Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald på julaften - anyone?

edited October 2012 in Donaldisme

Leste tidligere i år det triste budskapet at NRK - igjen(særnorsk det der)-har mistet retten til vår kjære julekavalkade fra Disney. Siden det går mot jul(fortere enn vi aner)føler jeg for å bringe det opp. Noen som har noen oppdateringer om hvordan det har gått der? Har NRK nådd frem i nye forhandlinger - eller om TV2, TVNorge eller andre har fått rettighetene? Uansett så blir den nok på SVT som vanlig. Har nylig fått inn Danmarks Radio på kabel-nettverket, og har forstått at det er en kjent og kjær tradisjon også i det dejilige landet i syd. Noen som vet noe om når dansk TV sender den på dagen og hvordan innholdet eventuelt skiller seg ut fra kavalkadene vi kjenner i Norge og Sverige(dog har NRK sendt akkurat samme versjon som svenskene de site 10 årene),om det er dubbing etc. Mottar alle nyttige svar med glede. Ingen "flames" eller trolling takk!

«13456

Comments

• edited November -1

TVNorge har sakt de er interesert i og sende det, så muligens får vi se Julekavalkaden der i år.

• edited November -1

Disney Juleshow går på DR1 kl 16:00 på julaften.
    Det inneholder det du er vant til.
    Hvis jeg ikke husker feil så er det både innslag som er dubbet og på engelsk.

• edited November -1

Fra Disney Norge på fjesboka 25. september:
    Vi vet at det er mange som lurer på dette, men forhandlingen med NRK er fremdeles ikke avsluttet. Vi må dessverre smøre oss med tålmodighet. Vi gir beskjed så fort vi vet mer!

• edited November -1

Da er det klart

• edited November -1

Tintern skreiv:

Da er det klart

Godt å høre! :) Selv om julespesialen uansett ikke har vært den samme her i Norge etter at NRK mistet rettighetene forrige gang for ca. ti år siden. Så vidt jeg har forstått, krevde den nye avtalen som ble utarbeidet da at NRK var nødt til å følge Disneys amerikanske redigering av programmet slavisk - og dermed forsvant klassikere som "Donalds snøballkrig", som har en spesiell plass i hjertet til mange norske Disney-fans nettopp fordi den ble vist på "Donald Duck og vennene hans" i så mange år. (Nøyaktig hvor mange år vet jeg ikke, så det skal jeg ikke si noe om. Men jeg savner i hvert fall å se den i programmet. Den grufullt forkortede versjonen av "Mikkes campingvogn" er ikke akkurat noen god erstatning.)

• edited November -1

Skulle gjerne ha visst om Donalds snøballkrig var med fra starten av, altså i 1979. Eller var det "Toy Tinkers"? Selv husker jeg snøballkrigen som et av mine tidligste minner, og mener at "Toy Tinkers"kom til på midten eller mot slutten av 80-tallet.

• edited November -1

Erlend skreiv:

Skulle gjerne ha visst om Donalds snøballkrig var med fra starten av, altså i 1979. Eller var det "Toy Tinkers"? Selv husker jeg snøballkrigen som et av mine tidligste minner, og mener at "Toy Tinkers"kom til på midten eller mot slutten av 80-tallet.

Alle de årene jeg så den norske versjonen av julespesialen på sent 90-tall og tidlig 2000-tall, var "Toy Tinkers" så vidt jeg husker ikke med i det hele tatt. Men jeg har hørt at den pleide å vises i den svenske versjonen (som mange nordmenn så på allerede på på 80-tallet), så kanskje du forveksler med den?

• edited November -1

Det kan være jeg som forveksler (da med svenske TV3 i så fall). Man har diskutert emnet før og såvidt jeg husker var det delte meninger om hvorvidt "Toy Tinkers" inngikk i programmet, og i så fall når. Jeg mener å huske at det kom til på midten av 80-tallet, men der igjen så kan jeg huske feil. Så er det dem som mener at den inngikk før Plutos Juletre (husker ikke navnet på filmen i farten), og at denne ble lagt til senere.

• edited November -1

Toy Tinkers var med på slutten av åtti-tallet, ja. Samme året som de viste Oliver og gjengen, i hvertfall.

edit: (Heeelt bombastisk kan jeg ikke være, men rimelig sikker er jeg. Skal ha den på en opptakskassett i barndomshjemmet, om den da ikke er kastet.)

• edited November -1

Men da er spørsmålet: Var "Toy Tinkers" også med i 1979, altså det første året NRK sendte dette programmet (Jeg har forstått det slik at "Toy Tinkers" inngikk i den amerikanske originalen)? Eller var det Plutos Juletre og/eller snøballkrig. Kompliserte greier dette her. Skulle hatt en sånn liste fra NRK/Disney med den komplette oversikten.

• edited November -1

Jeg kan bekrefte at "Toy Tinkers" var med på slutten av åtti-tallet. Har et opptak av NRK-sendt julespesial.
    Jeg mener at nettopp "Toy Tinkers" må være det originale innslaget. Det passer veldig godt inn i forhold til Timmys intro, i hvert fall.

• edited November -1

Interessant. Noen som vet når "Donalds snøballkrig" (Donald's Snow Fight, 1942) begynte å vises i programmet? Mange fra min generasjon assosierer i hvert fall den filmen veldig sterkt med den norske versjonen av julespesialen.

Kom forresten nettopp over en meget relevant versjon av filmen. Ah, minner! :)

• edited November -1

Jeg skal ikke påberope meg 100% korrekt hukommelse, det er lenge siden 1979 (da flere av dere knapt var født ennå :-V ), men som en eldre herre som har fulgt Disneysendingene siden tidenes julemorgen, så er jeg av den formening at "Donalds snøballkrig" og "Plutos juletre" var der fra starten. Jeg vil påstå at "Toy tinkers" kom med senere. Og svensk julaften-tv har jeg aldri sett.

• edited November -1

Erlend skreiv:

Skulle hatt en sånn liste fra NRK/Disney med den komplette oversikten.

NRK har to separate baser med programinfo. Den ene inneholder egne produksjoner, og er svært detaljert. Den andre inneholder innkjøpt materiale, og har stort sett bare tittel, sendedato/-tid og opphavsland. Altså stort sett det samme som står i programoversikten i avisa. Denne går heller ikke lenger bak enn til 1987.

I praksis betyr det at det ikke finnes noen oversikt over hvilke innslag som har vært sendt hvilke år. (Hvis dette er forskjellig i Sverige og Norge, regner jeg med at det ikke er Disney sentralt som gjør utvalget.)

Så da er det bare å grave fram VHS-ene.

• edited November -1

OK, da begynner vi å få en viss peiling i alle fall, dels basert på hukommelse:

1979 og framover: Donalds snøballkrig
    Slutten av 80-tallet: Snøballkrig erstattes av Toy Tinkers
    Slutten av 90-tallet: Snøballkrig gjenninnføres, Toy Tinkers går ut.

Synd at NRKs base ikke går lenger tilbake enn til 1987. Da er jo mye av historikken ute i det blå. Vel og bra da at de i hvert fall kan huske første gang de sendte dette programmet.

• edited November -1

Jeg har den originale amerikanske julespesialen. Det som var med i den var:
    Santa's Workshop
    Toy Tinkers
    Peter Pan
    Bambi
    Pinocchio
    Lady & the Tramp
    Cinderella
    Snow White and the Seven Dwarfs

Etter det byttet de nå og da ut en av utdragene fra langfilmen med årets film. (De gjorde det hvertfall med The Sword in the Stone i 1963, The Jungle Book i 1967, Robin Hood i 1973)

Disney lagde en ny spesial i 1983 (A Disney Channel Christmas) som inneholdt blant annet både Donald's Snow Fight og Pluto's Christmas Tree.
    Jeg har på følelsen at det var etter denne spesialen at begge endte opp i Norge. Men selvfølgelig kun spekulasjoner. :)

• edited November -1

Hva slags format og kvalitet har du den i, Chrisron? Dette er noe jeg har sett etter i lang tid!

• edited November -1

Beklager, jeg fant ut at det ikke er sikkert at rekonstruksjonen av spesialen er 100% lik den originale spesialen fra 1958 likevel. Dette er info som har kommet frem lenge etter at jeg fikk spesialen. Alle innslag og rammesekvenser passer perfekt sammen hvertfall så så langt unna kan det neppe være. Alt jeg nevnte i forrige innlegg var nok hvertfall med i spesialen. (Eneste jeg visste at ikke stemte er at han har brukt Wonderful World of Color isteden for Walt Disney Presents introen)

Utgaven jeg da har er den du linket til fra Youtube en gang, Andrebyboer. Sorry for getting your hopes up. :P

Jeg nevnte i forrige innlegg 3 forskjellige år det var en spesiell overraskelse i den amerikanske spesialen. Har nå funnet frem Bill Cotter's bok om Disneys TV-serier og kan nå legge til at de også fikk utdrag fra Aristokattene i 1970 og 1980, Pete's Dragon i 1977 og kortfilmen Corn Chips i 1979.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Disney lagde en ny spesial i 1983 (A Disney Channel Christmas) som inneholdt blant annet både Donald's Snow Fight og Pluto's Christmas Tree.
    Jeg har på følelsen at det var etter denne spesialen at begge endte opp i Norge. Men selvfølgelig kun spekulasjoner. :)

TV2 viser jo den hver julaften med tittelen "Timmy Greshoppes julefest" og er forøvrig gjennomdubbet på norsk, med Øyvind Blunck som gresshoppen. Toy Tinkers er med(men ikke snøballkrigen tror jeg?),men mest innteresant var en eldgammel Mikke Mus-film fra rundt 1930 i svart-hvitt, fra den tiden Mikke var en mer innteresant figur.

• edited November -1

Ja, men versjonen TV2 viser er vel videoversjonen på 47 minutter. Originalen fra 1983 var på en og en halv time. 1983 spesialen er jeg hvertfall sikker på at jeg har den originale utgaven av. :)

1983 spesialen inneholder dette pluss litt av rammefortellingen fra From All of Us to All of You og en live-action intro der mennesker i langbein/Pluto kostymer pynter juletre osv.

Grunnen til at jeg i det hele tatt har nevnt 1983 spesialen er at julespesialen på NRK virker som en blanding av 1958 spesialen og 1983 spesialen, ispedd et par filmer som egentlig ikke hører hjemme i en julespesial. Jeg lurer på hvem som tok valget åheller ha med filmer som Mickey's Trailer og Clown of the Jungle i en julespesial isteden for filmer med jule/vintertema.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?