I det nyeste nummeret av
Prosa, et norsk litterært tidsskrift for sakprosa, finner man 8-siders artikkelen "Dogmer om Donald" av tegneseriekjenneren Morten Harper.
Artikkelen er svært lesverdig, ikke minst fordi forfatteren i det store og hele viser særdeles imponerende kunnskaper om emnet. Dessverre bommer han ikke så lite i sin drøftelse av min analyse av Don Rosas produksjon (1986-2002) på "The D.U.C.K.man" idet han oppfatter begrepet "splash-panel" som helside. Dette er selvsagt feil. Helsidesruter kalles "splash-page". I min undersøkelse har jeg *KUN* benyttet begrepet "splash-panel" om den innledende HALV-sides-ruten i hver enkelt historie, ettersom dette er den alminnelige bruken av uttrykket - i hvert fall slik jeg har oppfattet det. Jeg skal dog med en gang vedgå at jeg så absolutt kunne ha formulert meg bedre og mer entydig i min analyse, men det jeg mente å si er i hvert fall at jo lengre historier Don Rosa laget, jo lengre var det mellom hvert "splash-panel" han laget hvilket igjen trakk opp det gjennomsnittlige antallet ruter per side. Denne konklusjonen står jeg selvsagt fast ved!
Så langt har jeg bare fått låne bladet slik at jeg har sikret meg scans av artikkelen. Jeg ønsker imidlertid også kjøpe selve bladet, og fra dansk hold har jeg så langt mottatt to bestillinger. Noen som vet hvor bladet kan kjøpes i løssalg? På forsiden står det at prisen er 75,- kroner, hvilket jeg går ut fra er løssalgspris?
Comments
http://www.narvesen.no/
Den er heller ikke nevnt på topp på forsiden av Prosa.
Men det er mulig at de to Narvesen-kioskene i Stavanger burde ha tenkt på deg og DDF(r) hvis de hadde visst om innholdet på forhånd ;)
Men hvordan kan da Donaldistene være stiftet alt 16. april 1968? Hadde foreningen et annet navn i begynnelsen, eller er det Jon Gisle som har "lånt" begrepet fra Donaldistene? Og hvem er det i så fall som egentlig lanserte begrepet? Jan P. Krogh?
Det er også diskutert i denne tråden:
http://kvakk.no/forum/discussion/1780/donaldistene-sukk/p2
Kom ikke navnet Donaldistene etter Gammeldonaldismens Venner?
Eg har overhovudet ingen kontakt med desse. Den moglegheita eg har for å ta kontakt med desse er den same moglegheita som du har. Og det er jo du som lurer på dette, ikkje eg ...
Eg har såvidt eg kan hugsa ein gong vore på eit arrangement i Donaldistenes regi. Eg har aldri vore på eit møte i Donaldistene.
Begrepet oppstod visstnok helt uavhengig av hverandre på noe lunde samme tid på to ulike steder i Oslo by i radikale året 1968 - av henholdsvis Jon Gisle og Jan P. Krogh.
Det ene stedet var en liten samlerklubb av noen få gutter på Urianenborg skole. Disse kalte seg - helt fra starten av -«Donaldistene», ledet utfra begrepet «donaldisme», som bl.a. var inspirert av begrepet «kronisme», jfr. Barks-historien (WDC 149, som ble utgitt på norsk første gang i Donald Duck & Co nr. 6/ 1954). Medlemmet som kom klubbnavnet var altså Jan P. Krogh. Foreningen «Gammeldonaldismens Venner» startet av Pål Jensen i 1973 var noe helt annet , som dukket opp senere i kjølevannet av boken «Donaldismen» som ble utgitt samme år. (Erik; I førsteopplaget står det vitterlig 1973, er du sikker på at denne kom ut i 1972?)
Det andre stedet var Blindern av den unge studenten Jon Gisle, men dette har Erik allerede orientert grundig om.
Hvem som kom på dette begrepet først vil nok for alltid være uavklart, men «Donaldisme» som et muntert-vitenskapelig begrep - og forskningsområde - var det Jon Gisle som klart stod bak, så sånn sett er det ingen som helst tvil om at han er «donaldismens» far!
... og jeg kaller meg heller ikke «donaldist» av samme grunn som Erik (men andre må gjerne kalle meg det ...! : )).
Til boka "Donaldismen" og utgivelsesår - jeg skal undersøke dette og komme tilbake. Det kan godt tenkes jeg tar feil, folkeminnekunnskapen har en tendens til å ha feil. Likevel - det er tydeligvis flere enn meg som tror 1972 er riktig for denne, sjekk http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1798117