Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"Millennium Orb" og "Tåkeøya": To Egmont-satsinger bygget over samme lest?

edited March 2013 in Donaldisme
Jeg bestemte meg for å starte denne tråden etter et innlegg jeg nettopp skrev i Hall of Fame, som endte opp med å bli såpass off-topic at jeg tenkte det like godt kunne få en separat tråd. Innlegget mitt var i utgangspunktet et svar til Mikkel Hagens anmodning om å få den lange, Egmont-produserte historien "Tåkeøya" (2003) samlet i en Ferioli-bok. Jeg sa meg uenig ettersom jeg synes at Tåkeøya-sagaen er en heller ujevn og klønete fortalt historie, med nokså dårlig bruk av det store potensialet som ligger i å blande sammen muse- og andeuniversene (i tillegg til at jeg aldri klarte å engasjere meg nevneverdig i de mystiske figurene). Men samtidig kom jeg på noen interessante likhetstrekk mellom Tåkeøya og en tidligere Egmont-produsert eventyrserie...

Når jeg tenker på måten Tåkeøya-eventyret ble presentert på - med innledende historier som gradvis introduserte bruddstykker og spor av noe større, og hvor både mus og ender får sine første glimt av øya i separate historier før manuset leder universene deres sammen - så føles Tåkøya i formatet veldig som en "oppfølger" til den lange, dramatiske "Millennium Orb"-historien som Egmont produserte i 1999, i forbindelse med overgangen til det nye årtusenet. Den handlet om at en ondskapsfull trollmann ved navn Gemen den Onde slapp fri etter tusen års fangenskap (altså siden forrige millenniumsskifte), og ville underlegge seg hele verden med mindre Mikke, Donald og resten av gjengen kunne stoppe ham før nyttårsskiftet. Også her ble muse- og andeuniversene gradvis blandet sammen i innledende historier, før det hele ble toppet med et stort klimaks i flere deler rundt nyttår. Til forskjell fra Tåkeøya ble de forskjellige Millennium Orb-episodene tegnet av flere av Egmonts faste tegnere (Vicar, Rodrigues, Santanach og Ferioli), mens manusforfatterne derimot holdt seg konsistente gjennom alle episodene av begge historiene. (Pat og Carol McGreal skrev Millennium Orb, og de skrev også manus til Tåkeøya, men der etter en ide av Per Hedman). I alle fall husker jeg å ha likt Millennium Orb-historien betydelig bedre enn Tåkeøya-historien. Dette kan jo ha sammenheng med at jeg var eldre og mer kritisk da jeg leste Tåkeøya enn da jeg leste Millennium Orb, men jeg synes sistnevnte hadde bedre spenningsoppbygging og bedre bruk av de forskjellige figurene. Historien er ikke noe mesterverk, men formatet og fortellerstilen fungerte bedre her enn det gjorde i Tåkeøya, i hvert fall i mine øyne.

Men det er uansett interessant å se disse to historiene i sammenheng, og studere de åpenbare likhetene mellom dem: Massevis av figurer fra både Mikke og Donalds universer oppdager spredte spor av et større mysterium, og etter hvert som historien utvikler seg slår alle figurene seg sammen for å redde dagen. Det er absolutt en viss gimmick-følelse over denne historiemalen, men til en viss grad er det også gøy å se Egmont produsere såpass lange fortellinger innenfor eventyrsjangeren, selv om resultatet ikke alltid er optimalt. (F. eks. kan jo ingen av disse historiene sammenlignes med kvaliteten på den fantastiske "Drageherrenes rike".) Men for å komme tilbake til sammenhengen mellom historiene: Jeg er personlig ganske overbevist om at "Tåkeøya" oppsto etter at "Millennium Orb"-satsingen ga resultater som Egmont likte... og at Tåkeøya dermed kan klassifiseres nærmest som en oppfølger; den gjør bruk av samme grunnleggende formel, men med en ny "MacGuffin". (Noen som kjenner til hvor god mottakelsen var på de to historiene, forresten? Førte f. eks. Millennium Orb til gode tilbakemeldinger? Ekstra godt salg? Noe som gjorde at Egmont fikk lyst til å satse videre på denne typen eventyrserier?)

Comments

• edited March 2013
    Jeg har personlig flere minner knyttet til Tåkeøya historiene siden de utkom i D.D & co i 2003, samme år som jeg begynte og abonnere på bladet. Jeg var jo liten da og så nok ikke på historien med noe kritisk blikk.
    "Millennium Orb" historiene fikk jeg kjennskap til da jeg oppdaget et av de første kapitlene i et blad fra 1999 årgangen, men jeg hadde ikke høst og vinterhalvåret komplett, så jeg har samlet de manglende bladene i løpet av de siste to årene. Jeg fant forresten det siste kapitlet i denne serien nå i høst, Gemen den Onde fikk forresten en overraskende skjebne.

Antageligvis fikk nok Egmont lyst til å ha en ny lang spenningsserie i bladet etter historien om de to mystiske kulene. Men jeg vet ikke om det hadde så mye å si for salget, men slike lange eventyrserier som kommer i spredte nummerer i løpet av året er jo spennende og er nok populært siden de fremdeles forekommer også i nyere tid har vi jo fått noen lange fortsettelseshistorier. Et eksempel er "Full fart sørover" av Paul Halas og Andrea Ferraris som kom i bladet i 2010. Muse og Andeuniverset blandes ikke her, i denne historien dro Skrue & co til Sør-Afrika mens fotball VM 2010 foregikk. Så sent som i fjor gikk den hittil siste spenningsserien av denne typen "Hakkespettenes tidsreiser" som fortsettelse i bladet.

Selv synes jeg både "Tåkeøya" og "Millennium Orb" er betydelig bedre en "Fotball VM 2010" historien og langt mer spennende og har en bedre oppbygging, men det er nå min mening.
  • Trenger vi insistere så hardt på "museuniverset" i motsetning til "andeuniverset", slik at alle historier med både Mikke og Donald skal anses som "crossover" på linje med at Supermann møter Spiderman? Slik det skandinaviske bladet er lagt opp, bor Mikke og Donald begge i Andeby. De er bekjente, kanskje t.o.m. litt fjerne venner, skjønt ikke regelmessige omgangsfeller. For det meste beveger de (og deres respektive nærmeste) seg i forskjellige sirkler, men det forutsettes at de eksisterer i samme verden, og det hender at de møtes og deler et eventyr. Det betyr likevel ikke at det er to "egentlig separate" universer som smelter sammen.

Noe annet er det jo at de to "bekjentskapskretsene" i noen grad synes å duplisere hverandre. Donald har sine tre nevøer; Mikke har Tipp og Topp (som t.o.m. bor hjemme hos ham når plottet krever det). Donald har en oppfinnervenn i Petter Smart; Mikke har fått en ekvivalent i professor Statisk (innført på 90-tallet, mener jeg). Det er vel særlig Skrue som mangler et opplagt motstykke i Mikkes omgangskrets; Mikke har ingen rik onkel. Omvendt har ikke Donald noen "Langbein" å forholde seg til, men kan selv spille rollen som "mindre begavet samarbeidspartner" i forholdet til Skrue.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?