Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Hakkespettbøkene

På 70-tallet ga Hjemmet ut to "Hakkespettbøker"; den kremgule "Hakkespettboken. Håndbok for gutter og jenter" og den røde "Den nye Hakkespettboken. For gutter og jenter". Mine to førsteutgaver er utgitt i henholdsvis 1972 (?) og 1975, men de har kanskje kommet i nye utgaver senere?

Vet noen om disse bøkenes opphav? De ser ut til å ha hatt en norsk redaksjon; "oversatt og bearbeidet med nye tillegg av Arthur Syvertsen. Lay out ved Egil Thorin Næsheim. Konsulent Kai Bull". De Disney-relaterte illustrasjonene i den første boka har imidlertid et umiskjennelig italiensk preg (Carpi?). Boka er dessuten oppgitt å være "Efter [sic!] en idé av Mario Gentilini".

Har det kommet ut ytterligere bøker i denne serien her til lands? (I Frankrike kom jeg på 80-tallet over Hakkespettbok (Manuel des Castors Juniors) både 4 og 5...)

Comments

• Italiensk opphav, kalt "Il Manuale delle Giovani Marmotte". Jeg tror det utkom ti stykker i Italia, pluss noen "spin-offs".

http://curiosando708090.altervista.org/manuale-delle-giovani-marmotte-anni-7080/
  • Jeg fikk en slik bok til jul et år og det var på slutten av 80-tallet. Jeg husker boken var kremfarget, men kan ikke huske hvilken utgivelse eller hvilket opplag det dreide seg om.
  • Den nye Hakkespettboken finnes på bokhylla.no
    Den utgaven som ligger der er fra 3. opplag i 1991.
    2. opplag fra 1990 står oppført som revidert.
  • edited December 2015
    I 1800s lenke står det at det ble utgitt åtte Hakkespettbøker i Italia mellom 1969 og 1989, med Elisa Penna og Mario Gentilini som redaktører og Carpi som tegner. Dessuten kom det ut ytterligere to bøker i 1999 og 2002.

Den første norske (kremgule) Hakkespettboka ser ut til å samsvare med den første italienske, men med noen endringer. Bl.a. viser lenken at illustrasjonene av indianernes tegnspråk (s. 11-13) av en eller annen grunn er blitt erstattet av tilsvarende illustrasjoner av en annen (norsk?) tegner.

Den andre norske (røde) Hakkespettboka ser imidlertid ut til å ha lite eller ingenting å gjøre med den italienske serien. Bl.a. er det tydelig at Carpi IKKE er "hustegner" her. Disney-illustrasjonene er tydeligvis hentet fra alle slags kilder i Disney-arkivet, noe som gir boka et visst "hjemmesnekra" preg.

"Revisjonen" i 2. opplag som NikZer nevner, ser hovedsakelig ut til å bestå av språklige og typografiske detaljer, men også oppdatering av endrede aldersgrenser siden første opplag (s. 12-13), opplysningene i avsnittet om tennene (s. 38-41), og tipsene i forbindelse med å lage klasseavis (s. 76-83). (Det utdaterte avsnittet om stensilering er f.eks. endret til "Slik gjorde de før".)
  • Observerte en ny utgave i butikken i dag (Coop Extra). Den stod utgitt 2016 inne i den og at innholdet var satt sammen av tidligere utgaver - men usikker på om det er et nytt opplag av en gammel revisjon eller en helt ny sammensetning av gammelt matreriale.
  • Ah, minner.
    Husker spionsiden, hvor man fikk beskjed om å gå til "H.K". Ingen av oss kjente til konseptet hovedkvarter - så vi gikk til høyre krok :)
  • Herlig.

Så får vi se om boken makter å leve opp til det mangfoldet av info som Wikipedia besitter. Boken skal uansett kjøpes.
  • edited November 2016
    Samme her. Må bare finne en butikk som selger den. Har ennå ikke funnet noen her i hovedstaden.
  • edited November 2016
    "Herlig.

Så får vi se om boken makter å leve opp til det mangfoldet av info som Wikipedia besitter. Boken skal uansett kjøpes."

Vil nå uansett tro at Hakkespettboken har langt bedre kvalitetssjekking på fakta enn Wikipedia noensinne vil få...
  • edited November 2016
    Tok nettopp et wikipedia-søk på "desperate nødsituasjoner". Ikke ETT eneste tips om hva du skal gjøre når millioner av terra-fermitter er ute etter deg!
  • Har prøvd å finne "den nye Hakkespettboken" siden i høst. Både på nett og i butikk. Uten hell. Noen tips?
  • Coveret som kan sees i Egmonts presseomtale er merket "bc", altså Bladcentralen. Kanskje dette betyr at Egmont ikke har lov til å selge boken utenfor matbutikker og kiosker før det har gått en viss tid etter opprinnelig salgsdato. (Personlig observerte jeg boken i en eller to matbutikker nå i høst.)

image
  • Ut fra returuken på det bildet ser det ut som usolgte bøker ble levert inn igjen i slutten av oktober (uke 43)
  • Aha! Takk for info, Frank, hadde ikke fått med meg at det var dét den koden betydde. Det forklarer nok i hvert fall hvorfor Karamell ikke klarte å finne boken i noen butikker fra november og utover. Men da lurer jeg på hva som skjer med restlageret (forutsatt at det er et restlager).
  • edited February 5
    Jeg også. Oppsøkte ganske mange butikker nå i høst. (FrankAa nevnte Coop Extra.) Med semmert resultat. Ut fra hva som her hevdes, var returdatoen i oktober. Betyr dette at boka allerede er helt ute av sirkulasjon?
  • Donald Duck & Co nr.40 2017 har med en reklamelapp for den nye Hakkespettboken. Den kan tydeligvis bestilles, men kun over SMS (!).

Boken koster 149kr + 39kr porto + 1kr SMS og kan bestilles ved å sende kodeordet "Hakkespett" til 2205. Det står at du da får en returmelding der du kan bekrefte leveringsadresse.

Minetegneserier har bilde av vedlegget. Sida er ikke spesielt link-vennlig, men tror denne skal funke.
  • Kun via SMS?? Det høres da absurd ut... Var jeg deg, ville jeg heller bestilt fra Adlibris (130 kroner + 39 kroner porto!) eller Haugen Bok. Og se, Haugen Bok har coverbilde også! Merk ingen BC-kode.

image
  • Takk for tips. Bestilling er sendt.
  • Ser den er listet på siden til Norli også (men ikke ARK), så da er det kanskje mulig å finne boka i bokhandlere rundt omkring også. Rart den ikke er på serie.no (tidligere univers.no)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?