Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gratulerer, Mikro Midas!

I dag fant jeg en ny "Hurra, Donald!!!" hos Narvesen i Stavanger. Der hylles bl.a. Mikro Midas som runder 50 år i oktober (men ikke hans kompanjong Farlige Fiffus som også er 50). I boken finnes den store Murry-klassikeren "Skatten i Ompa Lompa" i sin helhet. De tidligere norske utgavene har manglet 3 sider. Dette er et fremskritt i forhold til den ferske utgaven av "Det store malerimysteriet " som fortsatt er kuttet og sensurert i heftet "Klassisk Donald Duck":
https://coa.inducks.org/issue.php?c=no/KDD++1#f
«1

Comments

• Da stoler jeg på at Farlige Fiffus står i fokus ved 60-årsjubileet.
    Mikro Midas er kanskje hjernen blant de to, men uten Farlige Fiffus hadde han ikke hatt stort å stille opp med.
    Noen trengs jo til å trille barnevognen også.
  • Mikro Midas er jo den tøffeste av de to
  • Bladde litt i denne på Narvesen i dag. Men ble skuffet da jeg innså at "Skatten i Ompa Lompa", som Sigvald roser slik opp i skyene, bare er en dårlig remake av Floyd Gottfredson-avisserien "In Search of Jungle Treasure" (1937). Hele storylinen er identisk, helt ned til mordforsøket på Mikke i starten. Eneste nevneverdige forskjell er at skurkene Svarte-Petter og Ågersen er byttet ut med (henholdsvis) Farlige Fiffus og Mikro-Midas. "Klassiker" my **s...
  • Det var likevel naturlig å ta med "Skatten i Ompa-Lompa" i denne boka siden det er første histrie laget med Farlige Fiffus og Mikro-Midas. Og til tross for tittelen "Hurra!! Donald" og "50år Mikro-Midas" er det virkelige temaet som går igjen i denne boka førsteoppredener for diverse skurker.

Foruten Farlige Fiffus og Mikro-Midas har vi også de første historiene med B-gjengen, Skaftetryne, Stein Blåøy og Advokat Skarp, Doc Finkenstein og Reka, Besterfar B, Magica og Ørnulf Ørn.

Den positive overraskelsen for meg var 1-sideren "En eggstrem opplevelse". Som den norske "Eggerøre" er denne laget av danske lesere. Med samme utgangspunkt ser det ut som danskene lagde en historie med ganske likt sluttpoeng som den norske. Håper vi får se den svenske versjonen av historia i ett eller annen blad også.

• FrankAa sa:
    [..]har vi også de første historiene med [..] Skaftetryne
    Før noen korrigerer meg, det var andre historie med Skaftetryne, ikke første.

En ting som var litt kjipt i boka var at den brukte 26 sider på en historie vi hadde som sommerlesing i Donald Duck & Co i august.
  • edited October 2016
    Advokat Skarp, hvem er det? Eller mener du Advokat Lur, aka Sylvester Shyster? ;)

EDIT: Vent litt... jeg vet godt hvem Advokat Skarp, aka Sharky, er. :P Spesielt når jeg ser nærmere på navnet Stein Blåøy.

Men når vi er inne på det, en Advokat Lur/Advokat Skarp-crossover hadde kanskje vært noe.
  • Bruker å blande sammen de sleipe advoktatene og svindlerne jeg også . Har tatt feil av Stein Blåøy/Stein McFlint flere ganger.

Men Donald-redaksjonen har ikke helt kontroll de heller, bildet under er fra årets DD&Co nr.16

image
  • Haha, fint. Jeg måtte faktisk google Stein McFlint selv for å huske hvem han var. :P
  • Jeg lurte på om jeg var den eneste som la merke til denne blemma i DD&Co.
    Skrue begynner visst å bli senil..
  • Stein McFlint er da en minneverdig skurk, i alle fall i mine øyne er han blant de mest ondsinnede Barks skurkene. La godt merke til den blemma i DD&Co nr. 16.
  • Jo, jeg husker ham da godt selv, Mikkel. :) En fantastisk historie, det der. Men jeg husker ham bedre på personlighet og utseende enn på navn.
  • Når jeg tenker over det husker jeg han bedre under navnet Kreve som han hadde i 1954 og opprykket av det spesialbladet fra 1995 hvor jeg leste historien første gang :)
  • Aha! Jeg leste historien i De komplette årganger for mange år siden, så da har nok jeg også opplevd ham som Kreve. :) Var "Kreve" det fulle navnet, eller het han noe mer også?
  • Mesterius, for det første er ikke "Skatten i Ompa Lompa" dårlig. Den er en stor Murry-klassiker, som vi nå endelig har fått i sin helhet på norsk. Dessuten lese jeg den før jeg leste "Mikke Mus i Afrika" i Jeg, Mikke Mus. Det som derimot er kritikkverdig er at leopardfolket i jungelen har hvit hud i den nye utgaven. Opprinnelig hadde de sort hud, som jo er det normale i Afrika, med unntak av ørkenstrøkene i nord. Se ikke bort fra at dette er et eksempel på politisk korrekthet der det er OK med hvite villains, men ikke med mørkhudede eller minoritets villains.
  • Jeg leste nok av "Skatten i Ompa Lompa" på Narvesen til å si at den på alle måter er betydelig svakere enn Gottfredsons opprinnelige versjon. Dramaturgi og timing er sterkt komprimert og forringet. Tegningene til Murry er fattige på personlighet og engasjement; ikke bare sammenlignet med Gottfredson, men i seg selv. Og "sluttpoenget" der Mikke drømmer at han er rikere enn Onkel Skrue var elendig. Jeg kaller denne historien dårlig.
  • Mesterius, jeg skal gi deg rett hva gjelder sluttpoenget. Mikke og Skrue hører jo, i henhold til Don Rosa, i to atskilte universer. Men kanskje vi kan tillate oss å tolke det dithen at Barks' ande-tegneserier også finnes i museuniverset og at Mikke henviser til Skrue som en tegneseriefigur og ikke som en reell person i sitt eget univers?
  • En kraftig faktafeil i denne boken, etter min husk. Det står at Karl Ågersen hadde sin første opptreden i Norge i en Skrue-pocet i 1989! Men jeg mener bestemt at han var med i flere historier i Jeg Mikke Mus-kjempeboken fra 70-tallet.
  • Støttes, Whitesand! Står det noe om foreløpig siste opptreden i Norge? Mener han under navnet Skvise er med i en historie fra Donald Duck i et blad fra i fjor. Klara Ku har lånt penger av Skvise med huset sitt som pant. Hun er naiv nok til å gå på med ham samme dag som lånet skal tilbakebetales. Klaus får i oppdrag å betale lånet på Skvises kontor. Skvises assistent gjør sitt beste for å villede Klaus hvor kontoret er, men har lyset på ganske sent slik at Klaus til slutt får betalt. Men han manglet 20-30 kroner og må gi fra seg jakken og buksen sin og kommer ut av lånekontoret iført en tønne. Var vel mer vanlig med slik "bekledning" i eldre nr av Donald? (Jeg har kjøpt den nye boken, men har ikke hatt tid til å lese den ennå.)
  • Det ser ut som Whitesand har rett.
    I Jeg, Mikke Mus var Karl Ågersen med i disse 2 historiene:
    https://coa.inducks.org/story.php?c=YM+027
    https://coa.inducks.org/story.php?c=YM+033
  • Sjekket boken fysisk i dag, og kommer til samme som NikZer. Han var med i begge de historiene ja.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?