Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks Complete

edited January 2011 in Donaldisme

Fantagraphic tenker utgi Carl Barks komplett!

Les mere her:
Ja, her !

Kva siger Dere nå ?

«13456710

Comments

• edited November -1

Blir ikke Carl Barks utgitt komplett i Norge når siste bok i Carl Barks Ekstra kommer i april?

• edited November -1

På amerikansk og med kolorering som i gamle dage...

• edited November -1

O lykke! Dette er nesten for bra til å være sant! =)

• edited November -1

Men hvorfor i så liten størrelse?
    90 percent of comic book size

15 års tidshorisont før komplett...Jaja...

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Da er jeg ikke aktuell kjøper. Regner med at jeg har ligget i grava minst fem år allerede da.

P.S! Hadde vært fint om at du legger ut linker MSN kan trykke på da jeg ikke får sjekket den ut her jeg sitter og knoter på en mobil. På forhånd takk.

• edited November -1

You're my hero.

• edited November -1

Dette høres meget lovende ut -- bortsett fra disse to tingene:

Glomgold skreiv:

Hva menes med «comic book size»? Er det den størrelsen historiene opprinnelig ble publisert i (det er vel omtrent samme størrelse som på et vanlig norsk Donald-blad), eller er «comic book size» et fast uttrykk på amerikansk for en eller annen størrelse?

Det er ubehagelig lenge. Og siden planen tydeligvis er å publisere de mest kjente historiene først vil det bli lenge å vente på det jeg synes er mest interessant, nemlig historier jeg ikke har lest.

• edited November -1

16,8 x 26 cm (6 ⅝" × 10 ¼") er visstnok amerikansk standard siden 1975.

90 % av dette er 15,1 x 23,4 cm. (Eventuelt litt mer hvis det blir 92 %.)
    Norske DD er B5.
    (B5 er 17,6 x 25 cm. Har ikke noe DD-blad tilgjengelig så jeg får ikke kontrollmålt.)
    Synes dette blir et noe lite format, men selvfølgelig mere reisevennlig i sekken enn CBSV eller CBL.

• edited November -1

Jeg får ikke sagt hvor fornøyd jeg er med at man igjen tar i bruk matt papir og flate farger. Jeg bestemte meg allerede der. Begynner å bli kraftig lei av "glossy airbrush"-stilen fra 1990-tallet.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

16,8 x 26 cm (6 ⅝" × 10 ¼") er visstnok amerikansk standard siden 1975.

90 % av dette er 15,1 x 23,4 cm. (Eventuelt litt mer hvis det blir 92 %.)
    Norske DD er B5.
    (B5 er 17,6 x 25 cm. Har ikke noe DD-blad tilgjengelig så jeg får ikke kontrollmålt.)
    Synes dette blir et noe lite format, men selvfølgelig mere reisevennlig i sekken enn CBSV eller CBL.

Hvis de opplysningene stemmer blir det småe saker gitt. Er jo nesten på "størrelsen" med de Donald-bladene som kom i kjeks-pakkene for noen år siden.

Er enig i at de flate fargene fra 50-tallet er å foretrekke samt at det ikke er på glossy papir,...men det er ikke sant det som sies at størrelsen ikke teller. Ikke her og ikke andre steder.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

I minste laget, ja. Men for en student med begrenset økonomi som ikke har et eneste bind av hverken CBL eller CBSV (kommer det ikke en rimelig paperbackutgivelse snart???) er det greit nok.

Drøyt lenge, men hvis ingen annen utgivelse kommer på banen i nærmeste fremtid er det vel bare å vente. Da har man ihvertfall alltid en fin tegneserieutgivelse å glede seg til i de neste 15 år ;)

• edited November -1

90 % av originalutgivelsen hadde ikke gjort noe. Four Color-heftene fra 1940-tallet var jo ganske svære. (Men det er vel ikke særlig sannsynlig, ettersom "comic book size" later til å være en bransjestandard.) Vel, jeg gleder meg uansett til å se fargeleggingen.

• edited November -1

Allerede før Fantagraphics kommer med Barks' Disney-historier, kommer IDW med en ny Barks' Bear Book.
    Den er på 220 sider, så desværre indeholder den nok "kun" historierne med makkerparrer Bruno Bjørn og Benny Æsel. Men man har da lov at håbe, at resten af Barks' ikke-Disney-historier kommer i en volume 2.

• edited November -1

Benadikt skreiv:

Allerede før Fantagraphics kommer med Barks' Disney-historier, kommer IDW med en ny Barks' Bear Book.
    Den er på 220 sider, så desværre indeholder den nok "kun" historierne med makkerparrer Bruno Bjørn og Benny Æsel. Men man har da lov at håbe, at resten af Barks' ikke-Disney-historier kommer i en volume 2.

Gode nyheter, men jeg skjønner ikke hvorfor historieutvalget skal være SÅ begrenset. Det får nå være en ting at de ikke tar med Pelle Pigg/Happy Hound/Droopy/Andy Panda-seriene til Barks (hvis noen vet om Andy Panda-historien er å finne på nett noe sted, si fra! jeg kunne trengt å komplettere den samlingen) ...men å ikke inkludere de aller første historiene om kun Benny Burro, som tross alt innledet Barks' arbeid med disse figurene, synes jeg er ganske absurd. Sidetallet ville ikke økt betraktelig, og det ville også gjort utgivelsen minst 200% mer komplett...

Men av en eller annen grunn er visst denne utgivelsen ekstremt fokusert på bare Bruno Bjørn, som attpåtil opptrer solo på coveret. Virker som Craig Yoe prøver å appellere ikke bare til Barks-fans, men også til fans av MGMs klassiske tegnefilmer med Barney Bear. Her er Bruno tross alt en mye mer prominent figur enn stakkars Benny, som bare var med i 3 (?) kortfilmer.

Jaja. I det minste ser coveret sjarmerende gammeldags ut. Det virker ellers ganske opplagt at boken kommer til å benytte seg av Egmonts 'restaurasjonsarbeid' i trykkingen av historiene. Men jeg lurer på hvordan fargene vil bli, for ikke å snakke om formatet?

Ellers morer det meg å lese produktbeskrivelsen på amazon.com, hvor det saklig fastslås at "...only a few elite fans have gotten rare glimpses of yet another fabulous, alternate universe..."

"Carl Barks tops the list of greatest comic book artists of many devoted fans around the world. He has often been called "The Good Duck Artist" by avid readers of all ages of his Disney Donald Duck and Uncle Scrooge comics. Those Duck stories have been reprinted and loved again and again by millions. But, while the Duck oeuvre is easily obtainable, only a few elite fans have gotten rare glimpses of yet another fabulous, alternate universe that Barks created around the classic animation characters Barney Bear and Benny Burro. Hidden in rare, Golden Age comics only Scrooge McDuck could afford are wonderful, full-color fantasy and fun stories as only Barks can write and draw 'em! Collected for the first time in a deluxe, hardcover, full-color tome, are all of these masterpieces, meticulously restored. The Barks' Bear Book is edited and designed by Eisner-Award-winning comics historian Craig Yoe, with a fascinating introduction and special cover is by Barks-devotee Jeff Smith, the best-selling graphic novelist of the Bone comics series."

Hehe, ut fra den beskrivelsen virker det som nesten alle skandinaviske Barks-lesere er "elitefans". :D Og setningen "...yet another fabulous, alternate universe..." får det til å høres ut som tidenes glemte oppdagelse. (Men det er det kanskje også for den generelle befolkning i USA, så rart som det kan høres for oss priviligerte elitenordmenn.)

• edited November -1

...og enkelte elitære danskere, ha ha!

• edited November -1

Mesterius skreiv:

...hvis noen vet om Andy Panda-historien er å finne på nett noe sted, si fra!...

Jeg har en elektronisk kopi af den første Barks Bear Book liggende på en DVD, jeg kan sende dig Andy Panda-historien, hvis du er interesseret.

Mesterius skreiv:

Gode nyheter, men jeg skjønner ikke hvorfor historieutvalget skal være SÅ begrenset...

Hvis alle Barks' ikke-Disney-tegneserier skulle med, skulle bogen være på omkring halvanden gang så mange sider.
    Vi kan måske håbe på, at de andre historierne kommer i et vol. 2. (Vi kan i hvert falt opfordre!)
    Barks' historier med Benny Burro (Benny Æsel) alene er nok hans svageste overhovedet. Som om han tegner "i tomgang", mens han i sin hjerne er ved at transformere Benny fra en tegnefilmsfigur til en tegneseriefigur, hvilket er delvis lykkedes, da han begynder på makkerparret Barney & Benny.
    Men selvfølgelig, Benny-historierne hører med. Men det gør Porky Pig-historien og Happy Hound- og Droopy-historierne også, og især Happy Hound-historierne har væsentlig højere underholdningsværdi end Benny-historierne.

• edited November -1

Benadikt skreiv:

Det ser ut som boka fra Fantagraphics kommer først. Den er fortsatt listet med planlagt utgivelse 21.nov. 2011 på Amazon, mens denne meldinga poppet opp i innboksen min i dag:

Unfortunately, the release date for the item(s) listed below has changed, and we need to provide you with a new delivery estimate based on the new release date:

Carl Barks "Barks' Bear Book HC"
    Estimated arrival date: February 03 2012 - February 23 2012

• edited November -1

Håper Fantagraphic velger en annen forside til den første Barks-boken enn den som er avbildet på Amazon. Den ser ut som forsiden til et blad, ikke til en bok på 240 sider (sukk).

• edited November -1

Erlend skreiv:

Håper Fantagraphic velger en annen forside til den første Barks-boken enn den som er avbildet på Amazon. Den ser ut som forsiden til et blad, ikke til en bok på 240 sider (sukk).

Så lenge man i hvert fall får muligheten til å kjøpe boken med et cover av Barks - og ikke MÅ gå for det forferdelige coveret av Jeff Smith som jeg har sett avbildet flere steder på nettet - så skal jeg være noenlunde fornøyd (selv om jeg er enig i at Barks-coveret som har vært vist på preview-sider foreløpig heller ikke er noe særlig). Ikke misforstå når det gjelder Jeff Smith, forresten; jeg synes han er en fantastisk tegner og forteller... men det å tegne Bruno Bjørn lykkes han ikke med i mine øyne.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?