Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

13468942

Comments

• edited November -1

Hva synes dere om Gullfeber-pocketen?

• edited November -1

Lekkert cover.

• edited November -1

Det er selvsagt flott å gjøre noe nytt iblant, forandring fryder. ;-) All den tid Temapocketenes forsider alltid har vist seg å være "eksperimentelle" og nyskapende. Men dersom slike forandringer skal vise seg å bli mer eller mindre permanente (også når de gjelder DP og DD&Co) er det grunn til skepsis. Hvorfor forandre noe som er såpass innarbeidet og slikt.

Jeg vet ikke med dere, men når det gjelder fargelegging av forsider foretrekker jeg den til venstre, Olaf. Nettopp fordi det er dette jeg i hovedsak forbinder med Barks sitt Skrue- og Donald-univers. Frakkens krage burde imidlertid vært mer som i maleriet.

EDIT: Eksempler på, etter min mening, stilren, praktfull og genial fargelegging her, her og her (ikke her).

• edited November -1

Audun skreiv:

Det er selvsagt flott å gjøre noe nytt iblant, forandring fryder. ;-) All den tid Temapocketenes forsider alltid har vist seg å være "eksperimentelle" og nyskapende. Men dersom slike forandringer skal vise seg å bli mer eller mindre permanente (også når de gjelder DP og DD&Co) er det grunn til skepsis. Hvorfor forandre noe som er såpass innarbeidet og slikt.

Jeg vet ikke med dere, men når det gjelder fargelegging av forsider foretrekker jeg den til venstre, Olaf. Nettopp fordi det er dette jeg i hovedsak forbinder med Barks sitt Skrue- og Donald-univers. Frakkens krage burde imidlertid vært mer som i maleriet.

Audun har meget gode poenger her.

• edited November -1

Heilt uavhengig av korleis denne forsida ser ut vil eg seie at "Kvifor forandre på noko som er såpass innarbeida" er eit svært dårleg argument. Grunnen til at teikneseriar i dag har klart å bli eit spennande medium som rommer alt frå Alan Moore til Frode Øverli i staden for å vera forbeholdt Blondie og Knoll og Tott, grunnen til at vi har fått store oppfinningar som internett, glødelampa, bilen og telefonen, grunnen til at vi har hatt store politiske revolusjonar og omveltningar som demokrati, internasjonal handel og ein langt større grad av likestilling enn tidlegare ... Er nettopp at folk har valgt å forandre på noko som er innarbeida. Kvifor skal ein utvikle pc-ar når skrivemaskiner er så innarbeida som dei ein gong var? Kvifor skal kvinner ha stemmerett når det ein gong var såpass innarbeida at dei ikkje hadde det? Kvifor skal nokon lage teikneseriar som vaksne har interesse av å lese når det var såpass innarbeida at teikneseriar berre var hjernedaud underhaldning for born?

Eg seier sjølvsagt ikkje at all forandring er bra. Men det blir feil å motsetja seg forandring berre fordi det er forandring. Og det blir feil å like noko som er innarbeida berre fordi det er innarbeida.

Forøvrig legg eg merke til at det biletet du framhever at du liker fordi det er det som gir deg Barks-følelse er det som IKKJE er fargelagt av Barks sjølv ...

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

[..] Kvifor skal ein utvikle pc-ar når skrivemaskiner er så innarbeida som dei ein gong var? Kvifor skal kvinner ha stemmerett når det ein gong var såpass innarbeida at dei ikkje hadde det? Kvifor skal nokon lage teikneseriar som vaksne har interesse av å lese når det var såpass innarbeida at teikneseriar berre var hjernedaud underhaldning for born?

Akkurat det du kommer med her er banale og sarkastiske fremstillinger av mine synspunkter. Spar oss! Ellers har du helt rett i at det å tviholde på gamle tradisjoner og foreldede syn ofte har stått i veien for sivilisasjonens og kulturens utvikling. Det finnes derimot også eksempler på det motsatte.

Eg seier sjølvsagt ikkje at all forandring er bra. Men det blir feil å motsetja seg forandring berre fordi det er forandring. Og det blir feil å like noko som er innarbeida berre fordi det er innarbeida.

Dette går vel begge veier? Man bør vel heller ikke kaste seg på alle mulige nye saker, om det måtte dreie seg om mote, teknologi, fargeleggingsprinsipper eller andre ting? Som sagt er jeg ikke noen motstander av endring (som er normalt, positivt og fornuftig) slik som du får det til å se ut som. Jeg er derimot skeptisk til forandring til enhver pris og forandring kun for forandringens skyld.

Forøvrig legg eg merke til at det biletet du framhever at du liker fordi det er det som gir deg Barks-følelse er det som IKKJE er fargelagt av Barks sjølv

Nå er du on-topic og det er noe jeg virkelig setter pris på!
    Disse fargene er vel de alle av oss har vokst opp med i DD&Co, enten historiene er laget av Barks, Vicar, Rosa, van Horn, Rota eller andre tegnere. Slike farger er jeg mest glad i og det er rett og slett slik jeg personlig ser for meg Andeby-universet i mitt sinn.

• SvKSvK
    edited November -1

Nå har vel forsidene vært i kontinuerlig utvikling siden det første Donald-bladet kom i 1948. Det er ikke slik at én bestemt fargebruk eller forsidetype har regjert grunnen hele tiden, og at det i det siste plutselig har kommet andre typer. Audun har vel rett når det gjelder at Temapocketene har noen litt spenstigere og mer glinsende forsider enn f.eks. det vanlige bladet, men både i DD&Co og i pocketene har forsidene utviklet seg med tiden. Dette mener jeg er bra. Også tegneserier må følge med i tiden. Så kan man selvsagt diskutere i hvor stor grad de skal gjøre det, og alt trenger ikke være like nymotens alltid heller. Men å låse ting til noe bestemt slik det var for lenge siden er ikke noe man kan gjøre i for stor grad.

Forsiden Audun viser er en veldig fin forside, men alt til sin tid. Donaldbladet kunne ikke kjørt primært med slik fargelegging i dag, rett og slett fordi det blir for gammeldags. Når man går i butikken for å kjøpe slike blader, kan de ikke se ut som de er fra 50/60-tallet. Én og annen gang kanskje, og på spesielle utgivelser, men ikke jevnt over.

• edited November -1

SvK skreiv:

.... Når man går i butikken for å kjøpe slike blader, kan de ikke se ut som de er fra 50/60-tallet. Én og annen gang kanskje, og på spesielle utgivelser, men ikke jevnt over.

Jeg skulle ønske de kunne gjort det. Den gang var det flotte forsider, men det er mulig at min smak ikke er flertallets.

• edited November -1

Audun skreiv:

Man bør vel heller ikke kaste seg på alle mulige nye saker, om det måtte dreie seg om mote, teknologi, fargeleggingsprinsipper eller andre ting? Som sagt er jeg ikke noen motstander av endring (som er normalt, positivt og fornuftig) slik som du får det til å se ut som. Jeg er derimot skeptisk til forandring for enhver pris og forandring kun for forandringens skyld.

Nok en gang meget vel talt av Audun! Det finnes et godt uttrykk som er dekkende for hans poeng - Don't change a winning team.

• SvKSvK
    edited November -1

Kjøpte nettopp nyeste pocket, og der er det et bra tilbud på abonnement med hyggelige penger å spare.

Er det noen her på forumet som allerede abonnerer?
    Det er nemlig to ting jeg lurer på:

-Når får man pocketene? Senest den dagen de utgis i butikk?

-Er det bra innpakning på forsendelsene? Det er jo kjedelig å få eksemplarer som ikke er i tipp topp stand.

• edited November -1

SvK skreiv:

Kjøpte nettopp nyeste pocket, og der er det et bra tilbud på abonnement med hyggelige penger å spare.

Er det noen her på forumet som allerede abonnerer?
    Det er nemlig to ting jeg lurer på:

-Når får man pocketene? Senest den dagen de utgis i butikk?

-Er det bra innpakning på forsendelsene? Det er jo kjedelig å få eksemplarer som ikke er i tipp topp stand.

Jeg tegna abonnement straksissimo jeg hørte om det, men første bok som sendes ut ser ut til å bli 365. Linette Halck, produktsjef abonnement i Egmont serieforlaget, skreiv 5. juli:

Første Donald Pocket som sendes i abonnement er nr 365.
    Denne har salgsdato 30. august 2010, så du skal ha den i postkassen din litt før.
    (Slutten av uke 34 tenker jeg)

• edited November -1

Takk for info. Jeg har også tegnet abonnement og var usikker på om jeg skulle kjøpe 363 og senere i butikken siden de plutselig kunne dumpe ned i postkassa. Valgte etter et par uker å kjøpe 363 og da måtte jeg innom en 6-7 steder før jeg fant et eksemplar. Nå vet jeg hvertfall at jeg kan kjøpe 364 med en gang den kommer ut. :)

• edited November -1

For de som er opptatt av å spare i god Skrue-ånd lønner det seg å abonere på 7 utgaver i slengen. Du sparer 50 øre :-V

• SvKSvK
    edited November -1

Takker for svar. Ordningen er altså ikke kommet i gang enda. Det passer meg bra siden jeg nettopp har kjøpt 364.

• SvKSvK
    edited November -1

I dag mottok jeg første Donald Pocket i abonnement. Den kom i en stor konvolutt.
    Det var litt overraskende at det ikke kom noen regning med. Så det kunne vært greit om noen andre som abonnerer kan fortelle om de har fått regning, eller om dette var en feil spesielt hos meg.

Var forresten tilfeldigvis på Narvesen i dag, og der var det kommet en ny temapocket: "Jorden Rundt".

• edited November -1

Jeg er ikke abonnent selv, men er det ikke vanlig at regning på abonnementer sendes separat?

• edited November -1

Nei, som regel sendes faktura i samme forsendelse som boken eller bladet. Det er ihvertfall slik med både Hall of Fame og etter hva jeg kan huske også DD&Co.

• edited November -1

Ja, men det er forskjell på en bokserie der hver bok betales separat og et abonnement der man samlet betaler for en rekke utgivelser. Jeg synes å huske at jeg har fått regning i eget brev de gangene jeg har abonnert på Donald Duck & Co. Men ikke vet jeg, skråsikker skal jeg ikke være. Egmont sier nok uansett fra når de vil ha pengene fra SvK.

• SvKSvK
    edited November -1

Frodo skreiv:

Egmont sier nok uansett fra når de vil ha pengene fra SvK.

Det gjør de nok, men det hadde vært greit å unngå ting som f.eks. å få purring på en regning jeg aldri fikk i utgangspunktet. Og jeg har i hvert fall tidligere fått regning med første blad i andre abonnementer slik Audun er inne på, derfor lurte jeg.

• edited November -1

Jeg har fått regning i egen konvolutt, både når det gjelder Donald Duck & Co og Donald Duck Ekstra. Og når det gjelder Donald Duck & Co tror jeg også at jeg fikk noen nummer før regningen kom. Så at det samme skjer med Donald Pocket tyder nok på at Egmont bruker samme rutine også for denne utgivelsen.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?