Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Klassisk Donald Duck

13»

Comments

• Jeg har sett serien på Outland (i Bergen), men det virker ikke som de selges over noe lengre tidsrom enn i butikken.
  • Jeg satt nettopp og gikk gjennom innholdet i de 23 numrene som til dags dato er kommet ut fordi jeg var nysgjerrig på hvor mange historier som er viet hver enkelt tegner (topp ti-liste: Barks 31 minus kun plot og ensidere, Scarpa 14, Branca 12, Murry 12 minus ensidere, Carpi 7, Verhagen 7, Rota 6, Cavazzano 4, Gottfredson 4, Vicar 4).

Imidlertid festet jeg meg ved noe helt annet, nemlig at det to ganger er trykt opp igjen samme historie (noe jeg ikke hadde lagt merke til, fordi jeg ikke hadde lest de siste numrene.) Barks-historien "Kappseilas til sydhavet" er både i nr. 19 og 22, og Verhagen-historien "Donald Duck på havets bunn" er både i nr. 19 og 20. Dette virker usedvanlig lite profesjonelt. At det ikke er noe "system" for hvilke historier/tegnere som utgis, er for så vidt greit nok, men at man ikke klarer å unngå å trykke samme historie to ganger (etter hverandre), er over min forstand. Sitter det en person og trekker historier opp av hatten og legger dem tilbake etterpå - og kan dette være den samme personen som har funnet historien en gang tidligere og tenker at det sikkert må være første gang den er utgitt, uten å sjekke det nærmere?
  • Nr.19 er den eneste jeg har gått glipp av siden jeg syntes den så kjent ut i butikkhyllene. Så det høres ut som det var en bra bok å hoppe over da.

Som tidligere sagt, det jeg er mest skuffet over i denne serien er at det aller meste av innholdet (som ikke er Barks) er tatt fra Hall of Fame-bøkene. Og når det fortsatt er mulig å abonnere på HoF synes jeg de burde unngått å bruke historier derfra.

Vet at redaksjoner i andre land aktivt bruker inducks-databasen og både samarbeider om og oppfordrer til indeksering der. Har lenge lurt på hvor aktivt den norske redaksjonen faktisk bruker databasen, og hvordan de holder oversikt i sitt eget system.
  • På Deichmanske bibliotek Grünerløkka under Don Rosa ekstravagansa i oktober i fjor fikk jeg høre at Inducks blir benyttet i Egmont. Om alle bruker det er en annen sak, men de kjenner til det. Husker ikke alt som ble sagt om det. Dette var ikke en del av paneldebatten om noen var der og ikke husker det. Men derimot når jeg og venner pratet med Stein K Hjelmerud.
  • Helt utrolig. Vet dere hva, jeg bryr meg ikke lenger om hvor mye "ferieavvikling" det er hos Egmont, hvordan trykte medier sliter, eller hvordan utgivere stadig må skjære ned. Uansett hva som skjer der må de da kunne klare å ikke trykke samme historie bare ett eller tre numre senere i samme serie. Dette handler om grunnleggende redaksjonell kompetanse. Noe dette forlaget helt tydelig ikke har.
  • Nummer 25 er i handelen, og fem av seks historier er fra Hall of Fame, så den tendensen fortsetter. Ellers er det tredje gang at bladet ikke inneholder Barks.
  • Og i nummer 26: "Støvete romrabalder" av González, akkurat som i nummer 19...
  • Nr. 19 er tydeligvis et utrolig populært nummer å gjenopptrykke historier fra. Hva skjedde egentlig her? Mistet redaksjonen eksemplaret sitt, sånn at ingen har oversikt over hvilke historier det inneholdt? (Jeg mener, internett finnes jo ikke.)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?