Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

edited February 2013 in Donaldisme

Kan noen hjelpe meg ved å klargjøre forskjellen mellom Donald Pocket, Mammutpocket og Temapocket?

Finnes det et slags register over alle mammut- og temapocketene?

«13456725

Comments

• SvKSvK
    edited November -1

Donald Pocket kommer ut hver fjerde uke, har 256 sider og inneholder bare nye historier. Hovedsakelig italienske historier, men også historier fra Egmont. Serien startet så tidlig som i 1968.
    Det finnes sikkert lister flere steder, men INDUCKS er din venn (hvis du trykker på "galleri" får du se alle forsidene):
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=no/DP

Mammutbok vil jeg kort og godt si er en Donald Pocket i dobbel størrelse (512 sider) som bare kommer ut én gang i året rundt påsketider. Historiene har jeg inntrykk at er av noe lavere kvalitet enn de i pocketene, det ser ut til å være et slags oppsamlingssted for en del historier som ikke "var verdige" til å komme i pocketene. Men det er bare min personlige oppfatning.
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=no/MB

Temapocket er på 516 sider og kommer ut fire ganger i året. Hver pocket tar for seg et bestemt tema (som f.eks. grøss, western, tidsreiser o.s.v.), og alle historiene i pocketene er tilknyttet dette temaet. Temapocketene har utviklet seg til å nesten bare bestå av opptrykk av tidligere historier fra mange ulike tidligere utgivelser, men det er som regel én eller noen flere nye historier også.
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=no/TP

Når vi først er i gang, kan vi også nevne Skrue Pocket.
    Disse er opptrykk av eldre historier fra utgivelsene "B-gjengen" eller "Onkel Skrue" (og i ett tilfelle "Eventyr-serier"). Hver pocket er på 288 sider og trykker normalt sett opp 3 tidligere slike utgivelser i gangen, for tiden er det snakk om "Onkel Skrue". Kommer ut annenhver/hver tredje måned.
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=no/SP

Tidligere ble det også gitt ut B-gjengen pocket som hadde samme funksjon som Skrue Pocketene. I alt 22 stykker ble utgitt før serien tok slutt.

• edited November -1

OK. Tusen takk for hjelpen! :-D

Kommer temapocketene ut til bestemte datoer, eller er det bare tilfeldige datoer en gang i kvartalet?

• SvKSvK
    edited November -1

Paddekaka skreiv:

Kommer temapocketene ut til bestemte datoer, eller er det bare tilfeldige datoer en gang i kvartalet?

For meg ser det ut til å være sistnevnte, men det er ikke alltid én i hvert kvartal heller. I fjor kom det f.eks. ut en temapocket både i oktober og november. Hvis du går inn på hver enkelt temapocket fra linken jeg ga, kan du for øvrig se når hver enkelt er utgitt.

• edited November -1

OK. Takk for all hjelp! :-D

• edited November -1

Ny temapocket ute i butikkene nå forøvrig... Donald på dypet, tema: havet....

• edited November -1

whitesand skreiv:

Jeg har ikke kjøpt den (det begynner å bli ei stund siden jeg kjøpte en temapocket), men ser at av "nytt" materiale får vi en Cimino/Cavazzano-historie fra 1972, samt tre ènsidere. Resten er, som vanlig, opptrykk.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Jeg vet det, jeg har den. xD Det var faktisk en av grunnene til at jeg spurte i det hele tatt ;-)

• edited November -1

SvK skreiv:

Temapocket er på 516 sider og kommer ut fire ganger i året.

Det er vel bare den aller siste Temapocketen som har fått økt sidetallet til 516 sider. Vanligvis har de brukt å vært på 452 sider.

• edited November -1

I DD&Co 12 som jeg fikk i posten i dag, finnes det en reklame for de ulike pocketbøkene under overskriften "Pocket for alle!" Der får vi vite at Donald Pocket kommer hver fjerde uke, Skrue Pocket hver andre måned og Temapocket hver sjette uke (!!) Kan dette bety at temapocketene fra nå av skal komme mye oftere?

I tillegg er det reklame for "Donald Pocket klassikere", som jeg først trodde var en ny reklame for Donald Pocket Luksusutgaven, men som ved nærmere øyesyn viste seg å være noe helt annet. For å sitere det som står i bladet: "Vi starter nå et helt nytt gjenutgivelsesprogram - fra Donald Pocket nr 1 og oppover. Følg med fra starten, så får du en enestående samling Donald Pocket'er i bokhylla. I mai kommer Donald Pocket: Nr 1-10. I august kommer Donald Pocket nr 11-20" Bildet av den første boka i dette "programmet" viser et oppfrisket design, og at bøkene er merket "klassiker".

• edited November -1

Men er det ikke egentlig det de har gjort alt de siste årene? Altså å sende ut ti og ti pocketer i nye opplag og nytt design?

• edited November -1

Et ord: melking.

• edited November -1

Tommy skreiv:

I august kommer Donald Pocket nr 11-20"

Sannelig på høy tid. det blir første gang DP 14 utgis på norsk med farger på alle sidene :-)

Bildet av den første boka i dette "programmet" viser et oppfrisket design, og at bøkene er merket "klassiker".

Jeg har sagt det før - og jeg sier det gjerne igjen: et scan kan fortelle mer enn 1000 ord...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg har sagt det før - og jeg sier det gjerne igjen: et scan kan fortelle mer enn 1000 ord...

Jeg skrev vel ikke 1000 ord? Faktisk inneholder setningen bare 18 ord. Og jeg anser det som mye enklere å skrive 18 ord enn alt det jeg måtte ha gjort for å kunne legge ut et bilde av reklamen her.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Er jeg den eneste som syns det er bent fram uforskammet å klage over manglende service når noen i utgangspunktet tar seg bryet å formidle informasjon til allmennheten?

• edited November -1

Nei

• edited November -1

Nei

• edited November -1

Nei

• edited November -1

Tommy skreiv:

Jeg skrev vel ikke 1000 ord? Faktisk inneholder setningen bare 18 ord. Og jeg anser det som mye enklere å skrive 18 ord enn alt det jeg måtte ha gjort for å kunne legge ut et bilde av reklamen her.

Det har du selvsagt rett i. Jeg beklager dersom jeg har ordlagt meg på en uheldig måte.

Mitt poeng er at det ikke er alle her som abonnerer på bladet. Dermed er reklamen eksklusiv frem til mandag. Dette er imidlertid intet å lage en stor sak av (jeg lar det være opp til Olaf å vurdere om 4-5 likelydende ett-ords moraliserende innlegg er å anse som seriøst).

Saken har forøvrig nådd DDF(r)-forumet. Jeg har fått lånt bladet av naboer og har scannet reklamen til glede/orientering for mine danske venner.

• edited November -1

Berre eg som humrar veldig over teksten om at det er utgitt «over 360» Donald Pocket? Den er flau, altså.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Berre eg som humrar veldig over teksten om at det er utgitt «over 360» Donald Pocket? Den er flau, altså.

Det jeg også merker meg er at de ikke har nevnt Mammutbøkene og Donald Ducks julehistorier. Det står heller ikke at Skrue Pocket er gjenopptrykk av de gamle B-Gjengen og Onkel Skrue heftene (fra perioden 1976-2001).

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?