Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald skal til Noreg... igjen... (og DU bestemmer kvar!)

Frå Donal... eh, eg meiner Klikk.no:
I en ny Donald-historie skal vi sende endene våre på eventyr til en av de syv norske stedene på UNESCOs verdensarvliste.

Hvor vil du at de drar?

Legg inn en kommentar under eller send en mail til donaldpost@egmont.no med ditt forslag!
(Fulgt av ei liste over dei sju alternativa, men eg kan nesten ikkje lime inn HEILE artikkelen i forumet heller.)
«1

Comments

• Så kor mange historier der Donald & Co besøker Noreg har vi fått no, eigentleg?

Dei eg kjem på i farta er:

- Carl Barks: "Lemenjakten" (DD 46-49/1974)
    - Martina/Scarpa: "Onkel Skrue og Ormen Vrange" (DP 21 (1976))
    - Don Rosa: "Fra Andeby til Lillehammer" (DD B7/1994)
    - Hedman/Gattino: "Vikingskjæret" (DD 48/2007)
    - Løkling/Midthun: "Donaldus" (DD 37-39/2009)
    - Panaro/Freccero: "Gudenes hjelm" (DP 392 (2011))
    - Løkling/Nærum/Midthun: "Hanseatisk hurlumhei" (DD 26-28/2011)
    - Løkling/Nærum/Midthun: "Helt på vidda" (julehefte 2014)

I tillegg nemnast Oslo i Barks' "Gullhjelmen" (Stein Blåøy har vore der) og "Europa rundt på fem dager" (det er ein av mange byar Donald reiser gjennom off-camera). Er det nokre historier eg har gløymd då?

(Eg har ikkje lest "Helt på vidda" sjølv, men basert på presseomtalen går eg ut frå at historia involverer eit noregsbesøk. Rett meg om eg tar feil.)
  • Det ser ut til at Vegaøyene har fått flest stemmer.
  • Regner med at Bryggen er ut, siden endene besøkte Mariakirken som ligger et steinkast unna for ikke så veldig lenge siden.
  • Er ganske sikker på at det ikke blir Bryggen ja. Selv om den nok hadde gjort seg som spennende setting.
    Vegaøyene altså? Det skal visst mye ærfugl der da.
  • Ser for meg Donald som flykter med Bryggen i full flamme. Ehm... Tror nok ikke den kommet, nei....
  • Bare en liten detalj vedr. "Gullhjelmen", som Olaf nevner i sin oversikt. Vet ikke hva som står i den norske oversettelsen, men i originalen er ikke Oslo nevnt spesifikt så langt jeg kan se. "Azure Blue" (Stein Blåøy) referer dog til at han har vært i "Norway", så historien hører absolutt med på listen.
  • Aquila: Såvidt eg kan hugsa er det Oslo i den norske utgåva og Norway i den engelske, men ettersom den neste historia eg nevnte var Europa rundt på fem dager (der eg er temmeleg sikker på at det var Oslo som var nevnt), lot eg det vera med å berre seie Oslo.
  • edited June 2015
    Nå er det lagt ut et avstemnings-system på de nye Donald-sidene. Når jeg skriver dette har Røros en klar ledelse.
  • Røystinga er avslutta etter 15 458 leverte røyster, og vinnaren blei Vega med 48 % av røystene. Røros endte på andreplass med 42 %. I artikkelen står det at Vega får besøk av bukselause ender "neste år".
  • edited July 2015
    Olaf nevner "Gudenes hjelm" av Panaro/Freccero (DP 392). Denne holder dessverre ganske lav kvalitet. De to italienerne kan ikke ha gjort my research når de innledningsvis plasserer vikinger og drakeskip på 1200-tallet. Vikingtiden (792-1066) tok som kjent slutt midt på 1000-tallet. Hvordan er det Olaf og Tommy? Er dere norske Donald-forfattere like likegyldige stilt overfor romersk historie?
  • Nå har jeg sluttet å kjøpe bladet, men Donald er vel fortsatt en and med en høyde på ca en meter som går rundt i matrosdress? Hvilken research ligger bak valget av det antrekket der?

Er det bare meg som ikke er likegyldig overfor kleskoden til ender?
  • Sigvald: Jeg har ikke lest historien du nevner her, så jeg skal ikke si noe om den. Men om spørsmålet er om jeg er tilhenger av å gjøre research, er svaret ja.
  • Hehe... Her er det akkurat som å komme tilbake til hytta man forlot for fire år siden. Kaffekoppen står der man forlot den og den irriterende matta man snublet i hele tiden snubler man igjen i når man kommer inn døra.
  • Så... denne veka får vi nok eit Oslo-besøk, og det er ein stor artikkel om det med intervju med Arild Midthun i dagens Dagsavisen (13.7.18, s. 20-21).

Her kan vi òg lese følgjande avsnitt:

"Midthun er også aktuell med en annen norsk Donald-historie - og denne har til og med en rojal vri.
    - Det er en Donald-pocket som kommer ut i august, hvor kong Harald og dronning Sonja redder Donald fra å drukne i Saltstraumen, forteller han.
    Og flere norske historier skal det bli. Juleheftet har handlingen lagt til Svalbard, og har en tydelig miljøprofil. For hva skjer egentlig med julenissens verksted når Svalbard har regn og plussgrader midt på vinteren? Det får vi vite mer om i desember."
  • Midthun i en vanlig Donald Pocket? Det har vel faktisk ikke skjedd før?

Forresten, velkommen tilbake, Olaf! Føler det er en stund siden sist jeg så deg her. ;)
  • Det er nok Temapocketen som kommer 13.august det er snakk om her:
    https://haugenbok.no/Skj-nnlitteratur/Humor-eb-ker/Walt-Disney%27s-Helt-konge/I9788242960337
  • Ahhh, da så. Det gir egentlig mer mening, selv om det kunne vært morsomt å se en Midthun-historie laget direkte for Donald Pocket også.

Her er forresten hele Dagsavisen-artikkelen på nett for de som skulle være interessert.
  • Det mest interessante i i denne artikkelen er at Arild åpner en salgsutstilling hos Asker kunstforening i morgen, og med et foredrag om tegneserieproduksjon kl.13. Utstillingen foregår fra 14.juli til 5.august.
  • Har tenkt meg til foredrag og utstillingsåpningen i morgen :)
  • MikkelHagen:
    Har tenkt meg til foredrag og utstillingsåpningen i morgen
    Hadde jeg visst om dette tidligere hadde jeg muligens snudd litt om på ferieplanene og tatt turen selv! Men det ser ut som det blir en tur innom iløpet av neste uke.

Kan du si noe om hvordan salget av orginalene foregår og hva prisene ligger på? Er det slik at den første som vil kjøpe får de, eller er det noen form for bud eller lignende?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?