prisen økt med 2 kroner, men det har den jo gjort hvert år de siste årene så det var ikke noen overraskelse. Siden det kom ut 52 blader i 2016 regner jeg med butikknummrene blir de med oddetall også i år (var partallsuker i 2015).

I nr.1 får vi et morsomt gjensyn med Glupus, boblehodet fra Fantonald-serien som var i salg for 10-20år siden. Men selve historia synes jeg var litt teit. Donald sitter og slapper av på et fly da den ene motoren begynner å brenne, og vips så er han plutselig utenfor der han flyr og holder opp den ene vingen. Nå har jo ikke Fantonald noen super-krefter men er avhengig av gadgets til å gjøre ting som dette. Men ser ikke noe tegn til rakettmotorer eller lignende. I tillegg må Donald ha pakket med seg kostyme og greier på flyet. Lurer veldig på hvordan han klarte å komme seg inn i dette og ut av flyet uten at noen oppdaget Fantonalds egentlige identitet. Histora hadde nok fungert bedre med Super-Langbein.

«1

Comments

• Prisen på DD&Co øker, men papirkvaliteten er like elendig som den har vært siden starten av 2014... jaja...
  • En liten kuriositetsquiz ang. nr. 3, som ducket opp i postkassa i dag: Er det første gang at to historier som ikke har noe med hverandre å gjøre, men likevel har samme tittel, har vært publisert i samme blad? (Jeg vet ikke svaret selv, men syntes det var litt artig)
  • Det hendte faktisk i fjor også, da to historier het "Eggtyven" i nr.11/2016
  • Sommerlesningen med utvidede nummre begynner i #27 og historien "Pendleren" av Marco Rota blir den første i år. Samme historie var sommerlesning for 10år siden også.
  • Til opplysning har den også blitt utgitt som en 10sider. Ganske stor forskjell på de to versjonene....
  • Pendleren igjen? føles litt tidlig, men nå kom vel også Gullhjelmen igjen for ikke så lenge siden. Men kanskje dette betyr at det blir litt større utvalg i forskjellige serieskapere i år.
  • Svarte-Petter og Fantonald er faktisk begge på coveret av ukens DD&Co:

image

Ifølge Inducks heter den 12-siders historien som jeg antar at forsiden illustrerer En klam hånd over Schwarzwald, men serieskapere eller en separat listing er ennå ikke på plass. Kan noen som har lest historien si hvem som har skrevet/tegnet og om den var noe bra?
  • Jeg likte ikke historien så godt fordi det er med en superskurk man ikke får se. Jeg er vant med fantonald fra pocketbøkene hvor han kjemper mot ordinære skurker i Andebys gater.
    Ellers mener jeg Svarte Petter er Mikkes problem, Fantonald skal slåss mot B-Gjengen.
  • Jeg synes også det virker rart med Svarte-Petter og Fantonald blandet sammen, men samtidig var det jo også i stor grad derfor jeg ble nysgjerrig. ;) Dette med "en superskurk man ikke får se"... er dét noe som legger opp til senere oppfølgerhistorier?

En annen ting: jeg er ganske sjokkert over at Fantonald opptrer uten maske på coveret! ALLE KAN JO SE AT HAN ER DONALD! Er dette en ren tegnefeil, eller noe som faktisk skjer i historien?
  • Nå er denne historien allerede en del 2 av en serie hvor denne superskurken bruker forskjellige, profilerte kjeltringer fra Andebys underverden til å stjele kunstverker til samlingen sin.
    Første plyndringstokt fant sted i Svigerandsparken, i Fjonslo (Ugh og urk)

Jeg husker en gang 176-671 ikke hadde maske også, skikkelig pinlig. Alle kunne se at det var 176-671 8-X
  • Ahaa, det forklarer jo en hel del. Takk for infoen. :) Så det er dette de gjør nå som de ikke lenger kan trykke rene føljetongserier fra en uke til den neste. Virker temmelig gimmick-aktig.....

Den historien med 176-671 høres jo enda verre ut! :D Flaut, rett og slett. Men når det gjelder En klam hånd over Schwarzwald, er det noe punkt i selve historien hvor Fantonald opptrer maskeløs, eller bare en tegnefeil på coveret? Uansett fortjener de skyldige smekk på fingrene.
  • Kanskje de var redd for lavere salgstall om ikke folk skjønte at Donald var på coveret?
  • edited June 28
    Tviler jeg på, Mikkel. Fantonald var jo på coveret MED maske i forrige ukes Donald -- og det nummeret kom for salg i butikkene, noe det nyeste med Fantonald og Svarte-Petter ikke gjør.

image

Og alvorlig talt: hvem i den virkelige verden skjønner IKKE at Fantonald med maske er Donald? :P
  • Var nå en liten spøk :P

Har det forresten vært noen annonsering for noen ny tegneseriekonkurranse i år? abonnerer ikke på bladet lenger.
  • Hehe, jeg vurderte å spørre om du tullet, men følte meg ikke sikker nok. :P
  • Mesterius sitt innlegg om nyeste Donald-pocket gjorde meg oppmerksom på at professor Svarthe faktisk er med i en Fantonald-historie i den. Professoren er jo skurken som trekker i trådene i de to Fantonald-historiene som er blitt omtalt i det siste. Vi får se ham i første avsnitt der Fantonald jager B-Gjengen i Oslo.
  • Om Donald Pocket #454
    professor Svarthe faktisk er med i en Fantonald-historie i den
    Har historien noen sammenheng med hisoriene i Donald Duck & Co utover dette også? Isåfall er vel dette første tilfelle av "crossover" historier i norske Disney-blader? Slik som amerikanske superhelt-blader ofte liker å gjøre, der man må kjøpe flere ulike serie-titler for å få følge en historie.
  • Har dessverre ikke rukket lese historien ennå. Noen andre som har lest den?
  • Interessant. Jeg regner med at det MÅ ha en sammenheng med historiene i DD&Co, ettersom historien RangerHelge snakker om er produsert av Egmont (første historie i pocketen).
  • Jeg tenkte også at du må være en sammenheng, spesielt siden han havner i cella ved siden av B-gjengen. Regner med det var slik han ble kjent med dem...
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?