Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Disney i jula

edited November 2008 in Donaldisme

Det er vel knapt noen nyhet, men NRK sender som vanlig Donald Duck og vennene hans kl. 1400 på NRK1 og NRKS på julaften.

I tillegg kommer en dokumentar med tittelen "Disneys verden" lille julaften kl. 2000 på NRK2.

Comments

• edited November -1

Takk for tips. Julaften er jo Disney-dagen par excellence. Selv sverger jeg imidlertid til svensk tv og Kalle Ankas julafton, som har en over 40 år lang ubrutt tv-tradisjon. Alltid like nervepirrende når Bengt Feldreich skal gjøre sin tolkning av Benjamin Syrsas "Ser du stjärnan i det blå..."
    Ingen jul uten!

• edited November -1

Selv ser jeg på begge :) De pleier å avløse hverandre gangske så bra.

Og den svenske versjonen alltid like trofast mot Julenissens verksted (eller hva den nå heter), en film som NRK lenge ikke viste. Men ser heldigvis ut til at den er tilbake hos rikskringkasteren nå. Ingen jul uten sjakkmaling!

• edited November -1

Hvorfor er det egentlig så mange varianter av dette programmet? Man vet aldri sikkert fra år til år hva som kommer, og rekkefølgen varierer også fra den ene julen til den andre.

• edited November -1

Kanskje de vil at vi skal føle spenningen ved å ikke vite helt hva presangen vil inneholde hvert år? Eller kanskje ikke, siden variasjonene ikke er så veldig store.
    Originalen ble hvertfall sendt i USA i 1958 og for første gang i Skandinavia i 1959. Og variasjonene må ha vært der fra starten, for hverken Jungelboken (1967) eller Robin Hood (1973) som ofte er i julespesialen var laget ennå i 1958.

Min tradisjon (hvertfall de siste 10 årene) har vært å fortelle de jeg ser spesialen sammen med hvor de forskjellige kortfilmene er klippet/sensurert. Som f.eks. i den med Mikkes campingvogn hvor Langbein har en maiskolbe i handa og plutselig spiser popkorn. Der har de klippet vekk at Langbein setter gaffelen i stikkontakten. Samme gjelder den fuglen donald skal ta bilde av. Der har de klippet bort scenen der Donald prøver å skyte fuglen med maskingevær. Og i nissens juleverksted har de noen ganger, men ikke alltid, klipt bort negerdokka som stempler OK på rumpa.

Og Guffen, visste du at det faktisk finnes en oppfølger til Julenissens verksted? I den skal alle lekene ut av sekken igjen for å legge seg under juletreet.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Og Guffen, visste du at det faktisk finnes en oppfølger til Julenissens verksted? I den skal alle lekene ut av sekken igjen for å legge seg under juletreet.

Har hørt at det finnes, men har aldri fått sett den. Men siden jeg antar at det ikke er noen sjakkmaling med så kan det i grunnen være det samme :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?