Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gjenbruk av Fleksnes-episode i Donald Duck & Co

edited June 2006 in Donaldisme

I et donald-blad fra 1980 (har det ikke foran meg, men er nesten sikker på at det er fra 1980, evt. -81 eller -82, forsiden er rød og viser bl.a. en B-gjeng-kar i helikopter om ikke jeg husker feil) handler førstehistorien (tegnet av Vicar) om at Donald har fått seg jobb som vaktmester på et helsesenter, hvor de innlagte blir tvungne til å leve av kun mager mat, noe som etterhvert gjør dem gale av sult. Etterhvert viser det seg at det ikke bare er de innlagte som skal spise mager mat, men også de ansatte. Dermed blir Donald, mot sterke protester, tvunget til å spise kun grønnsaker og frukt.

Donald legger selvfølgelig en plan og begynner å smugle inn (feit) mat til helsesenteret. Etterhvert får flere av de innlagte bokstavelig talt snusen i dette og Donald begynner å selge mat til disse.

Noe som slo meg da jeg leste denne historien om igjen for noen år siden var at handlingen er så å si identisk med en Fleksnes-episode fra søttitallet med tittelen "Biovita helsesenter".

Jeg vet at forfatterne av Fleksnes-episodene, Ray Galton og Alan Simpson, har skrevet en del Donald-historier. Kan noen bekrefte at det var disse som skrev manuset til den beskrevne Donald-historien? Er det noen som har andre eksempler på Donald-historier med gjenbruk av handling fra film eller TV-serier (eller motsatt)?

Bare for moro...

Comments

• edited November -1

Oppdaget det litt for seint, men dette kan ha en sammenheng med en av de siste trådene, "John Cleese i DD & Co".

Jeg har imidlertid ikke kjøpt DD & Co nr 25 ennå, så jeg vet ikke hvem som står som forfattere.

• edited November -1

De to historiene det vises til, er svært lik Fleksnes-episodene.

I "Spis og vær glad" i DD 40/81 er Donald altmuligmann på Slunken helsesenter, og smugler inn mat til sin hemmelige kafe. Dette er identisk med Fleksnes-episoden "Biovita helsesenter", hvor Marve gjør det samme. Jeg kan nesten ikke finne noen forskjeller mellom historiene. Til og med små detaljer er like, som de hemmelige eggene i hekken, og forklaringen på hvilken sjelden fugl som kan legge så store egg. Likeledes gjemming av snacks i kofferten, passord ved døra osv.

I "Att og fram er like langt" i DD 47/81 er det også klare likheter, men også en del forskjeller. Her er det guttene som opptrer som Marve, som ikke vil flytte, slik som i Fleksnes-episoden "Hjem, kjære hjem". Donald prøver å overtale, slik som Modern. Også her kommer de nye eierne på besøk med sine foreldre. Imidlertid blir det oppdaget vesentlige feil ved Donalds hus, og flyttingen blir omgjort. Men eierens barn er med i Donald-historien, og fordi de er hakkespetter, vil de bruke guttenes hytte som hovedkvarter, fordi de andre bor ved siden av. Hele poenget er nemlig at Donald flytter til nabohuset fordi han ikke gidder å male det gamle (som han skal selge). Guttene stopper kanskje omgjøringen, slik at den opprinnelige flyttingen muligens skjer. (Historien ender uklart i en krangel.) Fleksnes flytter også til slutt, men uten slike parallellhandlinger.

Det er i alle fall tydelig at det er samme forfattere som står bak disse historiene.

• edited November -1

Det finnes også en tredje "Fleksnes-blåkopi" i DD 39/85. Da har observante lesere sikkert oppdaget at det her er snakk om "Nebbet", historien hvor Donald får store komplekser pga størrelsesen, samt utseende på sitt eget nebb.

Også her er hele hendelsesforløpet kopiert ifra "Fleksnes"-episoden: "Fysiske Fordeler" fra 1972:

Alt ifra jenta som ler av Marves nese/Servitrisen som ler av Donalds nebb.
    Marves/Donalds konsultering av bekjente om nesen/nebbet.
    De to damene i baren som prater seg imellom om en helt annen person, men som får kjeft av Marve/Donald.
    Operasjonen og de siste kompleksene om andre kroppsdeler. Hos Marve var det ørene, mens hos Donald var det føttene som den før nevnte servitrisen påpekte.

Både episoden og historien ender med å ringe legen.

Historien "Hvem Er Min Kone?" i DD 05/91 har også klare likheter med "Fleksnes", hvor Marve dater 3 damer etter hverandre og ender opp med å få alle 3 på døra i slutten av episoden: "Hver Tar Sin" fra 1974.

Donald måtte finne en kone for å kunne motta en arv. Etter å ha prøvd å overtale Dolly og en skuespillerinne til å fremstå som fru Duck, kler Donald seg ut som sin egen kone for å lure advokaten.

Donald ender også opp med å få damene på døren i slutten av historien.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?