Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald eller Clinton?

Nå som både Donald Trump og Hillary Clinton er nominerte presidentkandidater ved høstens amerikanske presidentvalg, er det kanskje på sin plass med en diskusjon om deres Andebyske navnebrødre Donald Duck og Clinton Kvakk? Førstnevnte er for mange selve symbolet på Andeby og en av verdens mest kjente tegneseriefigurer. Sistnevnte er, i henhold til Don Rosa, førstnevntes oldefar og Hakkespettenes reelle grunnlegger. Så hvem av disse to foretrekker dere? Jeg går for Donald!
«1

Comments

• Kremt.. Tviler på at denne tråden kommer til å være oppe særlig mye lenger, men jeg ville heller hatt Guffen til president enn noen av de to verdiløse kanditatene.
  • edited July 2016
    Clinton Kvakk er det "ingen" som har hørt om. Så svaret sier seg selv...
    Det er ingenting å diskutere.
  • Jeg foretrekker Donald Duck framfor Donald Trump.
  • Jeg foretrekker Klodrik
  • Vel.

Clinton Kvakk var vellykka forretningsmann med eigen butikk og vi må gå ut frå at han har lært litt om leiing derfrå. Han har vist eksepsjonelle leiareigenskapar ved å stifte Hakkespettene. Han var openbart interessert i miljøvern og klima, då han gjorde det til ein grunnleggjande del av plattformen til Hakkespettene, og han haldt rørsla open for alle samfunnsklasser, bl.a. var eitt av dei tidlegaste medlemene Edison Smart, son av ein ussel oppfinnar. Viktigast av alt, etter mi meining: Då Clinton tilfeldigvis fekk hendene i verdas største informasjonskjelde, valde han å ikkje bruke denne for eigennytte eller profitt, men gav den i staden for til Hakkespettrørsla for å bli trykt opp som ei bok.

Donald Duck har mislyktes fundamentalt i så godt som alle jobbar han har hatt. I fleire tilfelle har han klart å gjera så store tabbar på jobben at heile byar har blitt evakuert som eit resultat av det. Og det er jobbar der han IKKJE har hatt tilgong til atomvåpen. Det må òg seiast at i det eine tilfellet der han faktisk opplevde å bli noko som ikkje er så langt unna å vera president av USA, var hans første idé til vedtak å montere luftmålarar på brystet til alle kontinentets innbyggjarar og byrja å kreve betaling for luft.

Clinton Kvakk er på ingen måte den perfekte kandidaten. Kjønnspolitikken hans er heller utdatert (rørsla han stifta har vel aldri akseptert kvinnelege medlemer), og eg er temmeleg sikker på at han er daud som ei sild. Men når det er sagt veit eg kven av dei to EG ville ha følt meg tryggast med å ha i det kvite hus.

(Og som eit lite PS: Moderatorane lar denne tråden vera open så lenge diskusjonen omhandlar ENDER og ikkje den politikken som foregår i den verkelege verda.)
  • Takk! Det var hyggelig sagt, Herbert!
  • edited July 2016
    Da må det nesten bli Clinton Kvakk. Donald (til tross for sitt underholdningspotensiale) blir en løs kanon i forhold. :)
  • Så har de amerikanske velgerne talt - Donald blir president.
    I den forbindelse har jeg er spørsmål, som er relevant her. Med Trump i det hvite hus vil den amerikanske uttalen av Donald (=Dannald) åpenbart bli sterkt eksponert i TV-radio i årene som kommer. Tror dere at det vil kunne påvirke den norske folkelige uttalen av fornavnet til Donald Duck (Donall)? Vil norske barn begynne å si "Dannald Dakk" i stedet for "Donall Dukk"?
  • Jeg håper da Donald Duck vil stå sterkere enn Trump i det norske språk. Men i disse tider vet jeg ikke.
  • Han har vært sterkt eksponert i 1,5 år allerede. Sannsynligvis (forhåpentligvis!) så blir det mindre fremover. Det skjer mer i verden enn bare amerikansk valgkamp!

Selv etter den sterke eksponeringen som har vært så er det ingen som kaller han "Dannald" i Norge... Verken han med bukse eller han som er uten.
  • Donald (Duck) er vel så rotfestet her i Norge at jeg ikke anser det som noe problem (Skjønt, i disse dager er jo alt mulig).
  • edited November 2016
    Takk til Sigvald for nok en gang å prøve å snikinnføre politiske problemstillinger i et nøytralt nerdeforum. (Hva med å slutte med det?)
    NEI! Donald Duck (uttalt Donnall) vil alltid være en mye viktigere historisk størrelse enn enhver fascistoid navnebror. Heldigvis.
  • Hadde ikke "Dånnal Døkk" en viss utbredelse i tidlige tiår? Jeg har hørt noen si det slik på 40-, 50- og/eller 60-tallet. Men det kan jo ha vært noe ironisk eller tendensiøst over det.
  • Sier vi egentlig Donald likt? Jeg tenker da på anda.

Vi fant vel ut for noen år siden her på forumet at vi for eksempel sier Klodrik ulikt. Mens noen sier "Klodrik" (med o-lyd), sier noen "Klådrik" (med å-lyd).

Selv sier jeg "Do-nall" (altså lang o), men det kan virke som om Karamell har kort o-lyd ("Donn-all")? Tror nok dette har mye med dialekt å gjøre. Mens vestnorsk ofte har trykket til slutt i ord, har østnorske dialekter ofte trykket i første stavelse.

Og jeg har også hørt "Dånnal Døkk". Tror NRKs hallodame har sagt det på julaften. "Dånnall Døkk og vennene hans..."
  • God observasjon, Tommy -- jeg tror også det har en god del å gjøre med dialekt. :) Selv er jeg blant de som sier "Do-nall" (som deg) og "Klådrik" (med å-lyd). Når det gjelder sistnevnte, uttales ikke klodrian også med å-lyd...? Så lenge Klodrik er et ordspill på klodrian ville jeg vel tro uttalen skal være den samme.
  • Jeg sier både klodrian og Klodrik med o-lyd.

Her er diskusjonen om Klodrik skal uttales med o- eller å-lyd. Og jeg overdrev ikke da jeg skrev "for noen år siden". Det er faktisk over elleve år siden dette ble diskutert!
  • Det mest rystende med hele debatten må vel være at det fantes aktive jenter på forumet i 2005!!
  • Wow, det var en mye større diskusjon enn jeg hadde trodd. Da finnes det kanskje ikke noen fasit for hvordan verken klodrian eller Klodrik uttales. Alt kommer an på dialekten og hva man er vant til.
  • edited November 2016
    Mener å ha hørt en norsk vinylsingel fra 70-tallet hvor en av linjene lyder "Jeg så en film med Donald Duck" (eller noe sånt). Så vidt jeg husker ble DD her omtalt og uttalt som "Dånnall Døkk"!

For ordens skyld: Min personlige uttale av fetteren med rosa topplue vil alltid og for evig være klOdrik.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?