Klassisk Donald Duck

edited August 2016 in Donaldisme
I dag har jeg sett - og kjøpt - enda en ny serie. Den bærer tittelen "Klassisk Donald Duck", med undertittel "De gode historiene". Dette er hefter i "show-format", og heftet er nummerert med 1 på ryggen. Det er varierte godbiter her:

Marco Rota: Et hav av penger
Carl Barks: Sheriffen
Vicar: Skole for hissigpropper
Paul Murry: Det store malerimysteriet
Daniel Branca: Ny strid
Vicar: Forbryterjeger Donald
Daniel Branca: Skattejakt i fortiden

Comments

• Kan den sammenliknes med danske Anders And Classic? Utkommer veldig mange Disneytitler for tiden. Mandag denne uken kom jo God gammel Høst med opptrykk av gamle Donald blader. Vanskelig holde tritt å lese alt dette.
  • Anders And Classic tar for seg en egen serieskaper i hevert nummer, så det er mer en blad-versjon av Hall of Fame. Mens Klassisk Donald Duck ser ut til å være en blanding av forskjellige tegnere.

Anders And Classic ser også ut til å prøve (der det er mulig) å få med noen nye historier som ikke har vært ugitt i danmark tidligere. Har veldig lyst på en norsk utgave av Branca-bladet!
  • Det første nummret av Klassisk Donald Duck innholder en god miks av gamle klassikere, men to av disse hadde vi også i Hall of Fame. Nå begynner det jo å bli noen år siden de sluttet å utgi nye Hall of Fame-bøker, men serien er fortsatt i salg. Og så lenge bøkene er i salg synes jeg Egmont burde unngått å trykke opp hisorier fra bøkene andre steder. Men dessverre har vi jo sett disse både som sommerlesning og i albumserien "Beste historier" de siste årene. Det verste ekesmplet er kanskje fra et par av albumene i Donald Duck Beste Historier - der det reklameres for å kjøpe Hall of Fame-bøker på siste side, som inneholder akkurat de samme historiene som man nettopp hadde lest.. I en tid med dalende salgstall er det kanskje fristende å tykke opp ting man allerede har klart for å spare kostnader - men vi som er over normalt ivrige på å kjøpe Disney-tegneserier vil til slutt gå lei av dette og slutte å kjøpe bladene også. Så tror ikke det er noen god strategi i lengden.

Når det gjelder Donald Duck Beste Historier, så har det ikke kommet noen album i år, så serien er kanskje lagt ned med Klassisk Donald Duck som erstatter (?).

På den mer positive siden synes jeg det passet bra å få med "Skattejakt i fortiden" i Klassisk Donald Duck. Vi fikk for ikke lenge siden en mer eller mindre oppfølger til historia i Donald Duck & Co.

En annen hitorie som ikke er like tilgjengelig som resten er "Det store malerimysteriet", men her fikk vi den sensurerte utgaven. Sammenlignet med orginalen så er roboter med gevær byttet ut med andre roboter som ikke ser så farlige ut i første del. Men begge skyter kuler... I andre del er fekting med kårde kuttet ut av historia. I siste del er en scene med roboter med øks kuttet vekk, og på siste side er robotene byttet ut med noen merkelige innretninger istedet.
  • Nummer 2 er ute i butikkene nå. Det inneholder disse seriene:

Marco Rota: Sarasenerens natt
    Romano Scarpa: Det store gjennombruddet
    Paul Murry: Verdens skrekkeligste bartebande
    Carl Barks: Skjebnediamanter
    Daniel Branca: Conquistador-hjelmen
    Romano Scarpa: Donald Duck og mannen fra Hula-Hula
  • Nr.4 kommer i slag 23.januar 2017, og ut fra reklamen i siste DD&Co ser det ut som den inneholder Mirakelmedisinen.

Er glad for at vi har et hefte som fokuserer på de lengre historene som vi (iallefall jeg) savner å ha i ukebladet. Men håper de snart slutter å kjøre Hall of Fame i reprise. I bok nr.3 var 5 av 7 historier HoF-resirkulering.
  • Kan også neven at salgsdatoer for serien i 2017 er:

#4 - 23.januar
    #5 - 6.mars
    #6 - 22.mai
    #7 - 4.september
    #8 - 23.oktober
    #9 - 11.desember
  • Nummer 4 er i salg, og antakelsen er ganske riktig. Denne serien kan jo være en kompensasjon for de lange historiene vi ikke ellers vil få (i reprise). Jeg synes det er godt og blandet her; mange ulike tegnere er representert. Håper serien får lang levetid. Men jeg er også skeptisk til at dette kan bli for mye HoF i reprise. Denne gangen er det kun Trylleblekket av Barks som ikke er derfra. Det må vel finnes annet (upublisert?) materiale å ta av.

Heftet inneholder i alle fall disse historiene:

M. Heymans: Mirakelmedisinen
    Barks: Mysteriet i Surklemark-sumpene
    Verhagen: Du milde måne
    Rota: Onkel Skrue og sjørøverøya
    Barks: Trylleblekket
    Verhagen: Jorden rundt på 80 dager
    Moores: Den underlige virvelstrømmen
  • "Det må vel finnes annet (upublisert?) materiale å ta av."

Det må vel det, men tenk på alle kostnadene med å få det oversatt. :D
  • Lars Martin, hvorfor har du hoppet over #3?

Mitt inntrykk er for øvrig at denne serien, i motsetning til dens danske ekvivalent Anders And Classic, bidrar til nøre opp om eventuelle forestillinger om at Don Rosa er noe for seg selv. Årsaken kan selvsagt være at danskene så langt ikke har fått noen ekvivalent til den norske Carl Barks og Don Rosa serien.
  • edited January 29
    FrankAa:
    "En annen historie som ikke er like tilgjengelig som resten er [Murry-historien] "Det store malerimysteriet", men her fikk vi den sensurerte utgaven."

Men er ikke dette samme versjon som opprinnelig ble publisert i Donald-bladet i '71? Har vi i det hele tatt her til lands sett noen usensurert utgave (med "fekting med kårde" og "roboter med øks" i stedet for "noen merkelige innretninger")? Ut fra hva jeg kan se, manger det for øvrig to sider i ALLE norske utgivelser...

Jeg er i det hele tatt litt nysgjerrig på publiseringshistorikken her. FrankAa kjenner tydeligvis godt til den originale, usensurerte versjonen. Men hvor er den å finne? Og vet noen hva som ligger til grunn for den norske/nordiske/europeiske sensuren?
  • Karamell:
    Men er ikke dette samme versjon som opprinnelig ble publisert i Donald-bladet i '71?
    Har ikke bladene fra 1971, så hadde kun lest den orginale Amerikanske versjone før KDD 1. Men basert på sideantallene ser det ut som sider mangler i '71-versjonen også ja, både i norge og de andre landene som hadde samproduksjon på den tida.

Sjekket den britiske utgaven i "Donald and Mickey" også, den er remontert som historiene vanligvis er i det bladet, men ikke sensurert på samme måte som den norske. Så det ser ut som dette er noe Egmont/Gutenbergus har gjort - og de brukte sikkert sitt eget gamle arkiv (med den redigerte utgaven) når historia ble gitt ut på nytt igjen nå.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?