Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Kronologisk Inducks-søk

Hei!

Vet noen om det er mulig å gjøre Inducks-søk i kronologisk rekkefølge etter utgivelse på norsk? La oss si at jeg f.eks. vil finne alle historiene av f.eks. Branca på norsk. Jeg går på Avansert søk, skriver inn Branca ("Gjorde arbeid"/"Hva som helst") og haker av for "Utgitt i Norge". Da får jeg jo opp alle utgivelsene hans, sortert etter historiekode. Men er det mulig å få dette kronologisk etter f.eks. utgivelser i DD & Co, eller blir dette for avansert?

Comments

• edited June 2015
    Helt nederst kan du velge sortering og "Dato for første utgivelse". Da kommer lista kronologisk, men ikke etter norsk førsteutgivelse. For Branca vil det antageligvis være ganske rett. Men ikke for ikke-Egmont historier.

For å begrense til historier kun utgitt i DD&Co kan du skrive inn DD under "Forkortelse for utgivelse:" eller DD2014 for å kun se historier utgitt i DD&Co i 2014. (og velge Norge bak)

Tidligere kunne man skrive inn SQL-setninger direkte fra websidene. Men pga. spamboter og antageligvis pga. sikkerhet også ble dette fjernet. Men det krevde uansett god kjennskap til databasestrukturen. For å få fullstendig kontroll på dataene og hva man søker på, kan man laste ned hele databasen fra denne siden. Men det krever litt datakunnskap å få satt opp og brukt det. Det er med et skript for å sette det opp i MySQL, men det går også an å bruke f.eks. Microsoft Access. Du klarer ikke å linke opp .isv filer direkte i Access, men ved å endre filnavn til .txt får du til det uten å måtte konvertere/importere dataene. Men dette tror jeg er eneste mulighet for å få laget en liste over historier kronologisk etter norsk utgivelse.
  • Takk for godt svar. Jeg tror jeg nøyer meg med det du skrev først, men da er jeg i alle fall kommet litt nærmere. Jeg får heller lage slike lister selv når jeg får tid og lyst...
  • Her er en liste over alle Daniel Brancas unike utgivelser i Donald Duck & Co: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10640105/Daniel Branca no-DD.csv

Jeg hentet den ut fra MySQL med følgende query:
    SELECT issuecode,inducks_entry.storyversioncode,title FROM coa.inducks_storyjob,coa.inducks_entry WHERE coa.inducks_storyjob.storyversioncode=coa.inducks_entry.storyversioncode AND personcode='DBr' AND issuecode LIKE 'no/DD%' GROUP BY coa.inducks_storyjob.storyversioncode ORDER BY issuecode
  • Hvis du vil vite mer om hvordan du håndterer informasjonen i MySQL kan jeg prøve å forklare deg.
    Jeg har også en laget en modifisert versjon av importscriptet som fungerer bedre enn den som følger med i pakka.
  • Takk for liste! Veldig bra! Du kan sende meg en PM hvis du vil prøve å lære meg opp. Men jeg er på brevduenivå når det gjelder teknikk.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?