Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

B-36

I historien //Froskekongen// (WDC 108) fanger Donald og guttene en frosk som de kaller B-36. Helt siden jeg leste historien for første gang (Inducks forteller meg at dette skjedde i 1997) har dette navnet vært et mysterium for meg. Det virker som et underlig navn på et dyr, og historien selv gir ingen forklaring på det.

Av Wikipedia får jeg vite at B-36 var typebetegnelsen på et amerikansk bombefly fra førtitallet. Siden froskehistorien ble utgitt i 1949, virker det mulig at det var dette Barks refererte til. Jeg kan forstå at det virker passende å oppkalle en frosk som kan hoppe ekstremt langt etter et fly, men er det noe spesielt med akkurat dette flyet som gjør det morsomt at en frosk heter B-36?

Comments

• edited November -1

Flyet ble jo innført i 1949, samme året som Barks laget klassikeren. Kunne jo være at Barks ønsket å være litt nymotens og bruke typebenevnelsen på det siste nyeste bombeflyet.

• edited November -1

En popgruppe har på samme måten tatt navnet etter et annet veldig kjent bombefly.

• edited November -1

b-2?

• edited November -1

Tenker vi sier U2, men det er ikke et bombefly, men et spionfly.

• edited November -1

Å, jeg trodde dere tenkte på B-52's, jeg. U2? Koblet ikke :-)

Jeg synes ikke det var et så ulogisk navn på en frosk. I følge Wikipedia var det der flyet kjempedigert i forhold til andre fly. Folk så sikkert på det som en sensasjon, antar jeg, og det var jo frosken også :-)

(http://en.wikipedia.org/wiki/B-36 om man vil lese kjempemasse om et fly)

• edited November -1

Det er nok B-52's det tenkes på her ja, da U-2 som nevnt er et **spionfly.**

• edited November -1

Det nok hverken U2 eller B-52 det tenkes på. Etter en kjapp runde på Wikipedia har jeg funnet ut at U2 ble lansert i 1951, og B-52 i 1956.
    Men B-52 avløste B-36 som strategisk bombefly. Og B-36 var også det første interkontinentale bombeflyet som USA hadde, inntil det ble avløst av B-52.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

En popgruppe har på samme måten tatt navnet etter et annet veldig kjent bombefly.

Og for å kompletere debatten, så hentet ikke The B-52's (hvis det var de du tenkte på) navnet sitt fra flyet, men fra en sørstats-slang på outrerte, høye parykker.
    O.T.? ja.

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

Og for å kompletere debatten, så hentet ikke The B-52's (hvis det var de du tenkte på) navnet sitt fra flyet, men fra en sørstats-slang på outrerte, høye parykker.
    O.T.? ja.

Men parykken er oppkalt etter flyet, sier Wikipedia i alle fall :)

• edited November -1

Kristin skreiv:

Drikaton skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

O.T.? ja.

Men parykken er oppkalt etter flyet, sier Wikipedia i alle fall :)

Uansett, så har jeg lært noe nytt, og akkurat det er jeg glad for :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?