Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

1356742

Comments

• edited November -1

Adamant skreiv:

Sigvald skreiv:

2)
    Det ble utgitt en del pocketbøker i andre land (ikke minst Italia) som aldri har blitt utgitt i Norge. Særlig i
    I Classici di Walt Disney (prima serie) skal det finnes mange gamle godbiter som vi aldri har fått sett på norsk.

3)
    Også i I Classici di Walt Disney (seconda serie) skal det finnes mange godbiter som vi heller aldri har fått sett på norsk.

En annen ting de fleste muligens ikke er klar over er at ikke alle de norske Pocketbøkene tilsvarer de originale Classici-bøkene. En del Pocketbøker plukket litt her og der fra ulike Classici-utgivelser, og kuttet iblant historiene også.
    Donald Pocket 13 kom verst ut - både "Den tapre ridder" og "Ridder Donald" har blitt kuttet ekstremt, og er vanskelige å forstå seg på i den norske utgivelsen. Jeg har lest den italienske utgivelsen av Den tapre ridder, historien er langt bedre der.

Er de italienske utgavene like ille sensurert? Eller er dette et Egmont-fenomen?

• edited November -1

Det er Egmont. Jeg har som nevnt den italienske Classici nummer 37, som til dels tilsvarer vår Donald Pocket 13, og denne har en usensurert versjon av "Donald og den svimlende sjansen", hvor det forkledde B-gjengmedlemmet truer Donald og guttene med en pistol istedetfor en finger.

• edited November -1

Adamant skreiv:

Sigvald skreiv:

2)
    Det ble utgitt en del pocketbøker i andre land (ikke minst Italia) som aldri har blitt utgitt i Norge. Særlig i
    I Classici di Walt Disney (prima serie) skal det finnes mange gamle godbiter som vi aldri har fått sett på norsk.

3)
    Også i I Classici di Walt Disney (seconda serie) skal det finnes mange godbiter som vi heller aldri har fått sett på norsk.

En annen ting de fleste muligens ikke er klar over er at ikke alle de norske Pocketbøkene tilsvarer de originale Classici-bøkene. En del Pocketbøker plukket litt her og der fra ulike Classici-utgivelser, og kuttet iblant historiene også.
    Donald Pocket 13 kom verst ut - både "Den tapre ridder" og "Ridder Donald" har blitt kuttet ekstremt, og er vanskelige å forstå seg på i den norske utgivelsen. Jeg har lest den italienske utgivelsen av Den tapre ridder, historien er langt bedre der.

Husker jeg reagerte på at det var noen ulogiske hopp og lignende i historien. Når jeg nå ser at Egmont har bokstavlig hugget vekk 23 sider så er det jo ikke rart man satt med den følelsen.
    Tør ikke tenke på hvilke andre historier som er blitt radbrukket på samme måte. Erindrer at også i pocketen "Donald Duck fekter seg fram" var det noe lignende da Donald, Skrue og guttene havnet på øya der en gal professor hadde sendt dem tilbake i tid.

Når man ser hva Egmont har gjort for å "tilpasse" historiene så er jeg sannelig glad de ikke eier "Nattverden" eller andre lignende malerier. De hadde vel kuttet bort deler av maleriet for å passe inn i foajèen.

Det er vel bare et håp så fjernt å tro at disse historiene noensinne vil bli utgitt på norsk i sin helhet. Jaja, der har jeg endelig en skikkelig god grunn til å komme i gang med å lære italiensk. Har hatt lyst til det i flere år og nå har jeg endelig en grunn i stedet for "fordi derfor". Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

• SvKSvK
    edited November -1

Jeg ser at det i INDUCKS er indeksert en ny, dansk temapocket:
    http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/JT+++28

Denne kommer vel også til Norge med tid og stunder. Det spesielle her er at ingen av historiene er utgitt i Norge før. (så er det jo mulig at dette bare skjer fordi det ellers ville ha kommet ut en ny mammutbok med kun nye historier på dette tidspunktet. Men det går jo an å håpe på at temapocketene utvikler seg i retning flere nye historier).

• edited November -1

SvK skreiv:

http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/JT+++28Denne kommer vel også til Norge med tid og stunder. Det spesielle her er at ingen av historiene er utgitt i Norge før. (så er det jo mulig at dette bare skjer fordi det ellers ville ha kommet ut en ny mammutbok med kun nye historier på dette tidspunktet. Men det går jo an å håpe på at temapocketene utvikler seg i retning flere nye historier).

Tenk dere hvolken god påskelektyre denne kunne vært dersom den hadde kommet samtidig på norsk, men Olaf synes jo at det er helt OK at disse bøkene kommer flere uker senere på norsk. Vi får heller nøye oss med undervannsboken som danskene fikk til sin vinterferie...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

SvK skreiv:

http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/JT+++28Denne kommer vel også til Norge med tid og stunder. Det spesielle her er at ingen av historiene er utgitt i Norge før. (så er det jo mulig at dette bare skjer fordi det ellers ville ha kommet ut en ny mammutbok med kun nye historier på dette tidspunktet. Men det går jo an å håpe på at temapocketene utvikler seg i retning flere nye historier).

Tenk dere hvolken god påskelektyre denne kunne vært dersom den hadde kommet samtidig på norsk, men Olaf synes jo at det er helt OK at disse bøkene kommer flere uker senere på norsk. Vi får heller nøye oss med undervannsboken som danskene fikk til sin vinterferie...

Så, der et opp til Olaf å regulerer tidspunktet på disse utgivelsene? Kan ikke tolke deg på annen måte, for hva ville ha skjedd hvis Olaf IKKE syntes at det var OK?
    Mulig et skudd i mørke, men mitt tips går på at det ikke hadde skjedd noen verdens ting.

• edited November -1

Personlig ser jeg vel ikke det helt store problemet med at utgivelser ikke kommer synkront i Danmark og Norge. Det viktigste er vel at de blir utgitt?

• edited November -1

Det er uhyggeligt ligemeget om de udkommer først i Danmark eller Norge eller Sverige eller Tyskland. Gennemsnitslæseren ved jo slet ikke hvilke udgivelser der udkommer i andre lande end hans/hendes eget. Det er absolut kun vi entusiaster der ved sådan noget - og ud af entusiasterne er det vist kun Sigvald der bekymrer sig om noget så fjollet som ligeberettigelse landene imellem.

Op med humøret Sigvald, og tænk på noget andet. Kig ud af vinduet. Solen synger og fuglene skinner og det er forår! :-)

• edited November -1

oledamgaard skreiv:

Det er absolut kun vi entusiaster der ved sådan noget - og ud af entusiasterne er det vist kun Sigvald der bekymrer sig om noget så fjollet som ligeberettigelse landene imellem.

Men til gjengjeld unnlater han ikke å gjenta denne "problematikken" i innlegg etter innlegg.

• edited November -1

SvK skreiv:

http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/JT+++28

Er det nokon som har sett denne i butikkane i Noreg? Har ho i så fall gått ut allereie?

• SvKSvK
    edited November -1

Eirikb skreiv:

Er det nokon som har sett denne i butikkane i Noreg? Har ho i så fall gått ut allereie?

Har ikke sett den, men har sjekket etter den hver uke, så jeg tviler på at den er kommet. Den har heller ikke vært å se på mineserier.no, men nå er jeg usikker på om listene der er helt komplette.

Det er i hvert fall på tide at de får denne ut på markedet. Den har kommet i andre land enn Danmark også.

• edited November -1

Tommy skreiv:

I tillegg er det reklame for "Donald Pocket klassikere", som jeg først trodde var en ny reklame for Donald Pocket Luksusutgaven, men som ved nærmere øyesyn viste seg å være noe helt annet. For å sitere det som står i bladet: "Vi starter nå et helt nytt gjenutgivelsesprogram - fra Donald Pocket nr 1 og oppover. Følg med fra starten, så får du en enestående samling Donald Pocket'er i bokhylla. I mai kommer Donald Pocket: Nr 1-10. I august kommer Donald Pocket nr 11-20" Bildet av den første boka i dette "programmet" viser et oppfrisket design, og at bøkene er merket "klassiker".

Noen som har sett noe til dette?

• edited November -1

Nei. Jeg har hold øye med bladhylla, men ingen klassikerpocket hittil.

• SvKSvK
    edited November -1

Ny temapocket i hyllene i dag, "Full Gass". 512 sider og ikke en eneste ny historie. Så kan man jo spørre seg hva som skjedde med denne skrekk-pocketen som har kommet i både Danmark, Nederland og Polen. Men den besto jo bare av nye historier, så den var det vel for vanskelig for Egmont å tilby oss. Det er jo mye bedre å gi ut historier folk har lest tidligere (ironi).

På siste side av pocketen gjentas reklamen som har vært omtalt her tidligere. Temapocketene påstås fortsatt å komme ut hver sjette uke, noe som foreløpig ikke har skjedd. I tillegg står det, som tidligere, at denne klassikerserien skal komme i mai, og den er det vel fortsatt ingen som har sett noe til.
    Man kan begynne å lure på hva i svarte for noe tull Egmont holder på med når det gjelder alt dette.

• edited November -1

Ikke én ny historie? Ææsj. Jeg kjøpte den i dag. Hadde jeg visst det, skulle jeg latt den stå. Merknad til sjøl: sjekk neste gang.

Og spark gjerne i gang klassikerserien, den venter jeg på med lengsel!

• edited November -1

Frodo skreiv:

Tommy skreiv:

I tillegg er det reklame for "Donald Pocket klassikere", som jeg først trodde var en ny reklame for Donald Pocket Luksusutgaven, men som ved nærmere øyesyn viste seg å være noe helt annet. For å sitere det som står i bladet: "Vi starter nå et helt nytt gjenutgivelsesprogram - fra Donald Pocket nr 1 og oppover. Følg med fra starten, så får du en enestående samling Donald Pocket'er i bokhylla. I mai kommer Donald Pocket: Nr 1-10. I august kommer Donald Pocket nr 11-20" Bildet av den første boka i dette "programmet" viser et oppfrisket design, og at bøkene er merket "klassiker".

Noen som har sett noe til dette?

Nå er mai så godt som over, og jeg har stadig ikke sett noe til klassikerpockets. Noen som vet noe?

• edited November -1

Eg fekk eit lite sjokk då Donald Pocket 362 kom i butikkane før helga. Pocketen er dobbelt så stor som normalt! (Har ikkje telt sider i den, men går ut frå at det er 512.) Prisen er sjølvsagt òg det dobbelte av normalen.

Tviler på at dette blir den nye normalen, går ut frå at det berre er eit eingongspåfunn - eller, kan godt hende at dei repeterer det, men eg trur ikkje at dette er noko vi kan forvente at skjer kvar månad.

Meiner å hugsa at svenske Kalle Anka Pocket hadde noko tilsvarande på nittitalet?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Meiner å hugsa at svenske Kalle Anka Pocket hadde noko tilsvarande på nittitalet?

Så vidt eg veit har dei det framleis – dei brukar t.d. «våre» Mammutbøker som ordinære Kalle Anka Pocket-ar.

• edited November -1

Jeg pleier å sjekke de nederlandske Donaldpocketene i inducks, da de er de samme som de norske, men kommer ut et par uker før. (Klarer ikke å vente til den norske kommer ut :) )

Siden den nederlandske ikke er tykkere enn vanlig så hadde jeg på følelsen at de ekstra sidene i den norske var hentet fra Jumbo-temabog nr. 28: Uhyrlige opplevelser som vi jo ikke fikk på norsk. Det stemte.

Regner med at vi får en tykk Donaldpocket til senere med resten av historiene.

• edited November -1

Resten av historiene fra den danske pocketen "Uhyrlige oplevelser" kommer i pocket nr..368.Så det blir også en stor pocket.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?