Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Historie: Mikke Mus, Svarte-Petter en ond ånd

edited March 2012 in Donaldisme

Hvilken historie er dette?

Det var Mikkes bursdag, eller den var nært forestående. Historien begynner med at Svarte-Petter og en cellekamerat (som jeg aldri har sett før eller siden) er i fengsel, kameraten syr en kappe. De "kjeftehvisker" til hverandre og krangler om hvem som er det egentlige geniet mens vakta går utenfor og sier "Stille der inne!"

Så husker jeg ikke riktig hva som skjer, men Svarte-Petter klarer i hvert fall å rømme. Kappa gjør ham på en måte til en slags ånd, han har ikke føtter og han kan dukke opp overalt. Så selvfølgelig ranaer han en masse banker. Husker ikke hvordan historien utfolder seg, bortsett fra at Mikke til slutt fakker ham og Minni sier på slutten: "Du er uforbederlig!" (som jeg fortsatt sliter med å skjønne)

Historien må ha vært fra mellom 1992-2002. Om mulig, vil jeg veldig gjerne vite hvilket blad den var i, også. Tror jeg elsket det bladet.

Comments

• edited November -1

Ja, du har rett! Nå husker jeg tittelen! Takker! :)

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Det store fødselsdagsranet?

Manus er forøvrig skrevet av den anerkjente forfatter og redaktør Byron Erickson!

• edited November -1

Historien er forøvrig også en "direkte" fortsettelse av Rett mann på rett plass, som setter opp en del av plottpunktene du finner i den.

• edited November -1

Adamant skreiv:

Historien er forøvrig også en "direkte" fortsettelse av Rett mann på rett plass, som setter opp en del av plottpunktene du finner i den.

Stemmer det... Nerden har altså opptrådt i hele to historier! ;)

Forøvrig, når vi snakker om "fortsettelser" i større og mindre grad, er det kanskje også verdt å nevne at Svarte-Petters gangsterantrekk i den ene av disse historiene (tror det var "Rett mann på rett plass") er hentet direkte fra Floyd Gottfredson-klassikeren Mickey Mouse: Editor-in-Grief (1935, utgitt på norsk som "Mikke Mus som redaktør" i kjempeboken Jeg, Mikke Mus fra 1976).

Ferioli lot seg faktisk inspirere så mye av Gottfredson-historien at han i en av rutene i sin nye historie tegnet av en klassisk Gottfredson-tegning fra stripen datert 11. april 1935 - nærmere bestemt en tegning av Svarte-Petter som holder opp en sprellende Mikke og truer ham med en knyttneve. Jeg er forsåvidt glad for at Ferioli og andre av dagens Mikke-tegnere lar seg inspirere av Gottfredson, men direkte avtegning er muligens å overdrive litt...

• edited February 7
    Hei, alle!
    Ved en fantastisk tilfeldighet fant jeg dette bladet ute i verden (vel, Norge) i Donald Duck & Co. nr. 46/1998! Det er nesten så jeg ikke kan tro det!

Og var denne siden under et annet domene før? Innlogginga mi funket iallfall!

Edit: Jeg legger for øvrig merke til at historien starter med historien uten å komme med tittelen før etter et par sider. Merkelig! Kan ikke huske å ha sett det før eller siden. Dette intrigerte meg nok også som liten unge! Skal se om jeg kan få slengt opp noen bilder av hva jeg mener.
  • kvakk.no var andebyonline.com tidligere. Det var vel i 2013 det ble kvakk.no.
  • Jepp. Personlig foretrekker jeg ennå det gamle navnet til nettsiden.
  • Skoony:
    Jeg legger for øvrig merke til at historien starter med historien uten å komme med tittelen før etter et par sider. Merkelig! Kan ikke huske å ha sett det før eller siden. Dette intrigerte meg nok også som liten unge! Skal se om jeg kan få slengt opp noen bilder av hva jeg mener.
    Det finnes litt italienske serier som gjør dette også, men i Donald-bladet er det ikke vanlig kost. (Derimot er det ganske vanlig i moderne amerikanske bladserier, f. eks. superheltserier.)
  • edited February 16
    Du skjønte hva jeg mente, men jeg legger opp bilder av det likevel:

image

image

Aldri sett det før eller siden, jeg. Men nå slutta jeg å lese Donald kanskje fire år senere.
    Vet ikke hvorfor jeg elsker denne historien sånn, men den holdt seg godt.

Edit: Holy shit de bildene ble helt jævlig store.
  • Jeg leste denne historien (og den andre historien med Svarte-Petter og Nerden som kom like før) om igjen på engelsk nylig i boken Mickey Mouse: The 90th Anniversary Collection. Men koselig å se disse sidene igjen på norsk. Savner papirkvaliteten i Donald fra den tiden, og også at Egmont laget Mikke-serier inspirert av Gottfredson.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?