Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

2456742

Comments

• edited November -1

Dette er reklame for ting dei er interesserte i at folk skal kjøpe. Då omtalar dei sjølvsagt ting som er tilgjengeleg i butikkane no og i nær framtid. Donald Ducks julehistorier er ikkje å få tak i før i oktober-november, og kven veit når neste mammutbok kjem ut?

EDIT: Og at Skrue Pocket er gjenopptrykk av gamle hefter: Grei informasjon, men det er ikkje ein faktafeil at det ikkje er opplyst om heller.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Dette er reklame for ting dei er interesserte i at folk skal kjøpe. Då omtalar dei sjølvsagt ting som er tilgjengeleg i butikkane no og i nær framtid. Donald Ducks julehistorier er ikkje å få tak i før i oktober-november, og kven veit når neste mammutbok kjem ut?

Den årlige Mammutboken pleier vel å utkomme i mai - og kan med andre ord være i butikkene like tidlige som den nye klassiker-serien.

• edited November -1

Eller kanskje dei endeleg har hatt vett til å nedleggja mammutbøkene (til fordel for oftare utgivingar av temapocketane, kanskje). Eller kanskje dei reknar mammutbøkene som temapocketar? Kven veit.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Den årlige Mammutboken pleier vel å utkomme i mai

Nei, som det er skrevet tidligere i denne tråden pleier disse bøkene å komme ut rett før påske.

• edited November -1

Donald Pocket klassikere ser ut som serien som begynte i Sverige i fjor. Der fikk de ikke en hardcover utgave som Donald Pocket Luksusutgaven, men de begynte nyutgivelse fra nr.1 i vanlig pocketformat og under logoen "Favorit i repris".

Kjøpte den første pocketen da jeg var der en tur, og det ser ut som den har akkurat samme nyfargelegging som Donald Pocket Luksusutgaven.

• edited November -1

Er litt spent på hva som vil skje med Skrue Pocket nå som de straks går tom for Onkel Skrue-hefter å trykke opp. Men pocketene selger tydeligvis bra (de kommer i butikken som reutgivelser et års tid etter vanlig salg) og i reklamen høres det ut som serien vil fortsette en stund til.

Teller ca. 30 Onkel Skrue og Disney's eventyrserier som ikke et trykket opp enda. Med 3 hefter i hver pocket og 6 pocketer i året holder dette til under 2 år til med Skrue Pocket. Hva skjer etter dette tro...

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

Er litt spent på hva som vil skje med Skrue Pocket nå som de straks går tom for Onkel Skrue-hefter å trykke opp. Men pocketene selger tydeligvis bra (de kommer i butikken som reutgivelser et års tid etter vanlig salg) og i reklamen høres det ut som serien vil fortsette en stund til.

Teller ca. 30 Onkel Skrue og Disney's eventyrserier som ikke et trykket opp enda. Med 3 hefter i hver pocket og 6 pocketer i året holder dette til under 2 år til med Skrue Pocket. Hva skjer etter dette tro...

Det finnes mange spennende muligheter:

1)
    Det er flere pocketbøker som er utgitt å dansk og/eller svensk som ikke er utgitt på norsk.

2)
    Det ble utgitt en del pocketbøker i andre land (ikke minst Italia) som aldri har blitt utgitt i Norge. Særlig i
    I Classici di Walt Disney (prima serie) skal det finnes mange gamle godbiter som vi aldri har fått sett på norsk.

3)
    Også i I Classici di Walt Disney (seconda serie) skal det finnes mange godbiter som vi heller aldri har fått sett på norsk.

• edited November -1

Noen som kjenner til hvor mange opplag Donald Pocket nr. 5, 21, 22, 25, 30, 31 , 36, 37 og 38 er utgitt i?

Finnes f.eks. Donald Pocket i fem opplag, og kan dette bekreftes?

• edited November -1

Noen som kjenner til hvor mange opplag Donald Pocket nr. 5, 21, 22, 25, 30, 31, 36, 37 og 38 er utgitt i?

Finnes f.eks. Donald Pocket nr. 5 i fem opplag, og kan dette bekreftes?

• edited November -1

gilbert green skreiv:

Noen som kjenner til hvor mange opplag Donald Pocket nr. 5, 21, 22, 25, 30, 31, 36, 37 og 38 er utgitt i?

Slik informasjon er tilgjengelig på Inducks. Gå inn på den utgivelsen du ønsker og under "Date" står årstallene for opptrykk.

Finnes f.eks. Donald Pocket nr. 5 i fem opplag, og kan dette bekreftes?

Det stemmer at Donald Pocket 5 har kommet i 6 utgivelser/opplag. Med luksusutgaven og opptrykket som kommer i mai blir det tilsammen 8 utgivelser. Frekvensen er som følger:
    1. opplag: 1970
    2. opplag: 1977
    3. opplag: ?
    4. opplag: 1986
    5. opplag: 1995
    6. opplag: 1998
    Luksusutgaven: 2009
    7. opplag: 2010

• edited November -1

Tommy skreiv:

I tillegg er det reklame for "Donald Pocket klassikere", som jeg først trodde var en ny reklame for Donald Pocket Luksusutgaven, men som ved nærmere øyesyn viste seg å være noe helt annet. For å sitere det som står i bladet: "Vi starter nå et helt nytt gjenutgivelsesprogram - fra Donald Pocket nr 1 og oppover. Følg med fra starten, så får du en enestående samling Donald Pocket'er i bokhylla. I mai kommer Donald Pocket: Nr 1-10. I august kommer Donald Pocket nr 11-20" Bildet av den første boka i dette "programmet" viser et oppfrisket design, og at bøkene er merket "klassiker".

Dette er gode nyheter! Det var en nedtur at luksusutgaven ble lagt ned etter bare åtte bøker, men et klassikerprogram med bøker som trolig blir mye billigere en luksusbøkene, er jo egentlig langt å foretrekke. Dette blir trolig mer salgbart enn de dyre luksusbøkene også. Nå kan jeg få meg en komplett samling av de gamle pocketene likevel. :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

2)
    Det ble utgitt en del pocketbøker i andre land (ikke minst Italia) som aldri har blitt utgitt i Norge. Særlig i
    I Classici di Walt Disney (prima serie) skal det finnes mange gamle godbiter som vi aldri har fått sett på norsk.

3)
    Også i I Classici di Walt Disney (seconda serie) skal det finnes mange godbiter som vi heller aldri har fått sett på norsk.

Takk! Dette var jeg ikke klar over. Enig at dette hadde vært spennende å få utgitt på norsk. (Jeg har en samboer som snakker italiensk, men er tvilende til at hun lar seg overtale til oversettelse og høytlesning av originalmaterialet... :-( ).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

1)
    Det er flere pocketbøker som er utgitt å dansk og/eller svensk som ikke er utgitt på norsk.
    2)
    3)

Dette er nok urealistisk ønsketenkning. Tipper Skrue Pocket kun finnes i salg fordi det er minimalt redaksjonelt arbeid å sette de sammen. Og at nok folk kjøper de til at de gir fortjeneste.

Løsning du skisserer vil kreve et betydelig større redaksjonelt arbeid og flere oversettere må ansettes. Hvis man ikke får til samproduksjon med andre land (som Donald Pocket og Temapoketene er) vil også trykkeprosessen bli mye dyrere. For å forsvare den økte produksjonskostanden må salgstallet på Skrue Pocket økes, og det tror jeg er vanskelig å få til på en så innarbeidet tittel. Da er det nok bedre å legge ned Skrue Pocket, lansere en ny tittel/konsept og kjøre massiv reklame. Akkurat som Mikke Mus og Donald Duck Ekstra.

Audun skreiv:

gilbert green skreiv:

Slik informasjon er tilgjengelig på Inducks. Gå inn på den utgivelsen du ønsker og under "Date" står årstallene for opptrykk.

Ville heller brukt mineserier.no til å sjekke dette, den gir en bedre oversikt over ulike opplag enn inducks.
    Denne siden gir også en oversikt over inkonsekvens i opplagstallene.

• edited November -1

1800 skreiv:

Sigvald skreiv:

2)

3)

Takk! Dette var jeg ikke klar over. Enig at dette hadde vært spennende å få utgitt på norsk. (Jeg har en samboer som snakker italiensk, men er tvilende til at hun lar seg overtale til oversettelse og høytlesning av originalmaterialet... :-( ).

Seriene Sigvald refererer til er selv opptrykksserier, og ingen nyproduserte historier har vært å finne i dem siden midten av 80-tallet. I Classici Disney som serien heter nå inneholder kun opptrykk fra Topolino.

Og av historiene som ble laget spesielt for disse to titlene tror jeg faktisk vi har fått de fleste "godbitene" på norsk allerede. Resten er stort sett bare Perego-historier. Men noen liker kanskje disse også...

• edited November -1

Hvis Skrue Pocket skal fortsette tror jeg det er mer sannsynlig at en rett og slett begynner å trykke opp igjen nr. 1 (og videre). Så vidt jeg vet finnes det vel bare ett opplag av alle Skrue Pocket-bøkene?

• SvKSvK
    edited November -1

Tommy skreiv:

Hvis Skrue Pocket skal fortsette tror jeg det er mer sannsynlig at en rett og slett begynner å trykke opp igjen nr. 1 (og videre). Så vidt jeg vet finnes det vel bare ett opplag av alle Skrue Pocket-bøkene?

Akkurat noe slikt har jeg fundert litt på selv også. Men det er èn ting som taler en del imot det, og det er at et betydelig antall av historiene i de tidligere pocketene (i hvert fall til nærmere nr.60) holder helt håpløst lav kvalitet. Jeg tror de etterhvert skal få slite med å selge disse pocketene hvis de trykker opp igjen mye av det eldste.
    På den annen side har det vel aldri vært trykket nye historier i disse pocketene, og det ser jeg rett og slett ikke for meg vil skje. Det blir spennende å se hva som skjer.

• edited November -1

SvK skreiv:

På den annen side har det vel aldri vært trykket nye historier i disse pocketene

Det stemmer ikke helt. Skrue Pocket 20-38 var faktisk ikke opptrykk, og besto bare av historier som ikke tidligere var utgitt.

• edited November -1

Tommy skreiv:

SvK skreiv:

På den annen side har det vel aldri vært trykket nye historier i disse pocketene

Det stemmer ikke helt. Skrue Pocket 20-38 var faktisk ikke opptrykk, og besto bare av historier som ikke tidligere var utgitt.

Mye ombrekte historier i den perioden, de blir ikke kjøpt om de trykkes opp igjen.

• edited November -1

Det meste som er trykket i B-gjengen pocketene har vel aldri kommet ut i Skrue Pocket, så det kan jo hende de velger å trykke de opp igjen som Skrue Pocket.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

2)

3)

En annen ting de fleste muligens ikke er klar over er at ikke alle de norske Pocketbøkene tilsvarer de originale Classici-bøkene. En del Pocketbøker plukket litt her og der fra ulike Classici-utgivelser, og kuttet iblant historiene også.
    Donald Pocket 13 kom verst ut - både "Den tapre ridder" og "Ridder Donald" har blitt kuttet ekstremt, og er vanskelige å forstå seg på i den norske utgivelsen. Jeg har lest den italienske utgivelsen av Den tapre ridder, historien er langt bedre der.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?