Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Hunden Balto

edited December 2011 in Donaldisme

På NRK1 i kveld gikk det et program om hunden Balto, som reddet byen Nome fra difteriepidemien ved å være lederhund i en svært vanskelig tur med å frakte serum. Helt på slutten blir det nevnt at Barks brukte denne historien som bakgrunn for historien "Gøy i Alaska", der Bjeffo er helten. En får også klare assosiasjoner til historien der Donald skal frakte serum.

Comments

• edited November -1

Denne historien er forøvrig i årets versjon av Carl Barks' jul.

• edited November -1

I den amerikanske originalversjonen av Barks`serie heter hunden Barko. Han burde vel hatt det navnet i nyere norske oversettelser. Da den først kom på trykk viste jo ikke det norske folk hvem Barks var, men nå gjør vi jo det, slik at vi forstår refereansen.

Og ja, og så var det jo den historien JEG var med for første gang;)

• edited November -1

Det kan være interessant å få med seg det Geoffrey Blum skriver om Barko.
    Han trodde opprinnelig at Barko var en slags 'selvbiografisk projeksjon'.
    Navnene Barko og Barks var mistenkelig like.
    Blum spurte Barks om dette, men fikk følgende svar: "Barko seemed to be a logical name for a dog. He wasn't named after me.
    (Jeg brukte dette i et spørsmål i quiz-tråden.)

• edited November -1

Balto på NRK.
    Det korte innslaget om Barks starter ved 53m07s.

• edited November -1

Hele programmet er her.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?