Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Fra Gullhjelmen til Sagakritikkens historie

.... er det ganske langt - og dette er unektelig off topic, men allikevel:
Sigvald Grøsfjeld jr. kommer i disse dager med en bok: Sagakritikkens historie, på Saga bok forlag

Omtale: Sagakritikkens historie
Gjennom 300 år har synet på sagaene som kilde til kunnskap om vikingtid variert. Konfliktene har til tider vært meget kraftige, fra de som leser sagaene ukritisk eller regner dem som kun fiksjon. I denne boken får vi for første gang en oversikt som går i dybden helt tilbake til 1600-tallet. Intet annet verk inneholder et slikt vell av opplysninger om denne sentrale delen av vår historie. Dette er en uunnværlig bok for alle som vil vite hvordan sagaforskerne gjennom tidene har undersøkt og diskutert sagaenes troverdighet som historiske kilder.

Denne virker meget interessant - og må anskaffes. Jeg antar dog at den ikke inneholder noe om Barks og Rosas bruk av norrøne historier.

«1

Comments

• edited October 2016
    Høres spennende ut.
    Gratulerer til Sigvald.
  • edited October 2016
    Ja, gratulerer til Sigvald =D>

Ser at han ikke har lagt ned forbud mot at netthandel-eliten kan kjøpe den på nett.
    Men det er vel ikke anbefalt å kjøpe på nett, for da er man ikke garantert at det er "et skikkelig produkt".
  • *Simulerer en Liker-tommel til Glomgolds kommentar*
  • Ikke bare kan netthandelen-eliten kjøpe den på nett, men det ser jaggu ta meg ut til at Norli har dumpet prisen på utgivelsen også. Lavere pris til en liten elite, lukter anmel...... det her.

Eller har Norli innsett at vi har med ett grådig forlag å gjøre siden de korrigerer prisen slik. Apropos forlag, er Sagabok AS ett an(d)erkjent forlag.

Bør vel sjekke ut den utgivelsen, høres litt spennende ut, noen som vet om noen ,,,,,, host,,,,,,, scans av den som kan lastes ned på nettet.
  • *Simulerer nok en Liker-tommel*
  • Gratulasjoner til Sigvald også fra meg! Utvilsomt et viktig akademisk arbeid som danner grunnlaget her. Boka - som er på over 400 sider - kan også kjøpes hos Adlibris for kr 305,-.
  • edited November 2016
    Planen er min bok skal lanseres i slutten av november. I morgen, torsdag, er jeg i Trondheim i forbindelse med at Sagabok skal lansere Flatøybok, bd.3 i Nidarosdomen.
  • edited December 2016
    Boken ankom forlaget i går (16.12). Opplaget er på 500 eksemplarer. Boken er på 560 sider og er innbundet m/smusscover.

Den kan bl.a. kjøpes direkte fra forlaget:
    http://sagabok.no/no/nettbutikk/p_180_forh_ndsbestilling_sagakritikkens_historie.html
  • Hm... 304,- fra Adlibris inkl frakt, mens Saga bok skal ha tyve kroner i frakt - altså blir totalprisen derfra 368,-. Kan forfatteren forklare denne prisforskjellen?
  • Fikk leveransemail fra Adlibris i dag, en bok jeg virkelig ser frem til.
  • edited December 2016
    Kan ikke helt forstå hvorfor forfatteren må stå til ansvar for forlagets prispolitikk.
  • Forfatteren er også ansatt i forlaget som redaksjonsmedarbeider :)
  • Kan det ha sammenheng med forfatterens utallige innlegg og engasjement ang. dette temaet i sammenheng med andre utgivelser?
  • edited January 2017
    Her er det visst noen som glemmer at Saga Bok er et lite, fattig forlag, ikke en styrtrik mediegigant som Egmont. Merk også at min bok ikke er spesielt høyt priset sammenliknet med Egmont-utgivelser av tilsvarende omfang (f.eks. den ferskeste utgaven av Skrues Liv.
  • Men hvorfor tilbyr Adlibris en mer konkurransedyktig pris enn forlaget selv?
  • Nå er det jo en del titler fra Egmont som også er billigere hos Adlibris , Platekompaniet og andre nettbutikker. Blant annet samlebøkene med Walt Disneys spesialhefter hadde svært gunstig pris på Adlibris ift Univers.no. I fjor forhåndsbestilte jeg ganske tidlig årets samlebøker med Pondus og Lunch fra Platekompaniet til den nesten latterlig lave prisen 199 kr mens de var over 300 på Univers.no. Prisfastsettelse på bøker er ikke alltid lett å forstå. Har for øvrig kjøpt Sigvalds bok og håper jeg snart rekker lese den.
  • Hvorfor i det hele tatt stille slike spørsmål vedr. prisen(e) på boka? Det burde være en kjent sak at nettbokhandlere selger bøker med en rabatt som vanlige bokhandlere og forlag ikke opererer med. En kan få inntrykk av at enkelte bare ønsker å krangle.
  • edited January 2017
    Joda, jeg visste vel dette om netthandler jeg også, når jeg tenker etter. Det kan for så vidt variere, men generelt stemmer det at nettbokhandlere er billigst.

Men hvis du spør om hvorfor MikroMidas kommenterte ang. Adlibris til å begynne med, se den nyeste kommentaren fra Tintern...
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?