Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Klassisk Donald Duck

2

Comments

• edited December 2017
    Legger til noen ekstraopplysninger om skaperne (ettersom det alltid irriterer meg litt at de kun opplyser om tegner på innholdslisten):

Et sted i ingensteds (Lustig/Block, inspirert av et synopsis av Carl Barks ("uferdig synopsis" som det står under første rute i bladet stemmer ikke)) (utgitt 2008, 2016)
    Onkel Skrue går i barndommen (Moores) (utgitt 2009 i HoF)
    Spøkelseskladdens skjulte plan (Martina/Scarpa) (utgitt 2006 i HoF, 2011)
    Mynt opp og mynt i mente (Blum/Mota, basert på en idé av Carl Barks) (utgitt 2002)
  • Nummer 10:
    Amundsens talisman (Scarpa)
    (Long distance collision) (Barks)
    Jubileumsfesten (Jippes/Nadorp)
    Skurkesurferen (Murry)
    Skrue og den dyrebare lærkula (Ferraris)
    Bortkommen hund (Carpi)
  • Det nyeste nummeret av Klassisk Donald Duck påstår at Barks-historien "Spøkelsesbymysteriet" ble publisert på norsk første gang i Carl Barks Andeby nr. 17. Det må vel være den groveste løgnen vi har fått servert om utgivelseshistorikken til en Barks-serie? :P
  • edited May 2018
    Den har vel definitivt vært utgitt andre steder før, ja. De mente kanskje "siste gang"? Av og til har de jo oppgitt det isteden.
  • Nå, så de har opplyst om siste gang i tidligere numre av serien? Jeg er rimelig sikker på at det i hvert fall sto "første gang" i dette heftet, men hvis noen her har kjøpt det kan de jo bekrefte det. Og å opplyse om siste gang virker da litt irrelevant sammenlignet med første?
  • Det står at Spøkelsesbymysteriet er utgitt første gang i CBA 17 ja. Burde kanskje stått "utgitt siste gang for bare to år siden" eller "utgitt hele 7 ganger før på norsk", hehe

Ellers står det også at Voksmuseet og Jerikos trompeter er utgitt første gang i HoF 48. Begge deler er feil.
  • Haha! Takk for infoen, Frank. Man må virkelig lure på hvem de får til å skrive disse opplysningene. :P Ikke noen som vet hvordan man bruker Inducks, iallfall.
  • Voksmuseet i Klassisk Donald Duck #12 er forresten en redigert utgave der det mangler masse paneler gjennom hele historia slik at den totalt er 2 sider kortere enn orginalen. Det er også satt inn et ekstra panel med tekst ment som oppsummering når den trykkes i to deler. Når jeg sjekker inducks nå ser det ut som det er den orginale 17-sidersversjonen som er brukt i temapocket "Gratulerer, Langbein! 70år". Er det noen som kan dobbeltsjekke om dette faktisk stemmer? Jeg har ikke denne pocketboka.
  • Jeg har pocketen, og kan bekrefte at historien har 17 sider der.
  • Takk for bekreftelsen. Litt rart at de brukte den redigerte versjonen i Hall of Fame og Klassisk Donald Duck da ..når 17-sidersversjonen allerede er tilgjengelig på norsk.
  • edited May 2018
    Frank Aa skrev:
    Takk for bekreftelsen. Litt rart at de brukte den redigerte versjonen i Hall of Fame og Klassisk Donald Duck da ..når 17-sidersversjonen allerede er tilgjengelig på norsk.

Ja, det er da veldig merkelig. :S Jeg kan forstå at den redigerte versjonen gjenbrukes i en billig serie som Klassisk Donald Duck, der det meste går på autopilot... men i Hall of Fame??? Selv om historien IKKE hadde foreligget uredigert før HoF-boken ble laget, ville vel naturlig prosedyre vært å utgi den komplett der.

• Billig og billig... Det er jo 149 kr for et limfrest album.
  • Jeg tenkte på produksjonsverdiene til Klassisk Donald Duck, LarsMartin. Ikke prisen de forlanger for den.
  • LarsMartin:
    Billig og billig... Det er jo 149 kr for et limfrest album.
    Økt fra 149 til 169kr fra og med nr.15, en god del høyere økning en konsumprisindeksen..

RangerHelge i en annen tråd:
    Siden Klassisk Donald er nevnt: Trodde det skulle komme ett nr denne uken, men har ikke funnet det i bladhyllene ennå.
    Den har kommet hit til trøndelag iallefall, men bruker ikke å finne denne serien i alle butikker.

Har indeksert #15 også. Nå er det ikke bare opptrykk fra Hall of Fame, men også HoF-historier vi så i albumserien Beste historier som var i salg rett før Klassisk Donald Duck startet opp.
  • Fikk kjøpt siste eksemplar av Klassisk Donald Duck som de hadde på Narvesen Bergen storsenter. I følge mannen i kassen pleier de å selge godt:-)
  • edited September 2019
    Bruk av kjente og kjære forsider for historier av Carl Barks virker kanskje mot sin hensikt enkelte ganger. Jeg gikk rundt og var helt sikker på at jeg allerede hadde kjøpt nr.19 helt til det nå kom ut en ny bok.. med forsiden til "Donald Duck og sjøormen" så den veldig kjent ut. Bruker å hoppe over lesinga av Barks-historiene i denne serien (har x antall utgaver fra før), så tenkte ikke over at det var en ny bok i salg basert på dette heller.

Noen som har prøvd å etterbestille slike utgivelser fra Egmont rett etter at de har vært i salg? Det ser ikke ut som det finnes noen bokhandlerutgaver eller nettsalg av Klassisk Donald Duck.
  • Såvidt jeg vet er det utrolig vanskelig å få tak i slike utgivelser etter at de et ute av butikksalg. Eneste mulighet jeg har funnet er bruktsalg. Er jo noen av de heftene jeg selv også gjerne skulle hatt tak i. Men de makuleres jo alle sammen etter endt salgstid.
  • Makuleres de? Kjedelige greier i så fall.
    Kan det være en mulighet å prøve innom en butikk som f.eks. Outland? Hender de har noen numre tilbake i tid på enkelte utgivelser.
  • Etter hva andre har sagt så høres det sånn ut. Lagerplass for en haug gamle blader og album er vist for dyrt. Har jo selv observert disse bilene som henter bladene iblant. Var heldig og fikk noen gratis pocket en gang.
  • SvK skrev:
    Kan det være en mulighet å prøve innom en butikk som f.eks. Outland? Hender de har noen numre tilbake i tid på enkelte utgivelser.
    Jeg tror dette er en av de seriene Outland stort sett ikke tar inn, nettopp siden den ikke trykkes i parallelle bokhandelutgaver som kan bestilles på nett.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?